Coronaproof parkeren een must: open nú je garage
Files en parkeerdruk nemen fors toe als de samenleving na de coronacrisis weer op gang komt. Dat verwacht Henk van Zuylen, emeritus hoogleraar Dynamisch Verkeers- en Transportmanagement aan de TU Delft. Hij rekent op vollere wegen en drukbezette parkeerplekken, omdat mensen post-corona liever met de auto reizen dan dat ze in het OV stappen.
Van Zuylen baseert zijn verwachtingen op twee wetenschappelijke studies: een Chinees praktijkonderzoek en Nederlandse modelberekeningen. In de onderzochte steden neemt het verkeer gedurende de spitsperiodes met zo’n 20% toe. Ook de ANWB ziet dat het nu al drukker wordt, mede omdat mensen het openbaar vervoer massaal mijden.
Meer met auto reizen?
Deze onderzoeksresultaten zetten je wel aan het denken. Wat kunnen we leren van de ervaringen en data uit China? Wat als mensen inderdaad meer met de auto gaan reizen? Bedrijven werken aan maatregelen die medewerkers en bezoekers vragen met eigen vervoer te reizen. En het OV mag straks – aldus premier Rutte in de persconferentie van 6 mei – alleen gebruikt worden voor ‘noodzakelijke’ reizen. We kunnen dus maar beter goed voorbereid zijn op meer verkeer. Op de weg leidt de toename aan automobilisten tot meer files, en in de stad tot een hogere parkeerdruk. Grote steden hebben immers een beperkte capaciteit aan straatparkeerplekken. Wie hier wilt staan moet flink in de buidel tasten.
Coronaproof parkeren
Gelukkig is er een manier om die parkeerdrukte op te vangen. Die oplossing ligt bij data en technologie. Van alle parkeerlocaties in hotels, appartementencomplexen en kantoorgebouwen staat gemiddeld85% in normale tijden leeg. Dat geldt zélfs voor de grote steden. Bij ParkBee kunnen we met slimme, technologische oplossingen en tegen geringe kosten deze parkeerplekken toegankelijk maken voor het publiek. Hiermee bieden we een betaalbaar alternatief voor straatparkeren.
Deze oplossing komt tegemoet aan alle vereisten van de anderhalvemetereconomie. Met kentekenherkenning kunnen bezoekers een parkeergarage moeiteloos in- en uitrijden. Slagbomen en toegangsdeuren kunnen via de smartphone eenvoudig geopend worden. De parkeerkosten rekenen ze eenvoudig af via hun smartphone. Geen rijen, geen kaartjesautomaten, geen knopjes: coronaproof parkeren in optima forma.
Gevonden geld, geen gedoe
Voor vastgoedeigenaren levert deze oplossing tegelijkertijd extra inkomsten en vastgoedwaarde op. Dat is fijn, want in een tijd waarin de omzet onder druk staat, wordt het optimaliseren van de inkomstenstroom weer belangrijk. Parkeren had voor de coronauitbraak vaak een lage prioriteit (het zit letterlijk weggestopt onder de grond). Vastgoedeigenaren waren vooral bezig met vullen van de woningportefeuille of kantoorvierkantemeters, maar “vergaten” dit ook voor hun parkeergarage te doen. Parkeren betekende gedoe en leidde daarmee tot kosten.
Hier ligt dus aantrekkelijk omzetpotentieel voor vastgoedeigenaren. Met de verwachte parkeerdruk na de lockdown kunnen we dit razendsnel activeren. De voordelen van coronaproof parkeren zijn daarom tweeledig. Enerzijds is het een oplossing voor de verwachte parkeerdruk, anderzijds is het een optimale benutting van assets. Eén voorwaarde: de oplossing moet klaar zijn voordat de parkeerdrukte toeneemt. Hoe eerder, hoe beter. Want de parkeerdrukte lijkt nu misschien nog ver weg, binnen mum van tijd staan de auto’s op de stoep.
Een bijdrage van Rutger Schuur, Chief Investment Officer bij ParkBee. Kijk voor meer informatie op parkbee.com/vastgoed of neem contact op met Rutger Schuur via r.schuur@parkbee.com of 06-51728342.
Laatste nieuws
- 22-07-2024 16:42 Amvest en Adriaan van Erk gaan 800 woningen realiseren in nieuwe Leidse stadswijk
- 22-07-2024 16:18 M7 verkoopt kantoorgebouw in Almere
- 22-07-2024 15:35 Woningbouw Zandvoort: grote torens op zee of een wijk op het circuit?
- 22-07-2024 13:40 Amsterdams bedrijventerrein Muyskenkwartier wordt woon-werkwijk; aanbesteding eerste kavel gestart
- 22-07-2024 13:12 Twee nieuwe commissarissen bij Habion op voordracht van huurdersorganisaties
- 22-07-2024 11:41 Advies aan Hoge Raad over indexatiebedingen is voornamelijk gunstig voor verhuurders
- 22-07-2024 11:02 Urban Industrial vergroot aanwezigheid in Haarlemse Waarderpolder
- 22-07-2024 10:04 Logicor ontwikkelt logistiek warehouse van 25.000 m2 in Roosendaal
- 22-07-2024 09:40 Aedes verheugd met nieuwe woningmarktplannen van de Europese Commissie
- 22-07-2024 09:21 Prijzen van koopwoningen weer boven piekniveau van zomer 2022
- 22-07-2024 08:00 Clarion koopt logistieke ontwikkeling van 32.000 m2 van Next Level
- 22-07-2024 06:00 Bentley naast de ingang
- 19-07-2024 15:25 Haarlem stelt eisen vast voor 350 woningen op Delftplein
- 19-07-2024 13:27 Provincie Noord-Holland verhoogt subsidie voor verbeteren verouderde bedrijventerreinen en winkelgebieden
- 19-07-2024 12:48 Avignon Capital verkoopt Staybridge Suites Hotel in Den Haag
- 19-07-2024 12:40 Een glijbaan en friends-appartementen: Is de Stadsveteraan het antwoord op de broodnodige vernieuwing in ouderenhuisvesting? (+video)
- 19-07-2024 12:18 Advies aan Hoge Raad: opslagbeding met maximaal 3 procent opslag is niet oneerlijk
- 19-07-2024 10:06 Proef met woningdelen: slechts veertien van de honderd geïnteresseerden vragen vergunning aan
- 19-07-2024 09:28 Kunstgalerie huurt winkelruimte in centrum Haarlem
- 19-07-2024 09:24 Logistieke dienstverlener huurt 11.500 m2 op Maasvlakte
- 19-07-2024 09:11 Maak kennis met: David van Haaster
- 19-07-2024 08:35 Storage Share neemt 22.000 m2 opslag over van failliet Boxx
- 19-07-2024 08:07 'Grote verhuurders: geen grote verkoopplannen door regulering middenhuur'
- 19-07-2024 07:50 BTT Real Estate koopt 20.000 m2 distributiecentrum in Bergen op Zoom
- 18-07-2024 16:47 Dura Vermeer en Woonhave tekenen voor 28 huurwoningen in Vlaardingen
- 18-07-2024 16:05 Drie nieuwe huurders voor monumentaal kantoorgebouw aan Amsterdamse Keizersgracht
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.