Vastgoedwereld kiest steeds vaker voor de Verspreidingsconcurrent

Vastgoedwereld kiest steeds vaker voor de Verspreidingsconcurrent

Je zou met al het online gebeuren tegenwoordig bijna vergeten dat er ook nog zoiets bestaat als print. Helemaal onterecht. Want print mag dan een beetje ondergesneeuwd zijn geraakt in al het online geweld; het kan wel degelijk een heel effectieve manier zijn om met je doelgroep te communiceren, vindt Harold Ligt van de Verspreidingsconcurrent. Deze specialist gelooft nog steeds heilig in een papieren mailing en legt graag uit waarom.  

Om te beginnen is er de fysieke interactie bij print. Harold Ligt: 'Bij print heb je iets tastbaars in handen, iets dat de ontvanger kan aanraken en vasthouden, wat zorgt voor een sterkere en meer blijvende indruk dan digitale berichten. Want je wordt vandaag de dag overspoeld met nieuwsbrieven en mails via je computer of je telefoon, die je met één klik weg kunt gooien. Fysieke post kan langer bewaard worden, wat kan leiden tot een langere merkexposure.'

'Bovendien kan een goed ontworpen direct mail stuk een blijvende herinnering achterlaten en meerdere keren worden bekeken.' Daarnaast is er het simpele feit dat je bij print niet afhankelijk bent van technologie. Je hebt geen apparaat of internetverbinding nodig om de boodschap te ontvangen en te bekijken. Print heeft ook het voordeel dat wanneer steeds meer bedrijven ervoor kiezen om zich te richten op online communicatie, een partij die juist wel kiest voor print meer opvalt.

Gerichte communicatie   
Vervolgens gaat Harold Ligt in op veranderingen in het printgebeuren: 'Wij zien steeds meer een verschuiving van huis-aan-huis verspreiding naar direct mail. Dat heeft voor een deel te maken met kosten. Ten opzichte van tien jaar gelden is huis-aan-huis verspreiding tweeëneenhalf keer zo duur geworden. Die kostenstijging heeft deels te maken met de duurdere bezorging en deels met het drukwerk zelf dat duurder is geworden. Voorheen kozen bedrijven van bijvoorbeeld zonnepanelen of airco’s er nog wel voor om hun folders huis-aan-huis te laten bezorgen, maar door de sterk gestegen kosten doen ze dat niet meer, want het blijft schieten met hagel. Je bereikt misschien wel je doelgroep, maar je hebt tegelijkertijd ook heel veel verspilling. Daarom kiezen veel bedrijven ervoor om over te gaan op een gerichte verspreiding van een folder of brochure naar een bepaald adressenbestand.'

Fulfilment
Ook steeds meer bedrijven uit de vastgoedwereld kiezen er volgens Harold Ligt tegenwoordig steeds meer voor om via de Verspreidingsconcurrent gericht te communiceren, met bijvoorbeeld de omwonenden van een bouwproject. Harold Ligt: 'Bijvoorbeeld om bewoners in een straal van, zeg, driehonderd meter door middel van een bewonersbrief uit te nodigen voor een informatieavond. Zo’n brief draagt bij aan het creëren van meer draagvlak voor het bouwproject. Dat kunnen wij in zijn totaliteit verzorgen. Bij ons kun je terecht voor het hele traject van de mailing. Zeg maar de hele fulfilment. We zorgen er dus voor dat de gekozen marketingmaterialen, brieven, brochures of flyers, worden geproduceerd, gepersonaliseerd en tijdig naar de juiste ontvangers worden gestuurd. Wij doen dat niet alleen goedkoper en sneller dan, bijvoorbeeld PostNL, maar ook adequater. PostNL bezorgt tegenwoordig niet meer elke dag in de week en zelfs al betaal je voor 24 uurs bezorging, dan komt het vaak nog dagen later aan. Wij kunnen ervoor zorgen dat een brief die ’s ochtends bij ons wordt aangeleverd, dezelfde dag nog wordt verwerkt. De brief wordt digitaal geprint, ingevouwen, adressenbestand wordt op stickers gezet en de brief wordt dezelfde dag nog gepost! Dat bieden we nog goedkoper aan dan de grote direct mail bedrijven.'

Maatwerk
Door de efficiënte uitvoering van de totale fulfilment van datamanagement tot tracking en rapportage zorgt de Verspreidingsconcurrent er volgens Harold Ligt voor dat een mailing optimaal rendeert. Door alle stappen nauwgezet te volgen, zorgt de Verspreidingsconcurrent ervoor dat direct mailcampagnes efficiënt en effectief worden uitgevoerd, met als doel het bereiken van potentiële klanten en het bevorderen van klantbetrokkenheid en verkoop. Harold Ligt: 'Bij ons is het bovendien altijd maatwerk. Het is niet een standaard geautomatiseerd proces dat wij uitvoeren, omdat we heel veel met de hand doen. De ene klant levert eigen enveloppen aan, de andere wil enveloppen met zijn eigen logo laten drukken. De ene klant kiest voor een digitaal geprinte brief, de andere voor echt drukwerk. Dat hangt af van de door de klant gewenste uitstraling en snelheid. Wij kunnen die snelheid ook garanderen, omdat we een eigen bezorgteam hebben dat we kunnen inzetten daar waar het nodig is.'

Het beste van beide
Wie trouwens kiest voor print kan dat uitstekend combineren met online communicatie, waarbij de twee kanalen elkaar versterken. Bijvoorbeeld door het opnemen van QR-codes, gepersonaliseerde URL's (PURL's) of sociale mediacampagnes. Direct mail kan ook worden gebruikt om onlineaanbiedingen en acties te promoten, waardoor verkeer naar websites en sociale mediaplatforms wordt gegenereerd. Kortom, print is nog lang niet dood en er zijn legio mogelijkheden om print in te zetten om op een gerichte manier met je doelgroepen te communiceren. 

Meer weten? 
Wilt u meer weten hoe de Verspreidingsconcurrent u van dienst kan zijn met haar maatwerkoplossingen op het gebied van geadresseerd en ongeadresseerd drukwerk? Neem dan contact op met Harold Ligt. Hij is te bereiken op 085-00 22 355.



Reacties


Laatste nieuws