Amsterdam trekt volgend jaar €8,5 miljoen uit om woningen versneld te isoleren
Gemeente Amsterdam gaat de komende jaar €8,5 miljoen uittrekken om Amsterdamse woningen beter te isoleren. Het geld moet terechtkomen bij mensen die hier zelf niet de middelen voor hebben.
Daarnaast investeert de gemeente extra in het begeleiden van Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) om hun woningen te isoleren en duurzamer te maken.
Door de stijgende energieprijzen hebben steeds meer Amsterdammers moeite om hun rekeningen te betalen. Het energieplafond en de energietoeslag helpen, maar het is niet voor iedereen voldoende. Energie besparen is een duurzame oplossing.
Energiebespaarservice
Op 31 oktober wordt gestart met de energiebespaarservice. Speciale installatieteams gaan het komende half jaar bij 24.000 huishoudens langs de deur met gratis eenvoudige isolatiemaatregelen.
De energiebespaarservice is echt maatwerk. Eerst wordt gekeken naar om wat voor soort woning het gaat, wie er wonen en hoe de bewoners energie gebruiken. De energiebesparende maatregelen wordt daarop afgestemd. De bewoners krijgen de producten gratis. Denk aan tochtstrips, radiatorfolie, raamfolie, waterbesparende douchekoppen en ledlampen. Ook de installatie is gratis. Ook op andere helpt de gemeente met energiebesparing, bijvoorbeeld door kieren en naden dicht te kitten. Tot slot kunnen bewoners advies krijgen over wat ze zelf kunnen doen om energie te besparen.
Extra aandacht voor VvE’s
Ook VvE's krijgen hulp met isoleren. Meer dan de helft van de woningen in de stad is onderdeel van een VvE. Het gaat om 240.000 woningen, verdeeld over ongeveer 21.500 verenigingen. Voor veel VvE’s is het lastig om met alle bewoners afspraken te maken over isolatie. Isolatie moet vaak in één keer. Maar als een aantal bewoners niet mee kan doen, loopt het mis. Zeker bij wooncomplexen waar een deel van de woningen in bezit zijn van een woningcorporatie loopt het proces vaak spaak.
Ondersteuning VvE’s en subsidieregeling
Om de VvE-bestuursleden te informeren en adviseren wordt €3 miljoen vrijgemaakt. Hiermee wordt de VvE-aanpak in 2023 uitgebreid. Dat betekent dat de VvE’s sneller en beter hulp kunnen krijgen bij de verschillende loketten en dat ze meer advies en begeleiding kunnen krijgen. En dat er zo snel mogelijk een oplossing komt voor de problemen waar zij tegenaan lopen. Daarnaast werkt de gemeente aan een subsidieregeling voor bewoners in VvE’s. Die moet ervoor gaan zorgen dat ook bewoners met weinig geld mee kunnen doen met de isolatieplannen van hun VvE.
Amsterdam investeert in totaal €32 miljoen om de stad sneller te isoleren. Daarvan wordt nu versneld 8,5 miljoen uitgegeven om tot een versnelling te komen. Dit komt boven op de uitgave die gedaan wordt om de energiearmoede aan te pakken. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van een rijksbijdrage van €21,3 miljoen.
Laatste nieuws
- 25-06-2026 13:23 Altera verkoopt appartementen in Baarn en Rotterdam aan Opus Reale
- 25-06-2026 13:13 'Rechtspraak lijkt niet op het juiste spoor bij minimale duur huurovereenkomst onbepaalde tijd'
- 25-06-2026 12:15 Elevation Group verlengt huurcontract voor 2.200 m2 in Apollo House Amsterdam
- 25-06-2026 12:00 'Zakelijke dienstverlener' huurt kantoorruimte in De Haagsche Zwaan in Den Haag
- 25-06-2026 11:34 Hoge Raad: Geen compensatie voor box 3-beleggers die geen bezwaar hebben gemaakt
- 25-06-2026 10:35 Hidde Glastra versterkt Blauwhoed als ontwikkelingsmanager
- 25-06-2026 10:30 EU wil renteaftrekbeperking herzien: Goed nieuws voor vastgoedbeleggers, maar nog veel onzekerheid
- 25-06-2026 09:44 Financiers krijgen weer meer trek in kantoren
- 25-06-2026 09:23 Zusje opent 41e vestiging in Middelburg
- 25-06-2026 09:13 Daelmans en Grouwels lid van IVBN
- 25-06-2026 09:06 Van Uffelen Mode naar Middenwaard Heerhugowaard
- 25-06-2026 06:00 Buitenlandse pensioenfondsen wachten nog even met Nederland: ‘We hebben actie nodig’
- 24-06-2026 14:51 Gemeente Rotterdam begint marktconsultatie voor drijvend park in Rijnhaven
- 24-06-2026 14:20 DCM Investment Group en TPG Angelo Gordon kopen IOS-locatie in Breda
- 24-06-2026 13:34 Acture en Moove Connected Mobility huren kantoorruimte in Utrecht van NLV
- 24-06-2026 13:22 Woonzorgcomplex met 125 woningen op plek voormalig Wijndaelercentrum in Den Haag
- 24-06-2026 13:14 Regiewet aangenomen na debat Eerste Kamer: ‘Regie mag geen synoniem worden voor vertraging’
- 24-06-2026 13:06 Werkvoorraad architectenbureaus op zes maanden, hoogste niveau sinds 2008
- 24-06-2026 12:33 Pointer: 'Verhuurders leven lang niet altijd uitspraken Huurcommissie na'
- 24-06-2026 12:09 Restaurant Neni opent tweede Amsterdamse vestiging in Kimpton De Witt hotel
- 24-06-2026 11:47 Koper schrijft koop in bij Kadaster, maar staat toch met lege handen
- 24-06-2026 11:26 Na omgevingsvergunning ook bestemmingsplan Soza Den Haag definitief
- 24-06-2026 10:26 Garbe zet in Nederland nadrukkelijker in op woningen: ‘Focus op wat wél kan’
- 24-06-2026 10:02 Coalitieakkoord Utrecht: 80 procent betaalbare nieuwbouw en doorbraakteam netcongestie
- 24-06-2026 09:41 Verbeteringen wetsvoorstel Box 3: Tegemoetkoming voor vastgoedbelegger, fundamentele kritiek blijft staan
- 24-06-2026 06:00 Harm Janssen (BPD): ‘We moeten gewoon beginnen met bouwen’
.jpg)







Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.