De waarde van de S van ESG

De waarde van de S van ESG

In de vastgoedwereld drukken we waarde meestal uit in euro’s. De financiële opbrengsten van een investering. Maar bij de S van Social ligt dat net even anders. Sociale waarden komen vaak voort uit een intrinsieke motivatie, die op sociaal of maatschappelijk vlak waarde kan toevoegen. Die meerwaarde is niet in geld uit te drukken. En misschien wel belangrijker dan financieel gewin.

Hoe ga je hier nu mee om als taxateur? Hoe kun je de S van ESG waarderen? Dat kunnen we alleen samen met andere Colliers-collega’s en de klant, die deze vraagt stelt. In een strategische workshop bepalen we samen de missie en visie van de klant. Bij welke Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties sluit dat aan? En welke sociale kernthema’s zijn hierbij belangrijk? Dat levert een sociaal canvas op.

In dit canvas gaan we in op de commerciële en sociale functionaliteit. We kijken ook naar commerciële uitdagingen en bestaande initiatieven. We maken inzichtelijk wat er speelt in de omgeving, en wat er al gebeurt op het vlak van sociale duurzaamheid. Vanuit de missie van een organisatie stellen we sociale doelen op. Die passen we concreet toe voor één van de assets binnen de organisatie.

Met het sociale canvas vertalen we de commerciële functie van de asset naar maatschappelijke kansen en meerwaarde. De directe omgeving, missie en purpose van de onderneming profiteren hiervan. Intrinsieke motivatie van werknemers krijgt een boost. Door het canvas te koppelen aan de klantbereidheid om voor bepaalde diensten wel of niet te betalen, maken we de S min of meer kwantificeerbaar.

Het is helemaal niet erg dat kwantificeren niet altijd over geld gaat. Vanuit een intrinsieke motivatie kan je grote impact hebben op het maatschappelijk belang. Zo kan een kantoorgebouw in het weekend bijvoorbeeld ook dienst doen als studieruimte. In het bedrijfsrestaurant kan pop-up horeca een plek krijgen. En de bedrijfskeuken kan gebruikt worden als dark kitchen voor bezorging van eten.

We moeten ons afvragen voor welke extra services de klant nu écht wil betalen. Maar ook: welke mogelijkheden biedt een bestemmingsplan? Ik zie het er nog van komen dat we flexibelere bestemmingsplannen nodig hebben om de S écht te waarderen.

Hoe stelt jouw organisatie sociale doelen? Welke waarde heeft de S voor jou?

Dit is een bijdrage van Jeroen Bom, executive director valuations bij Colliers.



Reacties


Laatste nieuws