LOAF biedt een complete en compacte combinatie van receptie- en cateringservices

Met LOAF lanceerde D&B The Facility Group bijna twee jaar geleden een nieuw servicelabel dat naast een bemande receptie ook in een koffiebar en kleinschalige lunchvoorziening voorziet, voor dezelfde prijs als een traditionele receptiedienst én een jaarlijkse kickback-fee voor de eigenaar wanneer de omzet toeneemt. Over het ontstaan en hoe dit uit kan, vertelt Merijn de Launay vanuit één van de LOAF-locaties in het voormalige V&D-hoofdkantoor in Amsterdam, het huidige Antonian.

Pandeigenaar PATRIZIA wilde na de grootschalige verbouwing een nieuw en compact, maar compleet aanbod van services voor Antonian, waarvan de naam een verwijzing is naar V&D-oprichter Anton Dreesmann. Het LOAF-concept voldeed helemaal aan de vraag. ‘D&B heeft LOAF gelanceerd nadat er eerst goed naar de wensen en behoeften van kantoorbeleggers en gebruikers is geluisterd. Een gastvrije receptie en goede koffie werden het meest genoemd. Aan D&B de taak om die te combineren. En dat is gelukt.

Taken van een receptie zijn veranderd
De Launay: ‘Het takenpakket van een receptie in een kantoorpand met meerdere huurders is de afgelopen jaren flink veranderd. Postverwerking heeft grotendeels plaatsgemaakt voor e-mails, telefoongesprekken hoeven niet meer te worden doorverbonden en door diensten als Zoom en Teams zijn fysieke afspraken in aantal afgenomen. Maar voor de bezoekers die wél komen, is het prettig om persoonlijk ontvangen en aangekondigd te worden. Daarnaast draagt het hebben van een bemande receptie ook bij aan een stukje veiligheid. En omdat het ontvangen van bezoekers of het verwerken van de post geen dagtaak meer is voor de receptie, is het personeel in de gelegenheid om ook de koffiecorner - inmiddels niet meer weg te denken uit het moderne kantoor-  te bemannen en kleine lunchgerechten klaar te maken.’ (tekst gaat verder onder de foto.)

Kickback-fee
Voor LOAF betaalt de opdrachtgever een vaste fee die volgens De Launay gelijkstaat aan die van een traditionele receptie, met als groot verschil dat men er dus nog extra services bij krijgt, waarbij het exploitatierisico bij D&B ligt. Uit de omzet krijgt de belegger jaarlijks een percentage terug in de vorm van een kickback-fee, die kan oplopen tot 12 procent. Hoewel de beleggers vrij zijn om zelf te bepalen wat zij met de kickback-fee doen, hebben ze tot nu toe in alle gevallen – er zijn nu vijf LOAF-vestigingen- ervoor gekozen om het geld te gebruiken om de huurderscommunity te stimuleren. Dit heeft geresulteerd in borrels, barbecues en interessante kennissessies voor de pandgebruikers. ‘We kijken voor de invulling van dit soort evenementen eerst goed naar de identiteit van de huurders en de interesses van hun personeel. Neem als voorbeeld Antonian; hier werken veel millennials die het leuk vinden om te borrelen, op het Science Park in Leiden werken juist weer mensen die je een groter plezier doet met het organiseren van interessante kennissessies.’

Met LOAF kan D&B in kantoren tot circa 10.000 m2 alle gebruikers en bezoekers van lunch en banqueting te voorzien. In het geval van Antonian dat 18.000 m2 groot is, is men de secundaire cateraar omdat twee grote huurders zelf hun catering inkopen. ‘Dat behoort ook tot de mogelijkheden’, vertelt De Launay, die general manager van het LOAF-label is. (tekst gaat verder onder de foto.)

Naast de huidige vijf LOAF-locaties staan er voor het eerste kwartaal van 2024 nog drie op de planning om geopend te worden. Belegger PATRIZIA is dusdanig tevreden over de diensten dat het LOAF ook in een pand in Den Haag wil integreren. En in opdracht van Rubens Capital zijn De Launay en zijn team bezig met een bijzonder maatwerkconcept onder de naam ‘Blossoming LOAF in het kantoor Huys Azië op het Oosterdok in Amsterdam, waar veel LOAF-producten een Aziatisch tintje krijgen. Wanneer hier de deuren openen in April 2024 kan men hier bijvoorbeeld Japanse thee en koffie bestellen en zal de lunch duidelijke Aziatische kenmerken hebben.

D&B The Facility Group heeft naast LOAF meerdere labels die zich bezighouden met het verzorgen van hospitality bij bedrijven. Hoe zorgt men ervoor dat deze elkaar niet bijten? ‘In sommige gevallen zou je misschien kunnen spreken van een stukje interne concurrentie. Maar wij vinden het bovenal belangrijk om mee te bewegen met de wensen van onze opdrachtgevers, zo zorgen we voor een langdurig en succesvol partnership’.

Voor meer informatie over LOAF kan men terecht op www.loaf.today of neem contact op met Merijn de Launay merijn.de.launay@db.nl / 06-11057055.

Hoofdfoto: Merijn de Launay voor een LOAF-receptie



Reacties


Laatste nieuws