Emissievrij bouwen met een snellader op de bouwplaats

Emissievrij bouwen met een snellader op de bouwplaats

Een uitstootvrije bouwplaats; dat is waar we naartoe willen. De volgende stap is nu gezet met een mobiele snellader met 150 kW vermogen. In dit artikel lezen bouwers en site engineers meer over deze snellader die nú beschikbaar is!

De groei in elektrisch aangedreven auto’s en machines

Al langere tijd stijgt het aantal verkopen van elektrische personenauto’s. Een auto laadpaal kopen voor aan huis is daarmee niets nieuws. Dat dit nu ook mogelijk is voor de bouwplaats, komt goed uit. We willen allemaal het liefste bouwen zonder schadelijke emissies uit te laten. Zo beschermen we water, lucht en bodem. Met een mobiele snellader is de realisatie van een emissievrije bouwplaats weer een stapje dichterbij. Er is namelijk een groei te zien in elektrisch aangedreven machines en voertuigen op de bouwplaats. Vanaf nu is het ook mogelijk om deze te laden aan de snellader.

Waarom elektrische voertuigen eerder niet gewenst waren

Elektrische voertuigen bestonden al langer. Echter was het gebruik hiervan op de bouwplaats nog niet helemaal gewenst. Dat heeft te maken met de beperkte actieradius en gebrek aan laadvoorzieningen. Daardoor is de kans groot dat werk voor langere tijd stil komt te liggen. De nieuwste snellader heeft een laadvermogen van 150 kW, maar is uit te breiden tot wel 300 kW. Ferex heeft deze lader geïntroduceerd. Tijdens het laden en lossen is het nu mogelijk om het voertuig op te laden. Na een korte laadpauze kan het werken weer snel beginnen.

Hoe is de lader opgebouwd?

De snellader wordt geplaatst in een open container, waardoor deze mobiel wordt. Op die manier is de lader makkelijk te verplaatsen. Of het nu gaat om een andere plek op dezelfde site of juist naar een andere site toe. Deze open container is niet alleen handig, hij beschermt de lader tevens tegen beschadigingen. Een ander bijkomend voordeel, is dat de lader kan laden via groene stroom. Staan er zonnepanelen of windmolens op de bouwplaats? Dan kun je een voorkeur voor laden via groene stroom instellen.

Een dubbel inzetbare lader

In principe is de lader ontwikkeld om elektrisch bouwverkeer mee op te laden. Een andere optie is om hem in een bouwhek te plaatsen. Zo zou elektrisch verkeer ook aan een openbare zijde kunnen laden (en kun je daar weer extra geld mee verdienen). Op die manier is laden van bouwverkeer én regulier verkeer mogelijk.

Kortom, met de nieuwste snellader zijn we weer een stap dichterbij een emissievrije toekomst!

Reacties

Lees onze special over Hoogbouw Special