'Hotelmarkt heeft bewezen de draad snel weer op te kunnen pakken'

VJ in gesprek met Patrick Flaton CEO van Avignon Capital

“Hotels zijn emotie”, zegt belegger Patrick Flaton CEO van Avignon Capital in een gesprek met Vastgoedjournaal. De aankoop van het Hilton Hotel (5 sterren) aan de Zeestraat in Den Haag in januari 2020 onderschrijft zijn uitspraak.

Het pand aan de Zeestraat stond al lange tijd op het verlanglijstje van Flaton en hij heeft naar eigen zeggen twee jaar lang moeten ‘zeuren’ voordat de voormalige eigenaar het pand uiteindelijk aan hem verkocht. “Ik wilde het pand graag hebben omdat ik hier veel herinneringen uit mijn jeugd heb liggen”, vertelt de geboren Hagenaar, die zijn tijd verdeelt tussen de Hofstad en London. 

Hotels nog steeds gewild
Slechts enkele weken na het passeren van de koopakte maakte euforie plaats voor een gevoel van onzekerheid en onbehagen. In maart 2020 was de eerste lockdown een feit. “De hotelmarkt is sindsdien te verdelen in drie tijdvakken”, zegt Flaton “voor, tijdens en na corona.” En hoewel nog niet duidelijk is of het virus andermaal de hotellerie kan lamleggen, is Flaton momenteel een tevreden man. “We staan er weer goed voor. De hotelmarkt heeft bewezen snel de draad weer op te kunnen pakken en de bezettingsgraad veerde snel weer terug. Ook heeft corona bijgedragen aan een andere bezetting. Met een focus op de zakelijke markt zien we dat bedrijven hun medewerkers minder vaak voor korte trips op en neer laten reizen. Dat kan te maken hebben met een stukje bewustzijn. De zakelijke reiziger mag dan minder frequent komen, maar het gemiddelde verblijf is langer en kwalitatief beter.”

De afgelopen twee jaar voorspelden analisten dat er voor beleggers mooie aankoopkansen zouden komen op de wankelende hotelmarkt. Volgens Flaton is hier nooit sprake van geweest. “Hotels zijn nog steeds erg gewild bij private equity partijen en de vraag is vele malen hoger dan het aanbod. Ik verwacht overigens dat de yields in het vierde kwartaal nog beter zullen worden.”

Nederlander moet nog een beetje wennen aan hotelbeleving
Hoewel Nederland voor Avignon Capital een kleine markt is, heeft het bedrijf voor €500 miljoen aan assets, waaronder 11 veelal 2- en 3 sterren hotels van diverse bekende labels. Het doel is om de internationale hotel -en kantorenportefeuille verder uit te breiden. Hoe kijkt Flaton naar de Nederlandse hotelmarkt? “Kijk eens naar de grote steden. De beste bars en restaurants van de stad bevinden zich heel vaak in hotels. Nederland moet nog wennen aan het feit dat ze daar ook welkom zijn zonder in het hotel te overnachten. Er zit een uitdaging om die drempel bij het publiek weg te nemen.” Eén van de aangewezen personen om dat waar te maken is Lewis McKenzie.

Blue Blood Den Haag
De geboren Schot is afkomstig van Hilton Amsterdam Airport Schiphol zwaait als general manager nu scepter bij Blue Blood, het restaurant en de bar in de plint van het hotel, dat twee maanden geleden feestelijk de deuren opende voor gasten van binnen- en buiten het hotel. Afgelopen vrijdag werd dat met de opening van het vernieuwde terras aan het water nog eens dunnetjes over gedaan. 

De bar en restaurant van Blue Blood (de naam is zowel een verwijzing naar de kreeft alsook naar de banden van Den Haag met het koninklijk huis) kenmerken zich door een relaxte sfeer, zonder daarbij afbreuk te doen aan de hoge Hilton-standaard. Het concept van Blue Blood valt onder de zogenaamde Nikkei-cuisine, een plek waar Peruviaanse - en Japanse delicatessen die van nature verrassend goed op elkaar aansluiten, samenkomen. Verschillende verse soorten ceviche, tempura, bao broodjes met krokante soft shell krab, oesters, sashimi van verschillende vissoorten en dry aged Tomahawk rundvlees van de grill zijn maar een hele kleine greep uit het assortiment.

“Imagination is the playground for innovation”, zegt McKenzie. “Er is mij alles aan gelegen om iedereen het gevoel te geven dat ze hier welkom zijn. Uiteraard de hotelgasten, maar ook mensen uit de stad. Vandaag vieren we de opening van het terrasseizoen. Langsvarende passanten trakteren wij vandaag op oesters en een glas champagne.” (tekst gaat verder onder de foto).

Ook voor de genodigden was er vrijdagmiddag op het terras genoeg te beleven om een goed beeld te krijgen van al wat Blue Blood te bieden heeft. Zowel qua entertainment als op culinair vlak. Bij de bites die werden geserveerd konden spannende cocktails natuurlijk niet ontbreken. McKenzie: “In ons cocktail lab creëren wij onze eigen siropen voor in de cocktails. Op onze cocktailkaart staan dan ook de meest uiteenlopende cocktails die wij zelf hebben bedacht!”. Lewis McKenzie is tevens Global Opihr Gin Mixology Champion en finalist in de World Class Competition, ’s werelds meest bekende cocktailcompetitie.

Hoofdfoto: Lewis McKenzie sabreert een fles champagne en opent hiermee het terrasseizoen van Blue Blood/ Fotografie Pascale van Reijn.



Reacties


Laatste nieuws