Het personeel van dit onderhoudsbedrijf doet 'last-mile' per e-bike

Vakmensen van het vastgoedonderhoudsbedrijf Van der Weide komen voortaan op een E-Cargofiets bij klanten in de binnenstad. De schilders laten hun dieselbusje staan, want de bakfiets is speciaal ontworpen voor gebruik in de toekomstige zero-emissiezones. Alles zit erop en eraan. Van trap, werkbank en ruimte om de blikken verf in op te bergen.

Op deze manier wil Van der Weide uit Voorschoten bijdragen aan de verbetering van de luchtkwaliteit in de stad en de afspraken die in het klimaatakkoord zijn gemaakt. 

Creatieve oplossingen voor binnenstedelijke logistiek
“We willen als onderhoudsbedrijf bijdragen aan een duurzame samenleving. Dat doen we met ons werk door huizen en gebouwen te verduurzamen en te onderhouden, maar ook door meer elektrische auto’s te rijden, gebruik te maken van duurzame verf en nu dus ook met een speciaal voor de schilders ontworpen en ingerichte E-Cargofiets. Zo werken we nu al aan creatieve oplossingen voor de binnenstedelijke logistiek. En dat moet ook, want steden door het hele land voeren vanaf 2025 zero-emissiezones in om steden gezonder en leefbaarder te maken. Deze bakfiets maakt dat we op een snelle een schone manier in de binnenstad kunnen werken en het scheelt ook (parkeer)kosten en tijd, omdat een parkeerplek zoeken in de binnenstad van Leiden of Den Haag niet altijd makkelijk is.” aldus Michael van Lochem, directeur van Van der Weide. 

Het is voor het eerst dat een onderhoudsbedrijf in deze regio met een elektrische bakfiets rijdt. Dit omdat het niet eenvoudig is om alles mee te nemen. “De bakfiets is speciaal ontworpen voor het onderhoudsbedrijf”, legt Sven de Laaf van ZOEM.bike, de producent van de bakfiets uit uit. “Samen met schilders en andere werklieden hebben we onderzocht waar behoefte aan is, wat nodig is voor een klus en wat er dus zoals in de bakfiets mee moet. Je wilt natuurlijk niet maar de helft van je spullen bij je hebben.” 

Het resultaat is een bakfiets met drie waterdichte compartimenten, een elektrische trapondersteuning van 80NM, 75km range en tot wel 200kg laadgewicht. Verder is er een speciaal ‘one size fits all’ zadel en een automatisch versnellingsbak om het rijden zo comfortabel mogelijk te maken. Vanaf 17 september is de E-Cargofiets officieel in gebruik genomen.



Reacties


Laatste nieuws