Full Service Center Tilburg nieuwe stap in strategie Wereldhave

Groot feest was het afgelopen donderdag 24 november in Tilburg, waar op spectaculaire wijze de geheel vernieuwde en volledig verhuurde Emmapassage officieel werd geopend door wethouder Rik Grashoff van Gemeente Tilburg, CEO Matthijs Storm van Wereldhave, ondernemer Marlous Mutsaers van boekhandel Gianotten Mutsaers en directeur Jur van Aken van de bouwcombinatie Van de Ven & Van Schijndel.

Voor eigenaar Wereldhave vormt deze opening een nieuwe stap in de verwezenlijking van ambitieuze plannen om marktleider te worden in de Benelux. Plannen waarin het uitrollen van het nieuwe concept ‘Full Service Centers’ centraal staat.   

Modern stedelijk winkelgebied
Het voormalig overdekte winkelcentrum de Emmapassage is de afgelopen jaren getransformeerd tot een modern stedelijk winkelgebied, met een sterke mix van nieuwe winkels, een eat&meet ontmoetingsplein met een compleet horeca aanbod en een versterkt woningaanbod. De nieuwe Frederikstraat vormt een directe verbinding tussen de Emmapassage en het Pieter Vreedeplein en versterkt zo het complete winkelcircuit in de binnenstad. Of zoals het commentaar luidde op de openingsdag: de Emmapassage vormt het kloppend hart van het Tilburgse Full Service City-Center.

Full Service Center
De opening van de Emmapassage vormt dan ook een belangrijke stap in de ambitieuze plannen van eigenaar Wereldhave, waarin het Full Service Concept centraal staat. Zeg maar het winkelcentrum 2.0, waar de consument een complete invulling vindt van zijn/haar dagelijkse behoeften op het gebied van winkelen, ontspanning, sport, uitgaan, gezondheidszorg et cetera. Met als credo better everyday live, better business. CEO Wereldhave Matthijs Storm: “Met onze Full Service Centers streven we naar een compleet aanbod van huurders en services, voor een beter dagelijks leven voor de bezoeker en dat vertaalt zich in betere business voor onze huurders.” Dat laatste komt zeker tot uiting in de bezettingsgraad van de vernieuwde Emmapassage, want inmiddels zijn alle units verhuurd. Met klinkende namen als: America Today, Starbucks, C&A, Mango, MSCH Copenhagen, Pearle Studio, Anne&Max, ONLY, New Yorker en Søstrene Grene! Matthijs Storm: “We zijn natuurlijk hartstikke blij dat het helemaal verhuurd is. De situatie hier in Tilburg is tamelijk uniek, omdat we het hart van het winkelgebied in bezit hebben en de winkel- en andere voorzieningen worden gecombineerd met woningbouw. Onze centra Emmapassage en Pieter Vreedeplein vormen samen, na Presikhaaf in Arnhem, het tweede Full Service Center in Nederland. En met Les Bastions in het Belgische Doornik het derde in de Benelux. In december volgen de centra Sterrenburg in Dordrecht en Ring Kortrijk in Kortrijk. Volgend jaar komen er nog vier bij. We zijn dus doelbewust, strategisch bezig met het uitrollen van een nieuw concept waar een lange termijn visie achter zit.” Die blijdschap wordt gedeeld door Pieter Polman, directeur Nederland van Wereldhave, die aanvullend op Matthijs Storm meldt dat er op dit ogenblik ook al volop wordt gewerkt in Hoofddorp. “Ook zijn we bezig met de planvorming met winkelcentrum Middenwaard in Heerhugowaard en Kronenburg in Arnhem. In de Koperwiek in Capelle aan den IJssel, zijn we de laatste fase aan het afbouwen. Bij een project als dit in Tilburg is samenwerking met de gemeente heel belangrijk. De gemeente heeft de nek uitgestoken. En ook de samenwerking verliep, net als met de ander betrokken partijen, heel goed. Tot slot: de combinatie met woningen zoals hier in Tilburg is niet alleen financieel belangrijk, maar ook strategisch, omdat je op deze manier zowel reuring als veiligheid creëert. Je krijgt meer sociale cohesie. Een horecagelegenheid als Anne&Max waar we nu voor staan, haakt daar op in en wil de buurt hier samen laten komen. Het onderstreept onze Full Service Center gedachte.”       

Eerste Full Service Centers bewijzen kracht van het concept
Dat de strategie van de full service centers zijn vruchten afwerpt, blijkt ook uit de cijfers: de twee reeds gerealiseerde Full Service Centers laten een huurgroei zien van ruim +7%. Ook het totale rendement, de Total Property Return, is ruim boven de eigen target van 6%. Deze TPR betreft niet alleen de huur, maar ook de herwaardering van de taxateur. Met het Full Service Center concept is er dus aantoonbaar sprake van waardevermeerdering, omdat het een stabielere huurstroom genereert. Tot slot komt het succes van het concept ook tot uiting in de bezoekersaantallen en de hogere klantwaardering, de NPS-score. Zo trok Presikhaaf in Arnhem, het eerste Full Service Center in Nederland, het afgelopen jaar 18% meer bezoekers dan in de eerste helft van 2019, dus nog voor corona.



Reacties

Bericht voor Jou

Het begrip full service center wordt voor de bewoners binnenstad Tilburg (Wereldhave) totaal niet waar gemaakt in Tilburg.
Voor dagelijkse inkopen moet je continue de auto nemen. Geen supermarkt, geen bakker, geen slager en bloemenzaak (beide binnenkort niet meer), geen delicatessezaak , geen kaaszaak en geen parkeergelegenheid. Kortom geen full service. Maar wel heel veel hamburgerzaken, e.d.

Geplaatst op 11 mei 2023 om 07:48



Laatste nieuws