Productiever en creatiever dankzij geur in de werkomgeving
Geur heeft een belangrijk effect op de beleving van een plek of herinnering aan een gebeurtenis. De neus is namelijk het enige zintuig dat direct in verbinding staat met het limbisch systeem, het gedeelte van de hersenen waar onder andere motivatie, emotie en het langetermijngeheugen worden gehuisvest. Niet voor niets wordt geurmarketing steeds meer toegepast, ook in de kantooromgeving. Geur kan zelfs productiviteit en creativiteit verhogen en ziekteverzuim verlagen.
Nynke de Jong gaat in de nieuwste aflevering van Het Nieuwe Kantoor in gesprek met Sander Schaap van ScentAir. Dit is een geurmarketingorganisatie met bijna 30 jaar ervaring op dit gebied. ScentAir helpt bedrijven met het kiezen van hun eigen unieke geur, die past bij de ruimte en de situatie. De aflevering staat nu op Spotify en Apple Podcasts.
De kracht van geur
Met geurmarketing kun je belevingen verbeteren dankzij de kracht van geur. Dit kan op allerlei manieren en in verschillende branches. ScentAir doet dit onder andere voor winkels, hotels, ziekenhuizen, bioscopen, kantoren en evenementenlocaties. Het kwam op Sanders pad doordat hij eerder werkzaam was in de casinobranche. ‘In Las Vegas en Macau wordt al decennialang geurmarketing toegepast’, vertelt hij. ‘Dat vond ik razend interessant en zo ging er een wereld voor me open.’
ScentAir begon in de jaren ’90 met een project voor Disney. Zij besteedden veel aandacht aan hoe attracties eruit zien, hoe ze voelen en klinken, maar misten daarmee nog een belangrijk zintuig. Daar kwam verandering in toen er voor een dinosauriërattractie werd gezocht naar een bijpassende geurbeleving. ScentAir ontwikkelde daarvoor een speciale ‘dinosauriëradem’, niet zo zeer een lekkere maar wel een prikkelende geur.
Onderzoek naar de effecten
Het effect van geur is veelvuldig onderzocht. Bepaalde geuren hebben over het algemeen dezelfde werking op mensen. Van de verkwikkende geur van citrusvruchten als sinaasappel, limoen en citroen word je wakker en creatief. Wil je ontspannen, dan is sandelhout, lavendel of vanille geschikt. Voor een huiselijke sfeer kun je bijvoorbeeld de geur van verse appeltaart verspreiden.
ScentAir verrichtte zelf ook onderzoek voor een hotelketen en vergeleek de beleving met en zonder geur. ‘Daaruit bleek de beleving mét geur 20% beter te zijn’, zegt Sander. ‘Geur heeft dus invloed op hoe mensen een plek of merk beleven. Als keten kun je eenvoudig overal ter wereld dezelfde, vertrouwde geur toepassen.’
‘Scent library’
Wanneer ScentAir een geurbeleving ontwikkelt voor een kantooromgeving, dan wordt dit geheel afgestemd op de locatie: de tekeningen, de materialen, de kleuren, het licht, de muziek, de mensen en de werkzaamheden. Bij dat beeld wordt een passende geur gezocht in de ‘scent library’, waarin op dit moment 3.000 geuren zitten.
Ook voor HNK is een uniek geurconcept ontwikkeld in samenwerking met ScentAir. Robin Senne, Consultant Workplace Solutions bij HNK licht toe: ‘We hebben ervoor gekozen om geur een belangrijke plek te geven in ons concept. Zo hebben we voor de lobby gekozen voor een combinatie van sandelhout en vanille. De toptonen, de eerste indruk, worden gekenmerkt door honing, mandarijn, limoen en suiker en daarna volgen patchoeli, bladeren en pure chocolade. De afdronk, het deel van de geur dat echt blijft hangen, bestaat uit sandelhout, muskus en vanille. Het belangrijkste voor ons is dat je het gevoel van ‘welkom zijn’ ruikt, dat je gekoesterd wordt en dat jouw creativiteit wordt gestimuleerd.’
Next up
De volgende aflevering van Het Nieuwe Kantoor komt online op 5 juni en gaat over business cases. In deze aflevering spreekt Nynke de Jong met Michiel Brouwer van Re:Invent. Dit bedrijf optimaliseert de gebruikerservaring en inkomstenstromen van commercieel vastgoed.
Laatste nieuws
- 02-05-2024 16:40 Bouwkavels tussen de landerijen te koop voor ontwikkeling of belegging
- 02-05-2024 16:39 ComfortZone Offices koopt en renoveert kantoor in Den Bosch
- 02-05-2024 14:55 Nobian huurt 1.280 m2 in The Gallery op de campus van de Universiteit Twente
- 02-05-2024 14:29 Conscious Hotels opent in voormalig Tivoli aan Oudegracht Utrecht
- 02-05-2024 14:20 4 politiebureaus onder de veilinghamer!
- 02-05-2024 12:13 BAM: Verliezen in het VK maar relaxte ceo Joosten ziet positieve signalen op Nederlandse woningmarkt
- 02-05-2024 12:11 Omzet Trebbe in 2023 licht gedaald
- 02-05-2024 11:40 Financieringsgilde en nieuwe vastgoedfinancier Vitru zoeken samen naar de best passende oplossing voor de klant
- 02-05-2024 10:42 ING Research: Huizenprijzen provincies buiten Randstad al voorbij piek in 2022
- 02-05-2024 10:23 Erik Roodenburg aan de slag bij Westvast
- 02-05-2024 10:16 Allan van der Ree nieuwe directeur klant & woning bij Stadgenoot
- 02-05-2024 09:35 Garbe verkoopt drietal retailcomplexen in Huizen
- 02-05-2024 08:50 Nieuwe huurder voor ruim 700 m2 bedrijfs- en kantoorruimte in Rotterdam
- 02-05-2024 08:40 Robin Swane wordt head of ESG bij Colliers
- 02-05-2024 07:00 Verra Makelaars: ‘Helft van ons koopaanbod bestaat uit ex-huurwoningen’
- 01-05-2024 16:40 Stichting deltaWonen koopt kantoorgebouw in Zwolle
- 01-05-2024 14:43 Adviesbureau huurt ruim 1.100 m2 in voormalige Noordergasfabriek in Amsterdam
- 01-05-2024 13:41 Hielkema weegt amendementen: ‘Per saldo is Wet betaalbare huur er slechter op geworden’
- 01-05-2024 13:02 Iroko Zen koopt winkels in Venlo van Urban Interest
- 01-05-2024 13:00 Voormalige kerk in Veenendaal getransformeerd en verhuurd
- 01-05-2024 10:40 Hoofdkantoor kledingmerk Atelier Munro naar OKU Office in Amsterdam-West
- 01-05-2024 09:41 CBRE: 'Faillissementen hebben beperkte invloed op winkelleegstand'
- 01-05-2024 09:41 Dunavast koopt hoofdkantoor Centric in Gouda voor 24 miljoen euro
- 01-05-2024 09:25 Communicatieadviesbureau huurt 650 m2 in Arnhem
- 01-05-2024 09:11 MN investeert 90 miljoen euro in Vesteda
- 01-05-2024 09:01 Madeline Buijs: 'Er worden nu te veel te grote woningen gebouwd'
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.