'Gemeenten moeten duidelijk maken waarom het leuk is bij ze te werken'

In de provincie Utrecht zijn er bij gemeente, provincie of waterschappen ruim 400 vacatures te vervullen. Doordat banen niet worden ingevuld, worden projecten uitgesteld. 

Uit onderzoek van RTV Utrecht blijkt dat de vacatures bij de lokale overheden in de provincie gestaag oplopen. Bijna alle gemeenten kampen met personeelstekort. Ontwikkelaars klagen al langer dat projecten trager verlopen door tekort aan capaciteit bij gemeenten en bouwvergunningen verlenen kost meert tijd.

Meer taken
Niet alleen zijn er te weinig mensen om de vacatures te vervullen, ook hebben gemeenten er de laatste tijd meer taken bijgekregen. Zo moeten gemeenten zorg dragen voor de opvang van Oekraïners: om dat voor elkaar te krijgen zijn er mensen 'uit de organisatie' gehaald. 

Veel gemeenten maken gebruik van mensen die ze inhuren. Maar ook daar wordt de markt krapper en de externe inhuur wordt dus duurder. Gemeenten hebben maar beperkt budget voor het tijdelijk inhuren van mensen. 

In de markt voor werving en selectie is de trend van tekorten niet ontgaan. Het Bedrijf Solid Public kwam vorige week al met een nieuw product op de markt om vastgoedprofessionals te enthousiasmeren om te gaan werken voor gemeenten, overheid en corporaties. U kunt het interview lezen via deze link.

Leuk bij de overheid
Volgens Jeroen Schuil, arbeidsmarktadviseur bij UWV, zouden gemeenten ook last kunnen hebben van een imagoprobleem bij het vervullen van vacatures. Tegen RTV Utrecht zegt hij: "Wat gemeenten moeten proberen is om inzichtelijk te maken waarom het leuk is om bij de overheid te werken. En wat het werk aantrekkelijk maakt. Tegenwoordig is er zo veel mogelijk bij gemeenten.”



Reacties


Laatste nieuws