Nieuwbouw valt stil door huurregulering
Waar ontwikkelaars en beleggers al sinds vorig jaar voor waarschuwen wordt nu werkelijkheid. De bouw van nieuwe woningen in de grotere steden valt stil door de dreiging van vergaande regulering van de vrije huursector. Volgens de NEPROM dreigt de woningbouw daardoor in de komende tijd terug te vallen richting de 50.000 woningen per jaar in plaats van de beoogde 100.000.
Minister De Jonge heeft recent aangekondigd dat hij de vrijesectorhuurwoningen ook onder het zogenoemde ‘puntenstelsel’ wil brengen dat al voor sociale huurwoningen geldt. Volgens de NEPROM betekent dit dat de nieuwbouw van huurwoningen straks niet meer loont voor beleggers en dat daardoor een groot deel van de woningbouw in de steden stilvalt.
Bouw van nieuwe huurhuizen wordt onhaalbaar
NEPROM-voorzitter Desirée Uitzetter: “Met de voorgestelde regulering wordt de toegestane huurprijs straks honderden euro’s per maand lager dan waar ontwikkelaars, beleggers en gemeenten in hun plannen op rekenden. Dat klinkt op het eerste gezicht als goed nieuws voor de huurders, maar die woningen worden uiteindelijk niet gebouwd, omdat ze voor de beleggers onhaalbaar zijn geworden.” De vereniging van projectontwikkelaars meldt in een brief aan minister De Jonge dat alleen al de vrees voor de regulering er toe heeft geleid dat pensioenfondsen en verzekeraars op grote schaal nieuwbouwprojecten die nog op de tekentafel liggen, laten stilzetten. Dat betekent dat duizenden huurwoningen niet gebouwd gaan worden.
Grote steden zien grondopbrengsten teruglopen
Volgens Uitzetter is de schade veel groter dan alleen het stopzetten van de bouw van vrije sector huurwoningen: “Omdat de door de regulering getroffen huurwoningen vaak onderdeel zijn van een grotere gebiedsontwikkeling en een belangrijk deel van de kosten van sociale huurwoningen en middenhuurwoningen in dat gebied dragen, zal daarmee de financiële basis wegvallen onder de gehele gebiedsontwikkeling. Dus ook de bouw van de goedkopere woningen stopt. Hele gebieden in de steden dreigen daardoor voorlopig onbebouwd te blijven en dat betekent dat ook de grondopbrengsten van de steden sterk gaan dalen, zodat ook daar de nieuwbouwmotor stilvalt.”
Wel excessen bestrijden, niet nieuwbouw onmogelijk maken
De NEPROM steunt het bestrijden van excessen in de huursector waarbij misbruik wordt gemaakt van de huidige schaarste. Volgens voorzitter Desirée Uitzetter zijn de huren die in de nieuwbouw door professionele beleggers worden gerekend niet exorbitant. “Die bonafide partijen verhuren hun nieuwe huurwoningen tegen redelijke huren die gebaseerd zijn op de stichtingskosten en de rendementseisen die vanuit pensioenfondsen en verzekeraars gesteld worden aan langetermijn-huurwoningbeleggingen in Nederland. Dat betekent gematigde huren. De bouw van nieuwe woningen mag niet geraakt worden door de regulering. Wij vragen van minister De Jonge de garantie dat dat ook niet zal gebeuren.”
Lees hier de brief die NEPROM naar de minister heeft gestuurd.
Laatste nieuws
- 24-06-2026 11:26 Na omgevingsvergunning ook bestemmingsplan Soza Den Haag definitief
- 24-06-2026 10:26 Garbe zet in Nederland nadrukkelijker in op woningen: ‘Focus op wat wél kan’
- 24-06-2026 10:02 Coalitieakkoord Utrecht: 80 procent betaalbare nieuwbouw en doorbraakteam netcongestie
- 24-06-2026 09:41 Verbeteringen wetsvoorstel Box 3: Tegemoetkoming voor vastgoedbelegger, fundamentele kritiek blijft staan
- 24-06-2026 06:00 Harm Janssen (BPD): ‘We moeten gewoon beginnen met bouwen’
- 23-06-2026 20:57 Eerste Kamer stemt in met Regiewet
- 23-06-2026 16:27 Nieuwe huurders voor Cityplaza Nieuwegein
- 23-06-2026 15:29 VUmc patiëntenzorg verhuist naar Amsterdam Zuidoost
- 23-06-2026 13:00 AM wint tender voor transformatie van camping naar wonen in Loenen
- 23-06-2026 12:52 Huurders voor Tilbury in Zwolle
- 23-06-2026 12:14 Thuiswonend? Perspectief op lange termijn, maar komende jaren gewoon thuis blijven wonen
- 23-06-2026 11:51 Logistieke dienstverlener Van der Helm ontwikkelt 100.000 m2 in Moerdijk
- 23-06-2026 11:34 Retailvooruitzichten licht omlaag door nasleep Midden-Oostenconflict
- 23-06-2026 11:14 Coever Vastgoed verwerft 35 appartementen in Amsterdam-Zuidoost
- 23-06-2026 11:07 Beheer van gesecuritiseerde hypotheken wordt mogelijk btw-plichtig
- 23-06-2026 10:29 Dunavast en HH Invest ontwikkelen appartementen in Eindhoven
- 23-06-2026 10:20 Rotterdam komt met handleiding over optoppen
- 23-06-2026 09:52 Zo gaat Rotterdam Central District eruit zien
- 23-06-2026 09:25 NLV koopt 145 appartementen in Leidsche Rijn Utrecht
- 23-06-2026 06:30 Defensie zoekt marktkennis voor vastgoedopgave: ‘Focus ligt eerst op eigen terreinen’
- 22-06-2026 15:27 De Kamer van Koophandel huurt in Main Offices in Den Haag
- 22-06-2026 15:10 Centraal Beheer APF stapt met 57 mln in zorgvastgoedfonds Achmea
- 22-06-2026 15:02 Rialto Vastgoedontwikkeling en Breda tekenen intentieovereenkomst voor 120 woningen
- 22-06-2026 14:25 Kabinet wil publiek toezicht op energielabels: TloKB krijgt handhavingsrol
- 22-06-2026 13:54 Unica tekent voor renovatie van 39.200 m2 tellende Rabobank-toren
- 22-06-2026 13:46 BAM haalt defensieklus van 49 mln euro binnen in Den Helder
.jpg)







Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.