Stadscentrum Breda floreert na afgeblazen uitbreidingsplannen

Het hoofdwinkelgebied van Breda heeft een sterk opnamejaar achter de rug, waarin 5.200 m2 winkelruimte in gebruik is genomen. In de periode juli 2017 tot juli 2018 zijn zo 82% meer winkelmeters opgenomen dan in het voorgaande jaar. De aanleiding hiervoor ligt voor een belangrijk deel in het afblazen van de plannen voor de grootschalige winkellocatie ‘Achter de Lange Stallen’.

VJ sprak met Maarten van Tijen, bedrijfsmakelaar bij Van der Sande VanOpstal, over de winkelmarkt in Breda. ‘’Deze uitbreiding betrof een herontwikkeling van een parkeerterrein tot een nieuwbouwproject van wel 26.000 m2 winkelruimte. De allereerste plannen hiervoor dateren al van 15 jaar geleden, maar mede dankzij de veranderende retailmarkt heeft de ontwikkelcombinatie de stekker er uitgetrokken. Het bleek toch niet haalbaar.’’

Hoofdwinkelstraten profiteren
Nadat duidelijk werd dat de plannen niet door gingen, is de uitbreidingsvraag van de retailers verplaatst naar de hoofdwinkelstraten. Zo hebben onder andere SoLow (1.050 m2) en Søstrene Grene (700 m2) grote winkelvloeren in de Ginnekenstraat in gebruik genomen en is ook het (vernieuwde) winkelcentrum ‘De Barones’ weer volledig gevuld met bekende formules. ‘’Meerdere grote retailers hadden hun zinnen gezet op een vestiging op de nieuwe uitbreidingslocatie, maar nu zien we dat de volle focus weer ligt op het bestaande winkelgebied’’, aldus Van Tijen.

De opnames hebben geleid tot een forse daling van het aantal voor verhuur beschikbare winkelmeters. Per 1 juli staat nog slechts 2.600 m2 winkelruimte in aanbod, Dit is het laagste aantal sinds de start van deze meting in 2014, zo blijkt uit cijfers van Dynamis.

Leegstand daalt
Door het hoge opnamevolume is het aantal leegstaande winkels in het centrum met 1 procentpunt afgenomen ten opzichte van vorig jaar, van 10% naar 9%. Wanneer naar de leegstand in aantal vierkante meters wordt gekeken is een sterker effect zichtbaar. Per 1 juli heeft 10% van de winkelmeters in het centrum geen gebruiker, terwijl dit een jaar geleden nog 17% betrof.

In deze leegstandscijfers is een verschuiving zichtbaar naar de minder drukbezochte straten in het winkelgebied. Op deze C-locaties heeft juist een toename van het aantal ongebruikte winkelpanden plaatsgevonden. Volgens Van Tijen komt dit niet simpelweg door het ontbreken van vraag naar winkelruimte, maar vooral doordat het aanbod er niet aansluit. ‘’De panden die in de aanloopstraten leeg staan zijn vaak van mindere kwaliteit. Ze zijn minder goed afgewerkt of onderhouden en de winkeliers die interesse hebben in dergelijke panden hebben vaak het budget niet om degelijke verbouwingen te financieren.’’

Op 25 september verschijnt het volledige rapport 'Sprekende Cijfers - Winkelmarkten' van Dynamis.
 

Reacties