Station Delft Campus geopend: eerste energieneutrale station in Nederland
Station Delft Campus is sinds maandag 20 december officieel in gebruik voor reizigers. Het eerste energieneutrale station in Nederland is daarmee een feit. Het station wekt net zoveel energie op als dat het verbruikt.
Het biedt daarbij hoogwaardig openbaar vervoer aan het fors groeiend aantal reizigers in de regio. Station Delft Campus is klaar voor de economie van de toekomst.
Energieneutraal
Station Delft Campus is volledig vernieuwd met twee nieuwe perrons, vier nieuwe liften en een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel. Ook de entree is vernieuwd. Opvallend is de nieuwe perronkap bestaande uit zonnepanelen, dat net zoveel energie opwekt als dat het verbruikt.
Stephan Brandligt, wethouder duurzaamheid: “Ik ben enorm trots dat wij hier in Delft het eerste energieneutrale station van Nederland in gebruik mogen nemen. In 2050 wil Delft een energieneutrale stad zijn, dit station is een prachtige stap in die richting.”
Ook Ans Rietstra, directeur dagelijkse operatie bij ProRail, is blij met deze ontwikkeling: “Onze ambitie is om in 2030 net zoveel stroom zelf op te wekken als dat we gebruiken. Dit doen we stap voor stap. Met de aanleg van zonnedaken op onze stations en zonnepanelen op geluidsschermen. Station Delft Campus maakt onze ambitie mooi zichtbaar.”
Ontwikkeling stationsgebied
“Ook het gebied rondom het station is volop in ontwikkeling”, vertelt wethouder Brandligt: “Het nieuwe station is onderdeel van de gehele gebiedsontwikkeling in Schieoevers. Werken en wonen, leren en maken, denken en doen komen hier straks samen. Het stationsgebied wordt zo een aantrekkelijke, levendige bestemming en verblijfsplek. We werken hierbij nauw samen met de TU Delft en onze andere partners in het gebied.”
Duurzame mobiliteit
“Het vernieuwde station verbetert de verbinding en bereikbaarheid met de TU Delft en de bedrijven en wijken in de directe omgeving”, vervolgt wethouder mobiliteit Martina Huijsmans. “Bij de ontwikkeling van Schieoevers zetten we in op een duurzaam mobiliteitssysteem. Minder gebruik van de auto en een lage parkeernorm. Dat kan alleen als er hoogwaardig openbaar vervoer beschikbaar is voor de reiziger. Dat is ook echt nodig. We verwachten dat het aantal reizigers op dit station de komende 10 jaar verdubbelt.”
Van twee naar vier sporen
Het verbouwde station houdt daarom rekening met de aanleg van twee extra sporen. De NS heeft de ambitie om In de dienstregeling van 2025 elk uur zes sprinters over vier sporen te laten rijden. Nu rijden er nog in beide richtingen vier sprinters per uur. Reizigers hoeven dan nooit langer dan 10 minuten op een trein te wachten.
Economie van de toekomst
Het nieuwe station Delft Campus ligt in het hart van de metropoolregio Rotterdam Den Haag. Het is hiermee een belangrijk kruispunt van verkeersstromen. “Op het station is het een komen en gaan van mensen. Denk aan studenten en medewerkers van de TU Delft en bedrijven in de omgeving. De economie van de toekomst krijgt hier echt een gezicht”, aldus Igor Bal, plv. portefeuillehouder OV-ontwikkeling. “En dit is pas het begin. Door de aanleg van twee extra sporen kunnen reizigers straks razendsnel van Leiden naar Dordrecht, en hebben zij een goede aansluiting op het openbaar vervoer netwerk in de hele regio.”
Laatste nieuws
- 26-12-2024 19:56 Orange Capital Partners investeert voor bijna 423 miljoen euro in Duitse betaalbare huurwoningen
- 24-12-2024 16:27 Bouwinvest Retail Fund koopt Vredenburg 4 in Utrecht van particulier
- 24-12-2024 15:56 Bestemmingsplan voor vierhonderd woningen in Eindhoven definitief
- 24-12-2024 13:49 The Body Shop Nederland failliet door faillissement moederbedrijf
- 24-12-2024 13:22 Politie koopt kantoorgebouw aan Leidenweg in Arnhem
- 24-12-2024 12:13 Opletten geblazen met energielabels in het WWS
- 24-12-2024 11:16 Textiel Services Nederland huurt bedrijfsruimte van 474 m2 in Rotterdam
- 24-12-2024 10:00 Registreer uw organisatie voor WOCODA 2025: Jaarbeurs kloppend hart voor volkshuisvesting
- 24-12-2024 09:30 Verplaatsingsfonds bedrijventerreinen moet ruimtegebrek Zuid-Holland aanpakken
- 24-12-2024 09:10 Retail- en woningcomplex van 4.700 m2 aan de Meent in Rotterdam verkocht
- 24-12-2024 06:00 Van der Mark (Jajo): Laten we samen gemeenten helpen hun Woontop-ambities waar te maken
- 24-12-2024 06:00 Dirk Bakker bouwt verder: van Nederland naar Europa
- 23-12-2024 15:12 Particulier belegger koopt rijksmonument van 1.400 m2 in Velp
- 23-12-2024 15:06 Royal HaskoningDHV huurt 3.000 m2 in gebouw Donna op Strijp-S in Eindhoven
- 23-12-2024 14:45 Curatoren Blokker vinden koper die formule wil doorzetten
- 23-12-2024 13:32 Bezwaarmaakster Müllerpier blijft bezwaar maken, ondanks 4 ton afkoopsom
- 23-12-2024 12:48 Corporatie Ons Doel en Vorm tekenen voor 24 sociale huurwoningen in Leiden
- 23-12-2024 12:39 CMS benoemt zeven advocaten tot counsel en partner
- 23-12-2024 11:43 LVDH in gesprek met intermediairs: ‘Vastgoedbeleggen heeft weer meer tijd nodig’
- 23-12-2024 11:26 Prijzen woningbouwgrond blijven stijgen ondanks betaalbaarheidseisen
- 23-12-2024 10:58 Rente daalt weer langzaam, Fed verwacht slechts twee renteverlagingen in 2025
- 23-12-2024 06:30 Koopwoningen in november bijna 12 procent duurder dan jaar eerder
- 20-12-2024 17:10 WormerWonen, Sens real estate en Vink+Veenman tekenen voor sociale huurwoningen
- 20-12-2024 17:06 Hoge Raad licht regels box 3 toe: waardestijging door verbouwing telt niet mee voor werkelijke rendement
- 20-12-2024 17:00 Nieuwe huurder voor kantoorgebouw The Grid in Utrecht
- 20-12-2024 16:54 Uniek Bedrijfsmakelaars begeleidt verschillende transacties in Oost-Nederland
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.