Michiel Brinksma over de overname van Blue-Mountain: 'De juiste stap op het juiste moment'

In een openhartig gesprek vertelt Michiel Brinksma, oprichter van Blue-Mountain, hoe het is om als succesvol bedrijf overgenomen te worden door een grotere organisatie zoals Aareon. Hij deelt zijn ervaringen over de besluitvorming, de impact op zijn team en de kansen die de overname biedt. Wat betekent het voor een ondernemer om het stokje deels over te dragen en tegelijkertijd door te groeien binnen een nieuw geheel?

Aanleiding voor de overname
Michiel vertelt hoe hij, samen met zijn collega’s Teun Marsman en Jeroen Wennekes, al jaren bezig was met de groei van Blue-Mountain. Ze bouwden gestaag aan hun bedrijf en hielpen woningcorporaties, zorgorganisaties en onderwijsinstellingen met data-gedreven werken. Maar in 2023 was het moment daar om na te denken over de volgende stap. 'We zagen nog veel potentie in de markt, maar we wisten ook dat we met de schaal en middelen van Blue-Mountain tegen een grens aanliepen', vertelt Michiel. 'Op dat moment hebben we de keuze gemaakt om te kijken naar een strategische partner die ons kon helpen om verder te groeien.'

Die partner vonden ze in Aareon, een organisatie met een sterke positie in de markt en een focus op technologie en data. 'We wisten dat Aareon ons kon helpen om onze visie te realiseren op een veel grotere schaal. Hun netwerk en expertise waren precies wat we nodig hadden om door te groeien', zegt Michiel.

De overname: wat verandert er?
Op 1 januari 2024 werd de overname officieel bekendgemaakt. 'Het was spannend, want je weet niet hoe klanten en medewerkers daarop gaan reageren', vertelt Michiel. 'We hebben het zorgvuldig voorbereid, met open communicatie richting ons team en onze klanten. Iedereen moest weten wat de overname betekende, niet alleen voor het bedrijf, maar ook voor hun persoonlijke ontwikkeling en toekomst.'

Intern werd er volgens Michiel goed op gereageerd. 'Mensen zagen zeker de potentie. We kregen toegang tot nieuwe markten en middelen die ons verder konden brengen.' Toch veranderde er ook iets in de dynamiek. 'Het is natuurlijk even schakelen als je van een zelfstandig bedrijf naar onderdeel van een groter geheel gaat. Je bent niet meer alleen eigenaar en consultant, maar moet ook je weg vinden binnen een nieuwe structuur.'

Nieuwe mogelijkheden
Een van de grootste voordelen van de overname is volgens Michiel de toegang tot nieuwe markten. 'We wilden altijd al verder uitbreiden naar commercieel vastgoed en de zorgsector, maar dat was lastig. Aareon heeft daar sterke posities en dat heeft ons enorm geholpen', vertelt hij enthousiast. 'We zien nu dat klanten in die sectoren veel interesse hebben in de oplossingen die wij bieden.'

Daarnaast biedt de samenwerking met Aareon ook mogelijkheden voor verdere innovatie binnen de woningcorporatiesector, waar nog veel organisaties weinig doen met BI. 'De overname stelt ons in staat om onze expertise verder uit te bouwen en met nieuwe producten te komen die organisaties echt vooruit helpen.'

Het gevoel na de overname
Naast de positieve gevolgen van de overname was het voor Michiel ook een persoonlijk proces. 'Je hebt jarenlang gebouwd aan een bedrijf en ineens ben je niet meer alleen de eigenaar, maar deel je die verantwoordelijkheid met een grotere organisatie', zegt hij. 'Dat vraagt een andere manier van werken, maar het geeft ook ruimte om je te richten op de dingen die je echt leuk vindt. Voor mij betekent dat vooral bezig zijn met klanten en zorgen dat de oplossingen die we leveren echt impact hebben.'

Terugkijkend op de afgelopen maanden is Michiel positief over de toekomst. 'We hebben nu de middelen en het netwerk om onze ambities waar te maken. Dat we daarbij deel uitmaken van Aareon voelt als de juiste stap op het juiste moment.'



Reacties


Laatste nieuws