‘De digitale transformatie van de afvalmarkt staat pas aan het begin’

De afgelopen jaren is de zakelijke afvalmarkt in hoog tempo aan het digitaliseren. Bedrijven krijgen hierdoor steeds meer waardevolle data over hun afvalstromen, die ze onder andere kunnen gebruiken voor ESG-rapportages. ‘Het einde van de digitale transformatie van de afvalmarkt is nog lang niet in zicht’, vertelt Radboud Menger, directeur Digitale Transformatie bij Milieu Service Nederland. ‘We staan pas aan het begin.’

Milieu Service Nederland profileert zich als dé ondernemende afvalpartner voor zakelijk Nederland. Het bedrijf heeft een eigen Waste Innovation Network (WIN) platform ontwikkeld om de vastgoedmarkt optimaal te bedienen. ‘Als platformbedrijf brengen we klanten en afvalleveranciers bij elkaar’, legt Menger uit. ‘We willen niet dat er twintig verschillende wagens door dezelfde straat rijden, maar precies zoveel als er nodig zijn. Daarvoor werken we nauw samen met meer dan 100 partners om overal afval op te kunnen halen. We hebben wel een eigen wagenpark, maar dat zetten we alleen in voor bijzondere situaties. Voorbeelden daarvan zijn klantspecifieke wensen die in de afvalmarkt ongewoon zijn of als back-up wanneer een partner niet heeft kunnen ledigen.’

Nieuwe innovaties 
Volgens Menger wordt de dienstverlening van Milieu Service Nederland volledig afgestemd op de klantbehoefte door uitvoerig met hen in gesprek te gaan. Juist uit speciale wensen ontstaan namelijk nieuwe innovaties, waarmee ook steeds vaker waardevolle data ontstaat. Zo beschikt het afvalbedrijf inmiddels over bijna 6.000 verschillende producten. Hieronder valt bijvoorbeeld de Miniperscontainer, die afval met een factor negen reduceert en middels een pasje registreert (of factureert) hoeveel een huurder van een multi-tenantgebouw weggooit. En ook de MSG-Trolley ontstond vanuit een klantvraag. Dit is een schoonmaakkar voorzien van een weegschaal waarin afvalstromen door de facilitair medewerker direct worden gescheiden, ideaal voor kantoorvloeren. Deze wordt bijvoorbeeld bij AVROTROS en KRO-NCRV ingezet.

CO₂-uitstoot inzien
Kantooreigenaren en -beheerders kunnen al hun afvalwensen delen met Milieu Service Nederland, waarna een maatwerkadvies wordt uitgebracht. Middels het dataplatform wordt gekeken welke afvalleverancier de beste match is. ‘We weten welke afvalstromen onze partners rijden, welk type containers op hun wagens passen en waar en wanneer ze actief zijn’, legt Menger uit. ‘Of ze het afval kunnen wegen is ook een steeds belangrijkere vereiste vanuit onze klanten. Dan kunnen huurders de kosten eerlijk verdelen en de CO₂-uitstoot voor hun eigen bedrijf inzien.’

Delen van afvaldata
De veranderende klantvraag betekent dat steeds meer leveranciers mee (moeten) gaan in de digitale transformatie, omdat zij een cruciale rol spelen in de datavoorziening. Toen Menger vier jaar geleden in deze rol begon, moest de afvalmarkt nog van ver komen, vertelt hij. ‘De energiemarkt, waarin ik voorheen werkte, was al veel verder. Het delen van afvaldata is niet iets wat je zo maar even doet, dus de opstart had wel wat voeten in de aarde. Gelukkig zien steeds meer leveranciers er de toegevoegde waarde van in. Wij nemen ze namelijk veel werk uit handen, zoals het volledige klantcontact en indien gewenst zelfs de administratie, zodat zij zich volledig kunnen richten op de logistiek. We hebben datakoppelingen en zien alles wat er (live) gebeurt. Zo kunnen we proactief handelen en altijd de juiste informatie aan de klant geven: rapportages en facturen voor hele vastgoedportefeuilles, maar ook per pand en per gebruiker.’ 

Artificial Intelligence
De komende jaren gaat Artificial Intelligence (A.I.) een enorme rol spelen op de afvalmarkt, voorspelt Menger. In de Afval Experience van Milieu Service Nederland in Diemen demonstreert hij de Bin-e, een afvalcontainer die door middel van visual A.I. het afval scheidt voor de gebruiker. Het bedrijf is deze innovatie momenteel grondig aan het testen. Hij gooit eerst een tissue en vervolgens een koffiebeker in de opening. De machine geeft beide keren het juiste afvaltype aan op een klein scherm en gooit het vervolgens in de corresponderende afvalbakken die eronder staan. 

‘Een belangrijk onderdeel van een circulaire keten is goede bronscheiding’, benadrukt Menger. ‘Machines zoals deze kunnen daarbij een belangrijke opvoed- en controlefunctie innemen. Ook zullen foto’s van het afval in containers en vrachtwagens steeds vaker met A.I. gescand worden. Een probleem waar de afvalsector momenteel mee worstelt, is dat er geen statiegeld meer op lachgascilinders zit. Ze worden daardoor vaak bij het restafval weggegooid en leggen vervolgens hele verbrandingsinstallaties stil. De ontploffingen richten grote schade aan. A.I. kan dit grotendeels voorkomen.’

Eigen developers in dienst
Om de digitale transformatie in volle vaart te houden, heeft Milieu Service Nederland een eigen afdeling Development. Inmiddels werken er meer dan 30 mensen dagelijks aan het WIN-platform. ‘We willen constant blijven innoveren om kantooreigenaren en -beheerders optimaal te bedienen. Zo hebben we de afgelopen periode hard gewerkt aan een rechtenstructuur in onze app MijnMSN, speciaal voor de vastgoedsector. Door de per pand verschillende eigendoms- en beheerconstructies is het vaak complex wie welke data mag inzien, een extra lediging mag aanvragen en de facturen mag ontvangen. Onze klanten kunnen deze rechten zelf instellen. Daar zit enorme waarde in, net als de data die onze klanten nodig hebben voor ESG-rapportages. Wet- en regelgeving wordt alleen maar strenger, en wij kunnen klanten helpen om daar tijdig aan te voldoen. De afvalbranche wordt met de data en digitalisering alleen maar leuker!’



Reacties


Laatste nieuws