Google: een essentiële schakel tijdens de woningzoektocht
De wereld is steeds verder aan het digitaliseren en iedere sector moet inspelen op de nieuwste digitale trends. De vastgoedsector vormt hier geen uitzondering op. Tijdens een zoektocht naar een nieuwe woning is het internet een onmisbare bron van informatie voor iedere woningkoper. Wie als makelaar of woningaanbieder online slecht zichtbaar is, mist een hoog percentage (potentiele) kopers. Vooral een goede vindbaarheid in Google is tegenwoordig essentieel voor iedere woningaanbieder of makelaar.
Binnen Nederland heeft 98 procent van de Nederlanders thuis toegang tot internet. Bovendien beschikt 87 procent van de Nederlands over internet via een mobiel apparaat. Het is dus niet verrassend dat Nederlanders zich voornamelijk via internet oriënteren wanneer zij een nieuwe woning willen kopen.
Helemaal gezien het gemak en de snelheid waarmee dit mogelijk is. Volgens cijfers van Google oriënteerden ongeveer 90 procent van de personen zich online tijdens het aankoopproces van een nieuw huis. Hierbij is de zoekmachine van Google het belangrijkste online kanaal waar de huizenzoektocht begint.
Zoekvolumes binnen Google
Via Google ligt het huizenaanbod in Nederland binnen handbereik. Binnen een paar klikken bevindt een woningzoeker zich op een van de bekende woningplatformen óf op de website van specifieke makelaars.
Volgens online marketingbureau Team Nijhuis liggen er binnen Google voor woningaanbieders daardoor prachtige kansen om potentiele kopers te bereiken. Neem als voorbeeld onderstaande tabel met zoekvolumes van populaire zoektermen.
Bron: Google & Team Nijhuis
Alleen voor deze vijf zoektermen komt dit al neer op ruim 51.000 zoekopdrachten per maand binnen Nederland. Tel daar nog de talloze zoekopdrachten bij op die gericht zijn op specifieke steden zoals “Huis kopen in Rotterdam (1.900), Amsterdam (1.600) en Utrecht (880)”. In totaal zorgt dit voor honderdduizenden zoekopdrachten per maand in Google. Een deel hiervan zou zo maar een potentiele klant kunnen zijn die die interesse heeft in jouw woningaanbod.
Zoekopdrachten woningmarkt per provincie
Mogelijk interessanter voor makelaarskantoren is het om te kijken naar zoekvolumes per provincie of stad. Als makelaar ben je meestal immers werkzaam in een bepaalde regio. Wanneer er alleen gekeken wordt naar de vijf populairste (bovenstaande) zoekwoorden, zorgt dit voor de volgende zoekvolumes per provincie:
Bron: Google & Team Nijhuis
Wederom zijn dit ‘slechts’ de zoekvolumes op de 5 meest populaire zoektermen. Door ook de zoekwoorden mee te rekenen die gericht zijn op specifieke steden en gemeentes, worden deze zoekvolumes met een hoge factor vermenigvuldigd. Dit maakt snel duidelijk dat Google in iedere provincie gebruikt wordt tijdens de zoektocht naar een nieuwe woning. De belangrijkste vraag voor jou als makelaar of woningaanbieder is nu natuurlijk:
Wat betekenen deze zoekvolumes voor mij?
Vindbaarheid van woningen verbeteren
Zoals te zien is komen de totale zoekvolumes voort uit gezamenlijke zoekopdrachten van potentiele woningkopers. Juist deze zoekopdrachten zijn essentieel voor woningaanbieders binnen iedere provincie of stad.
Met behulp jouw website kun jij ervoor zorgen dat jouw website hoog in Google komt wanneer mensen bepaalde zoekopdrachten gebruiken. Om goed zichtbaar te worden in Google heb je twee verschillende mogelijkheden: Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA).
Zoekmachine optimalisatie
De gedachte van SEO is dat jouw website op organische en ‘gratis’ wijze bovenaan komt in Google. Vaak wordt hierdoor jouw website geoptimaliseerd op meer dan honderd gebieden. Niet alleen kun je denken aan het creëren van waardevolle informatie (content) die gericht is op specifieke zoekwoorden en op de doelgroep. Ook dien je er bijvoorbeeld voor te zorgen dat jouw website een gebruiksvriendelijk design en snelle laadtijden heeft.
Zoekmachine adverteren
Met SEA kom je juist bovenaan in Google door te adverteren op specifieke zoektermen. Dit houdt in dat jij als makelaarskantoor bijvoorbeeld gaat adverteren op termen als ‘huis kopen Amsterdam’ en ‘woning Amsterdam’. Wanneer iemand op deze termen zoekt, verschijnt er een tekstadvertentie bovenaan Google.
Op het moment dat iemand op de advertentie klikt en op jouw website terecht komen, betaal je vervolgens een bepaald bedrag aan Google. Zorg er absoluut voor dat je een SEA specialist (AdWords specialist) in de armen neemt zodat dit zoveel mogelijk rendement oplevert. Adverteren in Google is namelijk écht een expertise.
Woningaanbod adverteren via Google
Overigens bestaat de vraag of je als woningaanbieder wel altijd en overal zichtbaar moet zijn via Google. Vooral als je voor iedere klik kosten maakt, zoals bij SEA het geval is. Als woningaanbieder in Amsterdam heb je er namelijk weinig aan wanneer iemand in Limburg jouw website vindt, wanneer zij op zoek zijn naar een huis in het centrum van Maastricht.
Met behulp van Google hoeft dit gelukkig geen probleem te zijn. Vooral op het gebied van online adverteren heb je diverse mogelijkheden. Zo is het mogelijk om te targeten op locatie. Dit houdt in dat alleen personen binnen een bepaald zoekgebied jouw advertentie in Google te zien krijgen.
Zo kun jij als makelaar in Amsterdam bijvoorbeeld selecteren dat alleen personen de provincie Noord-Holland de tekstadvertentie te zien krijgen. Verder kun je heel precies bepalen op welke zoektermen jouw website wel én niet getoond moet worden in Google. Zo zorg jij altijd voor relevante bezoekers en maak je bovendien geen onnodige kosten.
Google: essentieel tijdens iedere woningzoektocht
Als woningaanbieder wordt het steeds belangrijker om online aanwezig én vindbaar te zijn te zijn. Vooral de vindbaarheid via Google speelt een essentiële rol.
Wil jij ervoor zorgen dat jouw makelaarswebsite vindbaar is op de juiste zoekwoorden en gericht is op de juiste doelgroep? Zorg dan voor een betrouwbare partij die jou hier mee kan ondersteunen. Door zoekmachine marketing verkeerd in te zetten is de kans groot dat (potentiele) woningkopers voor jouw concurrent kiezen.
Laatste nieuws
- 14-03-2025 14:00 Normal huurt winkelruimte in Utrecht en Hilversum van Kroonenberg Groep
- 14-03-2025 13:41 Gemeente Zoetermeer moet ruim 5 miljoen afboeken voor herziening plannen woonwijk Entree
- 14-03-2025 12:22 NS Vastgoed vangt bot bij rechtbank: Tennet hoeft hoogspanningskabels niet te verleggen
- 14-03-2025 11:21 Bijna kwart miljoen nieuwbouwwoningen in gevaar door stikstofprobleem
- 14-03-2025 10:46 Ymere gaat toch deel Amsteldorp in Amsterdam slopen
- 14-03-2025 10:03 Wonderwoods wint Best Mixed-Use Project 2025 op Mipim
- 14-03-2025 09:53 ING: Logistiek en transport groeien, maar onzekerheden blijven groot
- 14-03-2025 09:26 Amvest en Heijmans tekenen voor honderd woningen in Velsen
- 14-03-2025 09:25 Volgende horde voor ruimtelijke ordening: Drinkwater voegt zich ook in rij ruimtevragers
- 14-03-2025 09:20 CBRE gaat woonzorglocaties Domus Valuas beheren en onderhouden
- 14-03-2025 09:03 Wibra huurt winkelruimte in voormalig Blokker-pand in Bergschenhoek
- 14-03-2025 08:37 Laten we een keer luisteren naar de SP en Nederland ook mooier maken
- 14-03-2025 08:34 Industriële bouwers verwachten productiestijging van 53 procent in 2025
- 14-03-2025 06:00 CBRE IM zet twee grote kantoren in de etalage, is niet de enige belegger die wil verkopen
- 13-03-2025 16:50 ABN Amro MeesPierson: Politiek wordt wakker, door box 3 in de rode cijfers
- 13-03-2025 16:00 Van Wijnen verkoopt 24 procent meer woningen in 2024
- 13-03-2025 15:40 Buildsight: 'Groei woningbouw stokt door personeelstekort en netcongestie'
- 13-03-2025 15:13 Amvest kiest vb&t Vastgoedmanagement voor beheer Spot Amsterdam
- 13-03-2025 14:30 Douche Kampioen huurt bedrijfs- en kantoorruimte in Hoogvliet Rotterdam
- 13-03-2025 14:26 Dura Vermeer bouwt dertig woningen voor Uwoon
- 13-03-2025 14:00 Amsterdam halveert maximumaantal dagen vakantieverhuur, Airbnb noemt het 'averechts beleid'
- 13-03-2025 11:19 Leidse woningcorporatie bouwt 500 woningen minder door geldtekort
- 13-03-2025 10:36 Ook Takko Fashion vestigt zich in flink aantal voormalige Blokker-panden
- 13-03-2025 10:01 Particuliere belegger koopt portefeuille van 14 woningen in Harlingen
- 13-03-2025 09:19 Bedrijfsruimte op bedrijventerrein Boschwerf in Roosendaal verhuurd
- 13-03-2025 08:48 Dudok Wonen verbouwt kantoorgebouw in Hilversum tot woon-werkcomplex
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.