Amsterdam-Zuidoost krijgt €29 miljoen subsidie voor verbeteren van woningen
Dankzij een subsidie van €29 miljoen kan de gemeente Amsterdam ruim 3.000 woningen in Zuidoost opknappen en energiezuiniger maken. De woningen staan in buurten waar de kwaliteit van de woningen op dit moment lager is dan in de rest van de stad. De subsidie is mogelijk dankzij een bijdrage uit het Volkshuisvestingsfonds.
De energieprijzen stijgen. Steeds meer mensen kunnen hierdoor niet meer rondkomen. Een woning die goed onderhouden en voldoende geïsoleerd is, vraagt minder energie. Met de subsidie kan de gemeente huiseigenaren die deel uitmaken van een VvE op weg helpen om problemen als vocht en schimmel, tocht en slechte gevels aan te pakken en woningen te isoleren.
Verdeling subsidie
De subsidie gaat voornamelijk naar woningeigenaren die deel uitmaken van een vereniging van eigenaren (VvE) die niet op orde is en waar te weinig geld in kas zit voor noodzakelijke verbeteringen. Per particuliere woning is maximaal € 9.400. beschikbaar. Maximaal een kwart van de totale subsidie is voor corporatiewoningen. In Zuidoost zijn namelijk veel gemengde VvE’s. Daarin zitten zowel particuliere woningen als corporatiewoningen. Om panden echt goed te verbeteren, moeten alle woningen in het gedeelde pand aangepakt worden. De maximale tegemoetkoming voor een corporatiewoning is € 6.000.
Resultaat
Na de renovatie zijn de woningen weer prettig om in te wonen en zijn ze ten minste 3 energieniveaus omhooggegaan, of hebben energielabel B bereikt. De woningen zijn eerder warm en het energieverbruik gaat omlaag. Daarnaast is de VvE op orde. Dat betekent dat de VvE een onderhoudsplan voor 30 jaar heeft gemaakt en voldoende geld spaart voor onderhoud en andere kosten in de toekomst.
Deze VvE's komen in aanmerking
VvE’s uit de buurten Kantershof, Rechte H-buurt, Hakfoort-Huigenbos, Hoptille, G-buurt Oost, Reigersbos Noord, Centrum Reigersbos, Venserpolder West en Venserpolder Oost komen in aanmerking voor de subsidie. Zij kunnen zich vanaf 6 april bij de gemeente inschrijven.
Masterplan Zuidoost
De bijdrage van het Rijk versterkt de investeringen diede gemeente al in gang gezet heeft voor de aanpak Ontwikkelbuurten en het Masterplan Zuidoost. Amsterdam investeert niet alleen in nieuwe woningen, maar ook in bestaande woningen en wijken waar dat het hardst nodig is. Binnen het Masterplan Zuidoost werken bewoners, het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en de gemeente meerdere jaren samen aan leefbaarheid, veiligheid en kansengelijkheid.
Foto ter illustratie, Amsterdam-Zuidoost (Google Maps)
Laatste nieuws
- 26-06-2026 11:44 NRVT en NWWI zetten stap naar fusie
- 26-06-2026 11:23 Hoe ontsnappen onze steden aan hittestress? Lessen uit Singapore
- 26-06-2026 11:02 Rochdale benoemt Frans van de Kerkhof tot directeur vastgoed
- 26-06-2026 10:26 Bedrijfspand in Vaassen van Wibra verkocht
- 26-06-2026 10:18 Zuidhorn krijgt 250 woningen in laatste fase De Oostergast
- 26-06-2026 09:53 Leiden wil sociale huurvoorraad met 1.700 woningen vergroten
- 26-06-2026 09:24 Eerste Afdelingsuitspraken over BOPA-omgevingsvergunningen: Belangrijke lessen voor de praktijk
- 26-06-2026 09:10 Weert zet stap naar 350 woningen in Park Drakesteyn
- 26-06-2026 00:30 Energielabel drukt zwaarder op hypotheekruimte
- 25-06-2026 17:19 ID Logistics bouwt logistieke campus van 53.000 m2 in Tiel voor uitbreiding
- 25-06-2026 16:30 Opzoek naar een cellencomplex? Diverse politiebureaus onder de digitale hamer
- 25-06-2026 13:23 Altera verkoopt appartementen in Baarn en Rotterdam aan Opus Reale
- 25-06-2026 13:13 'Rechtspraak lijkt niet op het juiste spoor bij minimale duur huurovereenkomst onbepaalde tijd'
- 25-06-2026 12:15 Elevation Group verlengt huurcontract voor 2.200 m2 in Apollo House Amsterdam
- 25-06-2026 12:00 'Zakelijke dienstverlener' huurt kantoorruimte in De Haagsche Zwaan in Den Haag
- 25-06-2026 11:34 Hoge Raad: Geen compensatie voor box 3-beleggers die geen bezwaar hebben gemaakt
- 25-06-2026 10:35 Hidde Glastra versterkt Blauwhoed als ontwikkelingsmanager
- 25-06-2026 10:30 EU wil renteaftrekbeperking herzien: Goed nieuws voor vastgoedbeleggers, maar nog veel onzekerheid
- 25-06-2026 09:44 Financiers krijgen weer meer trek in kantoren
- 25-06-2026 09:23 Zusje opent 41e vestiging in Middelburg
- 25-06-2026 09:13 Daelmans en Grouwels lid van IVBN
- 25-06-2026 09:06 Van Uffelen Mode naar Middenwaard Heerhugowaard
- 25-06-2026 06:00 Buitenlandse pensioenfondsen wachten nog even met Nederland: ‘We hebben actie nodig’
- 24-06-2026 14:51 Gemeente Rotterdam begint marktconsultatie voor drijvend park in Rijnhaven
- 24-06-2026 14:20 DCM Investment Group en TPG Angelo Gordon kopen IOS-locatie in Breda
- 24-06-2026 13:34 Acture en Moove Connected Mobility huren kantoorruimte in Utrecht van NLV
.jpg)







Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.