‘Bij de ideale werkplek hoort ook de perfecte werkgever’

Het gaat vaak over de vraag wat de ideale werkplek is. Zo laaide recent de discussie over kantoortuinen weer op in de media. Bijna nooit wordt er gesproken over wat de perfecte werkgever is. In de toekomst kun je werkplek en werkgever volgens Harold Coenders, hoofd werkplekinnovatie bij Colliers, niet meer los zien van elkaar.

Colliers ziet in 2020 twee belangrijke trends op het gebied van het ideale kantoorconcept:

Trend 1: De opkomst van de Woke Workplace

Werkenden in de ‘twenties’ willen in dienst zijn bij organisaties die ‘woke’ zijn en het juiste doen voor mens, maatschappij en milieu. Dat geldt vooral voor de aanstormende generatie Z. Woke staat voor een groeiend besef van sociale en maatschappelijke ongelijkheid en de bereidheid hiernaar te handelen. Denk aan inkomensverschillen tussen mannen en vrouwen, vrouwen aan de top, diversiteit, #MeToo en #BlackLivesMatter.

Het zijn van Woke is belangrijk om als bedrijf relevant te blijven voor medewerkers én consumenten, maar dan wel oprecht, geloofwaardig en passend bij de bedrijfsvoering. ‘’Bedrijven kunnen niet langer neutraal blijven in maatschappelijke discussies’’, vertelt Coenders. ‘’Dit werkt door in de hele strategie van de organisatie, zoals gelijke kansen voor mannen en vrouwen, inclusiviteit en diversiteit in sollicitatieprocedures, maximale inspanning om de CO2-voetafdruk te verminderen en het stimuleren van fysieke en mentale gezondheid.’’

Door de huidige pandemie zal deze trend alleen maar verder in belang toenemen. Hoe maatschappelijk stellen de werkgevers zich op richting hun medewerkers en zakenpartners? De winnaars zijn die bedrijven die de balans kunnen vinden tussen maatschappelijk verantwoord ondernemen én doen wat nodig is om te overleven.

Trend 2: De comeback van de persoonlijke werkplek

We leven in een tijd van steeds verregaandere personalisatie. Diensten, producten en websites kennen je naam, je voorkeuren en komen met passende suggesties. Het effect van digitalisering op de werkplek was voor lange tijd totaal anders: deze werd juist onpersoonlijker doordat werken minder locatiegebonden werd. Geen familiefoto of grappige mok meer op je eigen bureau op kantoor.

Die fase is nu voorbij. Nieuwe technieken maken het mogelijk om de werkplek weer persoonlijk en ‘eigen’ te maken, maar wel anders dan vroeger. ‘’Een persoonlijke werkplek is er één die zich aanpast aan jouw voorkeuren op het moment dat je er werkt. Het is een plek waar collega’s je weten te vinden en waar je beschikking over kunt hebben als je deze nodig hebt’’, zegt Coenders.

Dat is haalbaar met toepassing van de volgende uitgangspunten:

  • Verschillende soorten werkplekken
    Niet één werkplek waar je alle activiteiten kunt uitvoeren, maar keuze uit verschillende soorten werkplekken. Dit moet wel een plek zijn waarvan je vooraf weet dat deze beschikbaar is en waar jij ook beschikbaar bent voor collega’s. Sensoring biedt hier oplossingen voor.
  • Alleen relevante keuzes aanbieden
    Denk aan een werkplek die je telefoon herkent en automatisch jouw voorkeursinstellingen pakt. Of een app die je op basis van je agenda naar de beste werkplek stuurt, bij de afdeling waar je de kennis kan ophalen die je die dag nodig hebt voor je werkzaamheden.
  • Aanpasbare werkomgeving
    De meest letterlijke vorm van personalisatie is een werkplek die zich aanpast of aanpasbaar is naar jouw voorkeuren. Er zijn al diverse aanbieders die werkplekken maken die je volledig kunt personaliseren met verlichting, temperatuur en de hoogtes van stoel en bureau.
  • Wisselende identiteit
    De laatste component is een werkplek die een wisselende identiteit aan kan nemen. Dit kan met behulp van schermen en (led)verlichting in projectruimtes, werkzones en vergaderruimtes. Krijg je een potentiële opdrachtgever op bezoek? Met de juiste merkkleuren, logo’s en commerciële uitingen voelt deze zich meteen in professioneel gezelschap.

Ook deze trend is al ingezet voor het coronatijdperk. De betekenis van een persoonlijke werkplek zal in deze fase waarin ‘social distancing’ een vereiste is nog letterlijker genomen moeten worden. Als we straks teruggaan naar kantoor, dan moeten we nog steeds afstand houden. Het belang van een goede persoonlijke werkplek is dan groter dan ooit.

‘’Een kantoorconcept is in 2020 meer dan een bureau’’, vertelt Coenders tot slot. ‘’Het is een totaalervaring. Het is een werkplek waar je niet alleen gezond en prettig kunt werken, maar ook waar je je op je gemak voelt en waar je trots op kunt zijn. Daar hoort ook de perfecte werkgever bij, zeker nu.’’

Harold Coenders is bereikbaar voor vragen via Harold.Coenders@colliers.com.



Reacties


Laatste nieuws