Locaties met een magnetische aantrekkingskracht
High Traffic Locaties - bruisend van menselijk verkeer en bedrijvigheid - trekken vanouds bezoekers, ondernemers en merken in groten getale aan. Maar door een veranderende markt en de nieuwe generatie consumenten is dat niet langer vanzelfsprekend. Hoe speel je als ontwikkelaar hierop in? Hoe creëer je locaties die gewild en lucratief zijn?
Lot Frijling van Yellow Concepts geeft een inspiratielunch op de eerste dag van de PROVADA, dinsdag 4 juni en licht alvast een tip van de sluier op hoe je locaties met een magnetische aantrekkingskracht realiseert.
Het sexappeal van High Traffic Locaties Winkelcentra, bibliotheken, stations: ze zijn een belangrijk en vaak iconisch onderdeel van een stad. Adviesbureau Yellow Concepts noemt ze High Traffic Locaties: gebouwen of locaties met veel menselijk verkeer en economische activiteit.
"Het zijn fascinerende plekken met veel energie, waar mensen samenkomen om kennis uit te wisselen, te winkelen en te ontmoeten. De aantrekkingskracht van High Traffic Locaties is universeel en van alle tijden. Al van oudsher komen mensen op centrale plekken samen: families zochten elkaar op in kerken en op festivals. Sommige van deze ‘hotspots’ ontstonden op logische plekken, zoals op centraal gelegen dorpspleinen, andere locaties werden omwille van een specifieke functie gebouwd: de markthal, bijvoorbeeld. Dankzij de scheepvaart, het spoor en de luchtvaart namen grote vervoersknooppunten deze rol gedeeltelijk over", zegt Frijling.
High Traffic Locaties vormden steeds vaker het hart van een stad of gemeenschap. Ze geven -als het goed is - energie; en iets dat energie geeft trekt ook energie aan. Deze locaties zijn de katalysator van bedrijvigheid en gemeenschappen geweest en trokken, als een soort magnetisch veld, een uiteenlopende mix van bewoners, bezoekers en ondernemers aan. Ze groeiden daardoor op natuurlijke wijze uit tot nieuwe stadskernen.
Andere tijden: de t van ‘traffic’ gaat niet langer vanzelf
Maar tijden veranderen. De vanzelfsprekendheid dat High Traffic Locaties automatisch veel mensen aantrekken is verleden tijd. Hoe is dat zo gekomen?
"Allereerst is de markt sterk gefragmenteerd: waar mensen zich verzamelen en waar zij consumeren is niet langer alleen geografisch bepaald. Demografische kenmerken zoals leeftijd, gezinssamenstelling en inkomen bepalen wat, waar en hoe men consumeert. Ontwikkelaars spelen daar al lange tijd op in, bijvoorbeeld door locaties te ontwikkelen die een specifiek marktsegment bedienen. Het resulteert in een grote vermenigvuldiging én versplintering van High Traffic Locaties, of compactere locaties waar consumeren en recreëren samenkomen. Het zijn elkaars belangrijkste concurrenten geworden: locaties die tegen elkaar strijden voor een plekje in het hoofd en in de agenda van mensen."
Lost & Found: locaties met een magnetische aantrekkingskracht Er is meer aan de hand volgens Frijling; nieuwe ontwikkelingen, die zich voornamelijk afspelen in het hoofd van de consument.
"Het aanbod op locatie, van retail tot aan de vormgeving, dient op maat gemaakt te zijn voor de doelgroep. De moderne mens wil meer: men wil een locatie ervaren en voelen dat er over hun individuele behoeften oprecht is nagedacht. Er is een duidelijk verlangen naar een locatie met een herkenbare identiteit, die als het goed is verweven is met het verhaal van de mensen die het wil bereiken".
Maar: mensen zitten niet meer te wachten op een locatie ondergedompeld in een fraaie marketingsaus. "Het verhaal moet authentiek zijn, en zichtbaar verankerd in alle aspecten van de locatie, vanaf de start van het ontwerp tot in de kleinste details. Het verhaal en de ervaring die je hiermee schept creëert bij je doelgroep een gevoel van verbinding - en een intrinsieke motivatie om de locatie te blijven bezoeken."
"Alleen dan is er sprake van uitwisseling van energie waardoor je high traffic locatie een natuurlijke, magnetische aantrekkingskracht heeft - eentje die onderscheidend vermogen biedt en daarmee de concurrentie - en de alternatieven, ook online - de baas is. De winnaars van vandaag EN morgen!", aldus Frijling.
Meer weten hoe je magnetische locaties kunt ontwikkelen? Kom naar de PROVADA op dinsdag 4 juni. Daar vindt tussen 12.00 -13.00 uur op het NRW Retailplein de inspiratielunch van Yellow Concepts plaats.
Lot Frijling, oprichter van Yellow Concepts en docent Concepting, heeft een passie voor locaties waar veel mensen samenkomen, zoals winkelcentra, binnensteden en luchthavens. Haar bureau ontwikkelt locaties die het verschil maken en waar bezoekers met liefde hun tijd en geld spenderen.
Laatste nieuws
- 19-04-2024 15:30 Ruim 150 verouderde woningen in Roelofarendsveen maken plaats voor nieuwbouw
- 19-04-2024 15:20 Projecten voor sociale woningbouw stranden door Groningse parkeernorm
- 19-04-2024 14:21 Den Haag Centraal krijgt 2.500 woningen en 130.000 m2 kantoor
- 19-04-2024 14:20 Gelderland wil de komende vijf jaar 12.000 optopwoningen helpen realiseren
- 19-04-2024 14:06 Topvacature: NWO zoekt manager vastgoed
- 19-04-2024 14:02 Full Service Center Sterrenburg in Dordrecht wint Kern Jaarprijs 2024
- 19-04-2024 14:00 Rheden krijgt 200 flexwoningen op bedrijventerrein Haveland
- 19-04-2024 13:29 Duurzame keuzes architecten doorslaggevend in het ontwerpproces
- 19-04-2024 12:00 Schenden informatieverplichting kan leiden tot halvering aanneemsom
- 19-04-2024 11:21 Eijgen Finance opent nieuw kantoor in Amsterdam; Een vliegende start!
- 19-04-2024 11:02 Ymere schrijft 1,6 miljard af op vastgoedportefeuille
- 19-04-2024 11:00 Radio VJ: 'S in ESG steeds belangrijker voor vastgoedwaarde'
- 19-04-2024 10:49 Arkéa REIM koopt 21.500 m2 industrieel complex bij Venlo
- 19-04-2024 10:24 Consultancybureau Maruna huurt 151 m2 bij Campus Offices in Den Bosch
- 19-04-2024 10:18 Nieuwe huurders en uitbreiding voor Stadshart Amstelveen
- 19-04-2024 09:42 Arbodienst BrinQer huurt 600 m2 kantoorruimte in Apeldoorn
- 19-04-2024 09:28 Huib Boissevain: 'Laat gemeenten weer kiezen voor residuele grondprijswaardering'
- 19-04-2024 09:12 Meerwaarde energiezuinige woning in drie jaar verdrievoudigd
- 19-04-2024 09:03 Winst WDP stijgt met ruim 15 procent in eerste kwartaal
- 18-04-2024 19:00 Vastgoedfamiliebedrijven straks fiscaal 'driedubbel gepakt'
- 18-04-2024 16:39 Deltabrug ontwikkelt 12.500 m2 distributiecentrum voor Damen Shipyards
- 18-04-2024 16:32 Leiden Bio Science Park krijgt 12.500 m2 laboratoria en kantoren erbij
- 18-04-2024 14:10 Techtronic Industries huurt ruim 1.300 m2 aan Laan van Europa 450 in Dordrecht
- 18-04-2024 14:00 Twee nieuwe huurders voor Rotterdamse kantoorvilla
- 18-04-2024 13:58 'Rente gaat vanaf 2025 flink omhoog'
- 18-04-2024 13:03 Huurinkomsten NSI stijgen, maar direct resultaat daalt met bijna 17 procent
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.