Werkplekinrichting? Inzicht in het onbewuste brein kan helpen!
Wist je dat maar liefst 95% van onze beslissingen wordt bepaald door ons onbewuste brein? In huisvestingsconcepten wordt hier nog maar weinig rekening mee gehouden. Dat is jammer, want als je weet door welke factoren de beleving van een gebouw of ruimte wordt bepaald, dan kun je daar op inspelen. Vastgoedjournaal sprak hierover met Anna Casemier en Puck Wilbers, managing partners van neuromarketingbureau Consumatics.
Anna Casemier (rechts op foto): ‘"Met neuromarketing kruip je in de huid van de consument en probeer je onbewust gedrag te begrijpen, zodat je met deze inzichten dit gedrag kunt beïnvloeden. Daarbij gaat het niet om wat consumenten vinden of zeggen, maar om wat ze waarderen en waarbij ze zich prettig voelen."
Prikkel de zintuigen
Ons onbewuste brein wordt onder meer geprikkeld door de zintuigen. Dit is een belangrijke pijler in ‘return on guestment’, waarbij het prikkelen van de zintuigen een van de dingen is die de gastvrijheidsbeleving versterken.
Puck Wilbers: "Een mooi voorbeeld is het plaatsen van planten in kantoorruimtes. Onderzoek bevestigt dat planten de zintuigen zodanig prikkelen dat medewerkers zich meer tevreden voelen, de luchtkwaliteit als beter ervaren en geconcentreerder kunnen werken. Daarnaast presteren zij beter dan medewerkers in een kantoor zonder planten en ervaren zij minder stress. Het effect houdt zelfs aan over langere termijn. Uit ander onderzoek blijkt dat werknemers minder nerveus en angstig zijn als zij werken in een ruimte met een raam met uitzicht op natuur."
Virtual reality
Voor betere resultaten en een hoger gevoel van welzijn is het ook belangrijk dat er een fit is tussen kantoorinrichting en werkpatroon. Dat betekent dat er niet één universeel kantoorconcept is dat voor iedereen goed werkt.
Casemier: "Met virtual reality doen wij onderzoek naar wat past bij de doelgroep en het werkpatroon. In dit onderzoek wordt de concept kantooromgeving in 360 graden gefilmd, waarbij we diverse onderzoeksvariabelen aanbrengen, zoals kleur, indeling, branding, muziek, meubels, planten en verlichting. Met een wetenschappelijk onderbouwde vragenlijst maken we het effect van deze variabelen inzichtelijk."
Het beste naar boven halen
Wilbers geeft aan dat mate van productiviteit van medewerkers wordt beïnvloed door de werkomgeving. In een experiment is het effect van de volgende vier werkomgevingen onderzocht: lean (alleen de nodige dingen zijn aanwezig in de ruimte), enriched (de ruimte is verrijkt met bijvoorbeeld planten en/of kunst), empowered (mensen hebben de mogelijkheid om zelf de ruimte in te richten) en disempowered (persoonlijke inrichting is niet toegestaan).
"Medewerkers in de 'enriched' omgeving blijken 15% productiever te zijn dan de mensen in de 'lean' omgeving en hebben bovendien minder gezondheidsgerelateerde omgevingsklachten. Het welzijn en de productiviteit stijgt met zelfs 30% in de 'empowered' omgeving", aldus Wilbers.
Casemier: "Mensen komen naar kantoor om te overleggen, samen te werken en elkaar te inspireren. Als je dit positief kunt beïnvloeden met aandacht voor de omgeving, dan biedt dat geweldige kansen."
Aanpak
"Ons team van onderzoekers, gedragsdeskundigen en marketeers is dagelijks bezig met onderzoeken naar onbewust gedrag. Met experimenten, VR onderzoek, observaties en andere innovatieve methoden krijgen we inzicht in behoeftes en drijfveren van mensen. Zo komen we tot een concept wat past bij de doelgroep en de organisatie. Uiteindelijk gaat het erom dat je de omgeving zo inricht dat je het beste in mensen naar boven haalt. De inzichten in ons onbewuste brein zijn daarbij een waardevol handvat", zegt Casemier.
Bekijk referentieprojecten op www.consumatics.nl
Laatste nieuws
- 06-01-2025 15:47 Omgevingsvergunning bouw Van der Valk Hotel in Breda door rechter vernietigd
- 06-01-2025 15:10 Registreer uw organisatie voor WOCODA 2025: Jaarbeurs kloppend hart voor volkshuisvesting
- 06-01-2025 13:24 Friso de Zeeuw: ‘Hét moment om belemmerende regels te verbeteren is nu’
- 06-01-2025 12:51 Amsterdam test woningraden voor directe inspraak woningzoekenden
- 06-01-2025 12:26 Nicole Maarsen benoemd tot bestuurlijk aanjager Innovatie en Opschaling Woningbouw
- 06-01-2025 12:22 Tilburg Noord krijgt 5.000 woningen erbij
- 06-01-2025 12:20 Woningcorporatie Stek zoekt zes nieuwe collega's: Kom jij ons versterken?
- 06-01-2025 11:46 Makelaarsland ziet de woningmarkt iets afkoelen
- 06-01-2025 11:31 BPL Pensioen investeert 90 miljoen in ASR Dutch Farmland Fund
- 06-01-2025 11:16 Damesmodeketen Norah wil naamsbekendheid vergroten en opent vijf nieuwe winkels
- 06-01-2025 10:59 Siep Jan de Haan aan de slag bij Six advocaten
- 06-01-2025 10:54 Detailhandelsomzet: non-food groeit wel, food krimpt
- 06-01-2025 10:03 Doetinchem gaat 70 woningen realiseren in Gaanderen
- 06-01-2025 09:35 Lichte daling van hypotheekrente verwacht dit jaar, maar onzekerheid door Trump
- 03-01-2025 15:25 Newomij verkoopt supermarktportefeuille aan SynVest
- 03-01-2025 14:49 Winkelruimtes in Eindhoven verkocht
- 03-01-2025 14:39 Vertaalbureau huurt pentoffice van Arnhem Building
- 03-01-2025 12:21 Taxand Nederland verder als Borgen
- 03-01-2025 11:40 Reclamebureau huurt 295 m2 kantoorruimte in De Baarsjes in Amsterdam
- 03-01-2025 11:12 Bezwaren en procedures tegen tien projecten in gemeente Berg en Dal ingetrokken of beëindigd
- 03-01-2025 11:00 Aldi Vastgoed verkoopt ontwikkellocatie in Baarn
- 03-01-2025 10:36 Vastgoedinvesteringen in 2025
- 03-01-2025 10:14 MSPS Groep verlengt huurovereenkomst voor 3.500 m2 in Almere
- 03-01-2025 09:48 Plan voor ruim 250 appartementen in Alphen aan den Rijn definitief
- 03-01-2025 08:28 Rowin Tazelaar naar inspire* real estate
- 02-01-2025 16:23 Cédric Haselier naar Coral Capital als investment director
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.