'Beleggers willen waarde creëren, niet terugverdienen'

De verduurzaming van kantoren komt maar moeizaam op gang. Op dit moment is 34% van de gebouwen klaar voor 2023. Er is dus werk aan de winkel én aan het kantoor! Maar hoe pak je dit als pandeigenaar zo efficiënt mogelijk aan? Op een manier dat zoveel de huurder als de eigenaar tevreden kan zijn over de gang van zaken? Een bijdrage van Colliers. 

Een paar weken geleden werd door het RVO weer eens bevestigd wat wij vorig jaar al publiceerden: de verduurzaming van kantoren komt niet echt lekker op gang. Nu is 34% van de gebouwen klaar voor nieuwe wetgeving in 2023 (minimaal energielabel C), een kleine 2% meer dan vorig jaar. Als we dit tempo aanhouden bereiken we ons eerste doel pas in 2053, terwijl we dan inmiddels al drie jaar ‘Paris Proof’ moeten zijn.

Halfbakken verduurzaming
Dat er veel werk is voor kantooreigenaren is een understatement. Iets waar de markt gretig op inspringt. Eigenaren worden bedolven onder rapporten waarin keurig wordt opgesomd wat hen te doen staat, hoeveel dat gaat kosten en wanneer dat is terugverdiend. En hoe goed bedoeld ook, daar gaat iets fout. Een eigenaar ziet namelijk vaak níets terug van die lagere energierekening, omdat hij daarbij afhankelijk is van een wel of niet bereidwillige huurder.

Zoals Frank Sinatra al zong: 'You can't have one without the other'

Nu hebben vooral institutionele partijen het geluk dat hun huurders vooral multinationals zijn die vanuit hun MVO-beleid graag willen verduurzamen, maar voor veel andere beleggers gaat deze vlieger niet op. Resultaat? Ellenlange discussies over split-incentives en halfbakken of gecancelde verduurzamingsplannen. Niet voor niets gaven beleggers vorig jaar in ons duurzaamheidsonderzoek massaal aan dat dit voor hen een groot obstakel is om door te pakken. Als we hier geen oplossing voor vinden, hoeven we ons geen illusies te maken over de haalbaarheid van label C in 2023.

Toegevoegde waarde
Veel beleggers gaven gelukkig wel aan dat zij verduurzaming belangrijk vinden. Wat soms vergeten wordt, is dat een belegger niet terugverdient, maar waarde creëert. Elke investering is hierop gericht. Duurzaamheid niet uitgezonderd. Een verduurzamingsadvies gebaseerd op terugverdientijd gaat daarom eigenlijk altijd mank. De eigenaar ziet alleen de kosten aan de ene kant van de medaille, terwijl hij ook graag de toegevoegde waarde als onderdeel van de businesscase aan de achterkant zou zien. Zoals Frank Sinatra al zong: You can't have one without the other.

Inzicht geven in de impact van verduurzaming op de waarde en de concurrentiepositie van het pand is essentieel om de verduurzaming van de kantorenmarkt te versnellen. Deze benadering stimuleert de eigenaar om maatregelen door te voeren die van toegevoegde waarde zijn voor huurders. En verder gaan dan alleen het plaatsen van zonnepanelen.

KantoorVerduurzamer
Om juist dit te doen, hebben wij een KantoorVerduurzamer ontwikkeld. We starten bij een benchmark: wat is het energieverbruik, voldoet het gebouw aan de huidige en toekomstige duurzaamheidswetgeving en hoe presteert het ten opzichte van vergelijkbare gebouwen? Dit is de ideale basis om meerdere verduurzamingsambities uit te werken. Van energielabel A tot aan Paris Proof. Per ambitieniveau bepalen we het optimale maatregelpakket inclusief de kosten om daar te komen. Maar we gaan verder dan dat. We laten ook de impact van deze investeringen zien op de waarde van het gebouw en de concurrentiepositie in de lokale markt.

Versnellen van de duurzaamheidstransitie
Natuurlijk is het niet zo dat bij elk gebouw een waardestijging in het verschiet ligt. Dit verschilt enorm per gebied. Vooral in ruime kantorenmarkten is herbestemming of zelfs sloop soms een betere optie, zeker op langere termijn. Het feit dat we ook dit vanuit een goed onderbouwde analyse kunnen laten zien in plaats van te schermen met een theoretische terugverdientijd is wat ons betreft zeer waardevol. Zo versnellen wij samen de duurzaamheidstransitie in de kantorenmarkt. Door waarde te creëren.

Try, try, try to separate them     
It's an illusion 
Try, try, try, and you will only come       
To this conclusion

Bent u benieuwd naar de duurzaamheidsprestaties van uw kantoorpand of -portefeuille en wilt u zien welke waardeontwikkeling u kunt realiseren door verduurzaming? Vul dan de online DuurzaamKantoorCheck in of neem rechtstreeks contact met mij op via arjan.vaneijk@colliers.com of 06 82 64 52 95.



Reacties


Laatste nieuws