De food & beverage-trends in vastgoed voor 2024

Firstmate, gespecialiseerd in hospitalityconcepten voor kantoren, hotels en horeca, volgde de food & beverage-trends op de voet en doet op basis van onderzoek en ervaring een aantal interessante uitspraken over wat we kunnen verwachten voor 2024.

Daan Smeltzer, hospitalityconsultant bij Firstmate, gaf recent een goed bezochte onlinepresentatie over dit onderwerp. Hij geeft aan dat er oneindig veel trends zijn, maar dat er drie macro-ontwikkelingen te onderscheiden zijn: duurzaamheid, veranderende doelgroep (Gen-Z) en technologie/automatisering. Deze licht hij toe in dit artikel.

Trend 1 – duurzaamheid
2024 staat in het teken van de eiwittransitie waar we ons in bevinden. Bekend is dat vlees een belangrijk bestanddeel is waaruit we onze noodzakelijke eiwitten halen, maar we willen duurzame voedingskeuzes maken. Dus halen we eiwitten bij voorkeur uit voeding met een lage foodprint. Kortom, minder dierlijke producten. Toch zal de groei van het aantal veganisten en vegetariërs niet meer zo hard toenemen. Dit is een trend die in 2023 al is ingezet. Hierin zagen we zelfs een afname van het aantal veganisten en vegetariërs. We gaan wel met veel meer mensen ‘minderen’ waardoor het effect uiteindelijk groter én duurzamer is. Want minderen is voor het gros van de mensen beter vol te houden dan volledige onthouding.

Daan geeft een voorbeeld en legt uit hoe Firstmate dit soort hybride concepten verwerkt in haar concepten: “In een gerecht zoals een runderstoof gaat nog maar maximaal de helft van de normale hoeveelheid vlees aangevuld met product ten zoals jackfruit, kool of knolselderij. Uiteraard maakt Firstmate geen menukaarten, we schetsen de richtlijnen waar een menukaart aan moet voldoen. Daar kun je een trend als deze perfect in verwerken.”

Aantoonbaar duurzaam handelen
Ook de CSRD-richtlijn heeft effect op de food & beverage-trends van 2024. De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) stelt dat grote ondernemingen verplicht worden te rapporteren over hun impact op mens en milieu. Dat heeft invloed op de bedrijfsvoering en keuze van leveranciers. Want ook de groenteboer die levert aan het Hilton moet zijn duurzame werkwijze/keuzes kunnen verantwoorden. Foodmiles spelen daarin een belangrijke rol. Lokaal inkopen is duurzaam! Hoe kun je dat verwerken in je food & beverage-concept? Nou, zo bijvoorbeeld…

De voorheen trendy avocado zal in 2024 niet meer zo populair zijn. Een avocado heeft veel water nodig om te groeien, komt helemaal uit Noord- en Zuid-Amerika en om de avocado voeren kartels oorlog. Deze gezonde vrucht is dus zeker geen duurzame keuze en zou daarom door Firstmate van de menukaart geschrapt kunnen worden. En wat er populair wordt in 2024? Firstmate hoopt op lokale groente in de hoofdrol, maar ook kip wordt een belangrijker product. Kip is bijna net zo duurzaam als een vleesvervanger. Sterker nog, het is minder bewerkt, heeft een kleinere CO2-uitstoot dan veel andere producten, neemt weinig ruimte in en is gemakkelijk lokaal te fokken. Daan: “Uiteraard zijn dit maar voorbeelden, maar naar mijn idee wel twee die de toon zetten.”

Trend 2 – veranderende doelgroep
In 2024 gaan werkgevers en horecabedrijven sterker de invloed van generatie Z ervaren. Inmiddels telt deze generatie een groot aantal mensen van 18 jaar en ouder. Gen Z heeft over het algemeen meer vertrouwen in technologie dan in hun eigen kunnen. En social media spelen dan ook een belangrijke rol in het benaderen van deze doelgroep. Deze generatie ziet een vacature voor een nieuwe baan vaak op social media of krijgt het via een bekende online doorgespeeld. 

Gen Z maakt bewuste keuzes en verwacht dit ook van de bedrijven en horeca waar ze komen en werken. Transparantie is een belangrijke vereiste en prijs is minder leidend. Gen Z verkiest duurzaam boven goedkoop, mits het prijsverschil niet al te groot is. Opvallend is dat Gen Z weloverwogen kiest voor gezonde voeding en alcoholvrije dagen en net zo bewust zondigt. Dat doen ze bij voorkeur vroeger op de dag, ingegeven door de festivals die al in de middag beginnen. Het gevolg is dat de kroegen veel eerder vol zitten. Iets om in je hospitalityconcept rekening mee te houden.

Gen-Z heeft andere wensen ten opzichte van de werkomgeving, dus zowel horeca als bedrijfscatering zullen een ander gedragspatroon zien in de afname en de tijden van afname dan ze traditioneel gewend zijn. Een belangrijke reden om horeca te bezoeken en om naar kantoor te komen is het ontmoeten van vrienden of collega’s. Eten, drinken en werken kunnen ze overal, maar juist de sociale interactie is een belangrijke reden.

Trend 3 – technologie
Goede kans dat je al eens eten besteld hebt via de QR-code, een bestelzuil of via Thuisbezorgd.nl. Deze trend zet zich onverminderd door, want bedrijven zien in deze digitalisering veel voordelen. Bewezen is zelfs dat bestellen via een QR-code kan leiden tot 35 procent meer besteding. Daarbij is het mogelijk via de onlineomgeving de klant veel extra voedingsinformatie te geven. Interessant feitje: Gen Z geeft per jaar bijna net zoveel geld uit aan avondeten als een millennial. Opvallend als je bedenkt dat millennials ouder zijn en dus al carrière gemaakt hebben en meer verdienen.

Er komt bijna geen mens meer aan te pas
Van contactloos bestellen maakt Daan een stap naar volledig contactloos winkelen. “In Utrecht is de eerste contactloze Aldi geopend, Je loopt de winkel in, scant een QR-code, pakt wat je nodig hebt en je loopt weer naar buiten. Alles is volledig geautomatiseerd en je rekening wordt belast voor hetgeen je uit het schap hebt gepakt. Ongelofelijk, maar robotisering heeft zeker de toekomst! En daar kun je op inspelen met de ontwikkeling van vastgoed. Een mooi voorbeeld zijn de keukens van Loetje die allemaal op exact dezelfde manier in elkaar zitten. Ik zeg niet dat ze daar robots gaan inzetten, maar zouden ze dat wel doen, dan hoef je de robot maar op één manier te programmeren. Robotisering is dus absoluut iets waar bij vastgoedontwikkeling en de bijbehorende hospitalityconcepten goed over nagedacht moet worden.”

Ook inspelen op de trends?
Op zoek naar een partij die zorgt dat geweldige gastvrije ervaringen leiden tot succesvolle vastgoed, horeca en leisure-exploitaties? Start dit jaar met de frisse blik van Firstmate. Met een goed food & beverage-concept voeg je waarde toe en vergroot je de exploitatiewaarde van vastgoed!



Reacties


Laatste nieuws