Innovatief restaurantconcept hoofdkantoor Asics scoort met duurzaamheid en gezonde voeding

Het nieuwe Europese hoofdkantoor van Asics, een internationaal sport- en liftestylemerk, in Hoofddorp is dit voorjaar in gebruik genomen. Het gebouw is ontworpen door Powerhouse Company en ontwikkeld door RED Company. Samen met CBRE is in co-creatie het interieurontwerp gedaan. HTC Advies was regisseur voor het restaurantconcept in dit gebouw. In dit innovatieve concept komen ontmoeten, werken en ontspanning samen. De Japanse roots van Asics zijn speels doorgevoerd in de materiaalkeuze en signing. Het concept is optimaal afgestemd op de gebruikers en stimuleert gezonde keuzes.

Ellen van Leeuwen, Facility Manager bij Asics: ‘De grootste uitdaging was de diversiteit van de klantgroepen. Ons kantoor is de hoofdvestiging voor Europa, Midden-Oosten en Afrika. Dagelijks hebben we meer dan dertig nationaliteiten over de vloer. Als je dan optimaal wilt inspelen op wensen en verwachtingen, heb je flink wat denkkracht en creativiteit nodig. Daar komt bij dat Asics hoge eisen stelt aan duurzaamheid, gezondheid en welbevinden in en rondom het gebouw. Dat sluit aan bij onze bedrijfsfilosofie Sound Mind, Sound Body.’

Hoe ziet je dag eruit?
Om een beeld te krijgen van de wensen en verwachtingen zijn onder leiding van CBRE gesprekken met vertegenwoordigers van afdelingen en het management gehouden. Deze vertegenwoordigers - de zogenoemde champions - is gevraagd om te vertellen hoe hun werkdag eruit ziet: hoe kom je naar kantoor, hoe laat, met welke werkzaamheden begin je, met wie werk je samen, op welke manier, etc. ‘Uit deze gesprekken bleek dat patronen en wensen erg uiteenlopen en bijvoorbeeld sterk worden bepaald door type werkzaamheden, cultuur en leeftijd,’ aldus Van Leeuwen.

‘Iemand uit het designteam heeft een heel andere behoefte dan een collega van de financiële afdeling. Daar wilden we maximaal rekening mee houden, omdat we voor alle gebruikers een gezonde werkomgeving wilden creëren.’ Tom Rietveld, senior adviseur en projectleider bij HTC Advies: ‘De inzichten vanuit deze day journeys zijn mede het vertrekpunt geweest voor de ontwikkeling van het restaurantconcept.’

Functioneel en mooi
‘In eerste instantie was een deel van de begane grond beschikbaar voor het restaurant en een koffiebar,‘ vertelt Rietveld. ‘We zagen echter al gauw dat de gereserveerde vlek - met functies zoals logistiek, opslag en productie - te klein was. Bovendien vonden we het veel sterker om de vergaderruimtes en pantry bij het restaurant te huisvesten. Dit advies hebben Powerhouse Company en CBRE meegenomen in de doorontwikkeling van het concept voor de begane grond.’ Het resultaat: één grote open ruimte voor vergaderen, ontmoeten, eten en drinken.’

Rowan Soffers, senior project manager CBRE: ‘Binnen de kaders van het nieuwe ontwerp van de begane grond is HTC Advies er uitstekend in geslaagd om alle faciliteiten mooi en efficiënt te ontwikkelen.’

Centraal atrium
Gekozen is voor een centraal atrium op de begane grond met rondom de kantoorverdiepingen. In het atrium staat een sculpturaal object bestaande uit vier gestapelde boxen waarmee Asics zichzelf kan presenteren. Rondom deze Asics World liggen de gemeenschappelijke functies, zoals het restaurant, de vergaderruimtes, de koffiebar, de fitnessruimte en de Asics winkel. Rietveld: ‘Het restaurant is in dit ontwerp het kloppend hart van het gebouw geworden. Daar komen ontmoeten, werken en ontspanning samen. Een belangrijk icoon is de koffiebar met een barista en een klein assortiment food. Dat is echt een trekpleister.’

Foto credits: Stijnstijl fotografie

Technische uitdaging
Het nieuwe ontwerp plaatste HTC Advies voor een technische uitdaging waar het ging om de afzuigtechniek. Rietveld: ‘Omdat we het afzuigkanaalwerk niet meer konden aanpassen, moesten we zoeken naar een oplossing voor afzuiging boven de bereidingsapparatuur. Dat is vangluchttechnologie geworden, waarbij we de ovens ook nog eens hebben voorzien van een recirculatiekap. Er hing wel een prijskaartje aan. Uiteindelijk hebben we een besparing kunnen doen op de materialisering. Leverancier Hobeka is de gegunde leverancier voor alle keukenapparatuur geworden. Zij hebben ook spoelmachines met warmteterugwintechniek geïnstalleerd.’

Gezonde keuzes
In het restaurant staat het stimuleren van gezonde keuzes centraal. Zo staan salades, fruit, en smoothies in het zicht en worden standaard meerdere vegetarische en veganistische opties aangeboden. Verder wordt altijd gewerkt met onbewerkte en lokale producten en verse kruiden. Opvallend is ook dat door de maat van het servies onmogelijk te grote porties opgeschept kunnen worden. Mooie pannen, schalen, robuuste planken en grote jars voor water zorgen voor een aantrekkelijk geheel. Vertrouwde snacks worden met een knipoog gepresenteerd.
Foto credits: Jeroen Peters, D&B The Facility Group

Transparantie
Van Leeuwen: ‘Onze voeding en de manier waarop we het presenteren heeft alles te maken comfort, mind, water en innovatie. Dat zijn onderdelen van het WELL-certificaat. Dit certificaat is het bewijs dat het gebouw duurzaam is en de gezondheid en het welbevinden van bezoekers en medewerkers stimuleert.’ Transparantie draagt hier ook aan bij. Daarom is er een raam geplaatst tussen restaurant en keuken. Rietveld: ‘Ontwerptechnisch was dat een uitdaging, maar het is geweldig dat medewerkers en bezoekers nu direct het ambacht van het keukenteam kunnen zien.’
Foto credits: Stijnstijl fotografie

Toekomst
Nu het gebouw in gebruik is, valt het op dat de lunchtijd nog steeds voor bijna iedereen rond twaalf uur ligt. Van Leeuwen: ‘Wat we graag willen, is dat er ’s ochtend en na de middag ook reuring in het restaurant is. Een on going food concept dus. De collega’s van We Canteen denken hierover mee. We gaan bijvoorbeeld een ontbijtconcept testen. De uitdaging is om nieuwe producten te vinden die duurzaam, gezond én betaalbaar zijn. Daarbij willen we niet doorslaan: het restaurant moet echt voor alle klantgroepen wat te bieden hebben.’

Samen eigenzinnig
Rietveld: ‘HTC Advies heeft met veel plezier het restaurantconcept van het nieuwe kantoorgebouw van Asics geregisseerd. Met deze opdrachtgever en de andere partners konden we samen eigenzinnig zijn.’

Van Leeuwen: ‘Er is goed geluisterd naar onze wensen. Daarnaast was HTC Advies een sterke sparringpartner. Op het juiste moment gaven zij ons de feedback die we nodig hadden. Verder heb ik het werken in projectteams als motiverend en sterk ervaren. Samen mogen we trots zijn op het resultaat.’
 

Grote foto bovenaan in de tekst: credits Stijnstijl fotografie

HTC Advies ontwikkelt samen met de klant food service & hospitality concepten. 
 



Reacties


Laatste nieuws