Station Delft Campus geopend: eerste energieneutrale station in Nederland
Station Delft Campus is sinds maandag 20 december officieel in gebruik voor reizigers. Het eerste energieneutrale station in Nederland is daarmee een feit. Het station wekt net zoveel energie op als dat het verbruikt.
Het biedt daarbij hoogwaardig openbaar vervoer aan het fors groeiend aantal reizigers in de regio. Station Delft Campus is klaar voor de economie van de toekomst.
Energieneutraal
Station Delft Campus is volledig vernieuwd met twee nieuwe perrons, vier nieuwe liften en een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel. Ook de entree is vernieuwd. Opvallend is de nieuwe perronkap bestaande uit zonnepanelen, dat net zoveel energie opwekt als dat het verbruikt.
Stephan Brandligt, wethouder duurzaamheid: “Ik ben enorm trots dat wij hier in Delft het eerste energieneutrale station van Nederland in gebruik mogen nemen. In 2050 wil Delft een energieneutrale stad zijn, dit station is een prachtige stap in die richting.”
Ook Ans Rietstra, directeur dagelijkse operatie bij ProRail, is blij met deze ontwikkeling: “Onze ambitie is om in 2030 net zoveel stroom zelf op te wekken als dat we gebruiken. Dit doen we stap voor stap. Met de aanleg van zonnedaken op onze stations en zonnepanelen op geluidsschermen. Station Delft Campus maakt onze ambitie mooi zichtbaar.”
Ontwikkeling stationsgebied
“Ook het gebied rondom het station is volop in ontwikkeling”, vertelt wethouder Brandligt: “Het nieuwe station is onderdeel van de gehele gebiedsontwikkeling in Schieoevers. Werken en wonen, leren en maken, denken en doen komen hier straks samen. Het stationsgebied wordt zo een aantrekkelijke, levendige bestemming en verblijfsplek. We werken hierbij nauw samen met de TU Delft en onze andere partners in het gebied.”
Duurzame mobiliteit
“Het vernieuwde station verbetert de verbinding en bereikbaarheid met de TU Delft en de bedrijven en wijken in de directe omgeving”, vervolgt wethouder mobiliteit Martina Huijsmans. “Bij de ontwikkeling van Schieoevers zetten we in op een duurzaam mobiliteitssysteem. Minder gebruik van de auto en een lage parkeernorm. Dat kan alleen als er hoogwaardig openbaar vervoer beschikbaar is voor de reiziger. Dat is ook echt nodig. We verwachten dat het aantal reizigers op dit station de komende 10 jaar verdubbelt.”
Van twee naar vier sporen
Het verbouwde station houdt daarom rekening met de aanleg van twee extra sporen. De NS heeft de ambitie om In de dienstregeling van 2025 elk uur zes sprinters over vier sporen te laten rijden. Nu rijden er nog in beide richtingen vier sprinters per uur. Reizigers hoeven dan nooit langer dan 10 minuten op een trein te wachten.
Economie van de toekomst
Het nieuwe station Delft Campus ligt in het hart van de metropoolregio Rotterdam Den Haag. Het is hiermee een belangrijk kruispunt van verkeersstromen. “Op het station is het een komen en gaan van mensen. Denk aan studenten en medewerkers van de TU Delft en bedrijven in de omgeving. De economie van de toekomst krijgt hier echt een gezicht”, aldus Igor Bal, plv. portefeuillehouder OV-ontwikkeling. “En dit is pas het begin. Door de aanleg van twee extra sporen kunnen reizigers straks razendsnel van Leiden naar Dordrecht, en hebben zij een goede aansluiting op het openbaar vervoer netwerk in de hele regio.”
Laatste nieuws
- 01-02-2025 18:51 Nieuw gemeentehuis Oosterhout geeft impuls aan binnenstad en woningbouw
- 01-02-2025 17:52 Eigenaar winkelcentrum Kijkduin eist miljoenenvergoeding van Den Haag
- 01-02-2025 15:07 Monitor Werklocaties Noord-Holland 2023-2024: leegstand kantoren stijgt terwijl er schaarste is bij bedrijfsruimte
- 01-02-2025 14:49 Transformatie Zeeburgerpad: van bedrijventerrein naar woonwijk met 900 woningen
- 01-02-2025 14:02 De Haarlemse gemeenteraad heeft 7 zones aangewezen voor extra woningbouw
- 01-02-2025 13:47 Nijkerk kiest voor opvanglocaties asielzoekers in eigen beheer: Vastgoed als sleutel tot maatwerk
- 31-01-2025 16:59 Marja Appelman verlaat BZK en wordt directeur-bestuurder van Platform31
- 31-01-2025 13:26 Greenpeace uitspraak groot geschenk? Het stikstofprobleem is eindelijk groot genoeg
- 31-01-2025 13:21 Batenburg en Emergo tekenen op Wocoda voor 21 modulaire woningen in Bergschenhoek
- 31-01-2025 13:10 Save the date: Wocoda 2026 op donderdag 29 januari in Jaarbeurs Utrecht
- 31-01-2025 12:45 De publieke sector was op Wocoda 2025 hongerig naar informatie om te kunnen versnellen
- 31-01-2025 11:46 Gemeenteraad Ter Aar kiest bouwlocaties onder provinciale druk
- 31-01-2025 10:50 Anne Wilbers herbenoemd als bestuursvoorzitter van Stadgenoot
- 31-01-2025 10:22 Aisha Walles treedt toe tot de Raad van Commissarissen van Rochdale
- 31-01-2025 10:03 Beverwijk wil komst 7.000 woningen en extra bedrijvigheid oplossen met hoogbouw
- 31-01-2025 09:23 Gemeente Haarlem, HBB Groep en Hoorne Vastgoed tekenen voor 500 woningen
- 31-01-2025 09:11 SCPI Comète koopt kantoorgebouw in Almere van particuliere investeerder
- 31-01-2025 09:01 Panattoni breidt business development-team uit met Wieke Janmaat-Hendrickx
- 31-01-2025 08:52 Grouwels koopt 178 woningen van ASR Dutch Core Residential Fund voor 50 mln
- 31-01-2025 08:46 Particuliere belegger koopt Villa Berg en Dal in Ede van Stichting Pro Persona GGZ
- 31-01-2025 08:40 Chris Lanting wordt ‘matchmaker’ voor toekomstbestendig winkelgebied Arnhem
- 30-01-2025 14:36 ECB verlaagt rente naar 2,75 procent
- 30-01-2025 13:26 Vivare en Thimo365 ondertekenen samenwerkingsovereenkomst op Wocoda
- 30-01-2025 13:00 Bouwers tekenen convenant op Wocoda voor opschalen biobased bouwen
- 30-01-2025 12:32 Handreiking taxaties gebiedsontwikkelingen: 'Objectieve taxatie is het doel, hogere grondwaarde is dus ook mogelijk'
- 30-01-2025 12:17 Minister Keijzer opent Wocoda: 'Focus op wat wél kan en hoe'
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.