MRP en Drees & Sommer, partners in complexe projecten

MRP ontwikkelt mixed-use gebieden met de missie werelden samen te brengen, mensen en locaties te verbinden en diverse en gezonde communities te creëren. Dat de ontwikkelaar daadwerkelijk aantrekkelijke buurten en gebouwen ontwikkelt, blijkt onder meer uit het feit dat de locaties goed verkopen of verhuren, levendig zijn én keer op keer in de prijzen vallen. Bart Meijer, ceo en oprichter van MRP, is er duidelijk over: ‘Wij doen waar we goed in zijn en waarin we ons willen onderscheiden. We focussen ons op het optimaliseren van het concept en de ontwikkeling van een plek. Voor projectmanagement werken we samen met de specialisten van Drees & Sommer. Partnerships hebben voor ons een grote toegevoegde waarde.’

De samenwerking tussen MRP en Drees & Sommer startte zo’n twee jaar geleden voor het nieuwbouwproject AMST, een mixed-use ontwikkeling met twee nieuwe gebouwen tegenover het Amstelstation in Amsterdam. Meijer: ‘De MRP-visie komt in dit project goed terug: een duurzame en maatschappelijk verantwoorde nieuwbouwontwikkeling in het centrum van Amsterdam. Van de 252 woningen is 80 procent middenhuur en met een oppervlakte tot 160 m2 is dat uniek in Nederland en zeker in Amsterdam. Het was dan ook een complexe opgave om dat voor elkaar te krijgen met de gemeente, met de aannemer en met alle omwonenden. AMST is een goed voorbeeld van hoe Drees & Sommer de samenwerking tot een soepel lopende machine heeft gemaakt. Drees & Sommer bracht structuur aan en maakte hier, als schakel in de communicatie, echt het verschil tussen falen en slagen.’

De toegevoegde waarde van partnerships
‘Wij focussen op de inhoud’, gaat Meijer verder. ‘Op het concept, voor wie maken we wat en wat is de waarde van de plek in de wijk, de stad en op de verhuur en verkoop bijvoorbeeld. In de huidige tijd is het dubbel zo moeilijk om aannemers aan te sturen, materiaalkosten gaan alle kanten op en de banken zijn niet actief. Extra proces- en projectmanagement is gewoon écht nodig. Zéker bij grote en complexe projecten zoals de gebiedsontwikkeling Cartesius in Utrecht – een project van MRP en Ballast Nedam Development.’ Michel de Haan heeft de eerste contacten gelegd met MRP vanuit Drees & Sommer Netherlands. Hij reageert: ‘Als je een partnership met ons aangaat, reserveer je in feite ook capaciteit. Je reserveert goede mensen, die MRP kennen en begrijpen. We schuiven vaak al aan tafel aan vanaf de businesscase. We sturen uiteraard op tijd en geld, maar denken óók mee of een product aansluit op de markt. Het mooie van onze samenwerking is dat we deze inmiddels ook internationaal kunnen inzetten. Zo zijn we samen betrokken bij de realisatie van een hotel in Griekenland.’

No-nonsense managementinformatie
Bart Meijer stamt uit een echte vastgoedfamilie – zijn grootvader was actief op de Europese vastgoedmarkt en zijn vader richtte de MAB Groep op. ‘We kenden Drees & Sommer vanuit Duitsland, deden daar grote projecten samen en kenden de reputatie. Zo zijn we ook in Nederland weer bij hen terecht gekomen. We wilden niet iedere keer opnieuw aan weer een nieuwe partij uitleggen hoe wij werken, maar gewoon heldere, no-nonsense managementinformatie in elk project zodat we daar goed op kunnen sturen. Transparantie en uniformiteit in werken zijn voor ons belangrijk. Drees & Sommer maakt door zijn manier van werken en verslagleggen heel goed inzichtelijk wat de stand van zaken is. We gaan samen voor het optimale eindresultaat. Hierin zien we elkaar dan ook meer als strategisch partner dan als opdrachtgever en adviseur.’

Innovatief, duurzaam en verantwoord
MRP heeft een grote ambitie op het gebied van innovatie, maatschappelijk rendement en duurzaamheid. Die factoren komen terug in iedere ontwikkeling. ‘We willen goede en betaalbare producten maken. Duurzame huisvesting is, zeker nu met de hoge energiekosten, belangrijk, óók in economisch opzicht. Duurzaamheid is tegenwoordig ook een concurrentievoordeel. We zijn in het buitenland, samen met Drees & Sommer, ook bezig met een hotel en je ziet dat guilt-free travel bij jongeren echt speelt. We zijn nu aan het kijken of we het hotel in Griekenland zelfvoorzienend kunnen maken. Ook op die manier zoeken we ook eerlijke, duurzame oplossingen. Ik geloof heel sterk in empowerment: daadwerkelijk doen waar we over praten.’

Een project is voor mij geslaagd wanneer het eindresultaat de visie evenaart. Dan heb je niet hoeven te compromitteren over het product, zijn de eindgebruikers blij en heeft het toegevoegde waarde voor de wijk en de stad.

Blue Zone versus Blue City
Bij de partners van de ontwikkelaar moet hetzelfde gedachtengoed leven, vindt Meijer. ‘Je moet er met elkaar over kunnen praten, op één lijn zitten. En Drees & Sommer is daar wel ver in.’ De Haan licht toe: ‘MRP ontwikkelt de gebiedsontwikkeling Cartesius in Utrecht, geïnspireerd op de wetenschappelijke theorie van de Blue Zones met als doel een positieve impact op de wereld en op het welzijn voor de mens te realiseren. Drees & Sommer heeft het Blue City Concept: hoe kun je op stadsniveau de samenwerking optimaliseren en een gezond gebied ontwikkelen waar de well-being van mensen wordt gestimuleerd? Dit werkt ook op gebiedsniveau: hoe kun je sneller, duurzamer en kostenefficiënter bouwen? We hebben internationaal zelf heel veel expertise in huis, waaronder de Cradle to Cradle kennis en ervaring van onze zusterorganisatie EPEA.’ Meijer knikt: ‘Wij maken ook daadwerkelijk intensief gebruik van de kennis van Drees & Sommer. Zij zijn immers betrokken bij veel meer projecten dan wij, zien en horen in binnen- en buitenland zó veel en hebben een zeer interessant netwerk.’

Mix zorgt voor vitaliteit
MRP streeft ernaar om plekken te ontwikkelen waar mensen wonen, werken, ontmoeten en van het leven genieten. ‘De mix is belangrijk: het gaat om een combinatie van producten en mensen. Daaromheen creëer je dan automatisch een aangename en betekenisvolle leefomgeving. Ons nieuwbouwproject MIX op het Osdorpplein in Amsterdam, ook daar zijn collega’s van Drees & Sommer bij betrokken, heet niet voor niets zo: het is immers de mix die een buurt vitaal maakt. Er is groen, huur in verschillende segmenten, er zijn koopwoningen in diverse prijsklassen en allerlei voorzieningen en culturele en sociale functies. Amsterdam Nieuw-West wordt meer en meer de aangename omgeving die we voor ogen hadden: het nieuwe stadshart dat je uitnodigt om te wonen, te ondernemen en te recreëren.’ (tekst gaat verder onder de afbeelding)

Cartesius: de gezondste stadswijk van Utrecht
Ook bij de ontwikkeling van Cartesius is variatie een belangrijk uitgangspunt: dit wordt een diverse, groene en gezonde stadswijk waar mensen door onderlinge verbinding langer gezond en gelukkig leven. ‘Cartesius heeft historie, met het CAB als centrale huiskamer. En er is het NS-station van Utrecht-Zuilen. De opgave is die plek om te zetten naar een woon- en leefgebied. Cartesius is geïnspireerd op de Blue Zones en wordt een nagenoeg een autovrije wijk met deelmobiliteit, waar bewegen, gezonde voeding, community, ontspanning en natuurlijke ontmoetingen op allerlei mogelijkheden wordt gestimuleerd’, zegt de ceo van MRP. ‘Met een projectteam en partners bepaal je de conceptuele lading van zo’n locatie. In Cartesius hebben we aan alles gedacht: veiligheid, duurzaamheid op lange termijn, deelmobiliteit, innovatieve energieoplossingen en diverse ontmoetingsplekken. In het CAB wordt straks van alles georganiseerd en is veel aandacht voor gezondheid, cultuur en zelfexpressie. Denk aan een foodhall, een supermarkt met een breed biologisch en vegan assortiment en horeca.’ De Haan haakt in: ‘Mooi hoe de ambitie van de Blue Zones wordt losgelaten op dit gebied. Vanwege de schaalgrootte is het een project waar je alle aspecten kunt aanpakken. Cartesius heeft impact op het hele gebied, op Utrecht; het is eigenlijk een project dat uit een stuk of tien, misschien wel twintig deelprojecten bestaat. Heel indrukwekkend. Alleen al bij dit project werken diverse collega’s van Drees & Sommer.’ (tekst gaat verder onder de afbeelding)

Succesvolle projecten
Wanneer is een project succesvol voor de beide mannen? Meijer: ‘Een project is voor mij geslaagd wanneer het eindresultaat de visie evenaart. Dan heb je niet hoeven te compromitteren over het product, zijn de eindgebruikers blij en heeft het toegevoegde waarde voor de wijk en de stad.’ De Haan: ‘Bij ons spelen ook factoren als beoogde kwaliteit, tijd en budget natuurlijk een rol: is het project conform planning en binnen budget verlopen? Maar wanneer je daarnaast ook nog eens ziet dat een project inderdaad vitaliteit brengt die je met elkaar voor ogen had, dan ben ik trots.’

Hoofdfoto: Bart Meijer (MRP) en Michel de Haan (Drees Sommer Netherlands).



Reacties


Laatste nieuws