5 tips die het werk van een vastgoedbeheerder makkelijker maken
Bent u vastgoedbeheerder, dan wordt er veel van u verwacht. U wordt geacht uw huurders en opdrachtgevers met goede service te bedienen en daar komt veel administratief werk bij kijken. Omdat beheerders vaak een groot aantal eenheden beheren met een kleine bezetting, is het zaak zo efficiënt mogelijk te werk te gaan.
Lees hieronder welke 5 tips het werk van u als vastgoedbeheerder makkelijker kunnen maken.
1. Voorkom papieren rompslomp bij nieuwe huurders
Een nieuwe huurder zorgt vaak voor papieren rompslomp. Voor de screening en het opmaken van een huurovereenkomst levert de huurder diverse gegevens en documenten aan, soms digitaal, soms fysiek. Deze gegevens en documenten moeten worden gearchiveerd, ouderwets in een ordner of digitaal.
Scannen, archiveren, verwerken, het kost allemaal tijd. Door te werken met een systeem dat beschikt over een online klantportaal, kan een nieuwe huurder zijn/haar gegevens en documenten invullen en uploaden in een beveiligde en persoonlijke online omgeving. De papieren rompslomp is daarmee verleden tijd.
2. Stop met het handmatig opstellen van huurovereenkomsten
Voor het opmaken van huurovereenkomsten worden vaak templates gebruikt die handmatig worden ingevuld, om vervolgens alle gegevens uit de overeenkomst ook nog eens te verwerken in de verhuuradministratie. Dubbel werk dus!
Dit kan efficiënter, door te werken met een systeem waarbij gegevens maar één keer ingevoerd hoeven te worden. Het systeem genereert de huurovereenkomsten vervolgens automatisch. Beschikt het systeem over een digitaal klantportaal, zoals hierboven beschreven, dan kan de huurovereenkomst door de huurder worden ondertekend in de digitale klantomgeving.
3. Verwerk huurnota’s en betalingen niet meer handmatig
Bankafschriften controleren en het handmatig afvinken van binnengekomen betalingen in een Excel-bestand is niet meer aan de orde met een goed vastgoedbeheersysteem.
Door een systeem dat automatisch huurnota’s maakt en verstuurt te koppelen aan de bank, kunnen betalingen automatisch verwerkt worden en heeft u als vastgoedbeheerder altijd in beeld welke huurders hebben betaald, en welke nog niet.
4. Automatisch indexeren
Op tijd indexeren wordt nog wel eens vergeten. Veel beheerders gebruiken de rekentool van het CBS om huurverhogingen te berekenen en stellen de verhogingsbrief vervolgens handmatig op. Er kan veel tijd bespaard worden met een systeem dat ruim op tijd een aangeeft wanneer de huur verhoogd mag worden en de verhogingsbrief automatisch genereert en verstuurt.
5. Sla alle gegevens en documenten op in één toegankelijk systeem
Vaak wordt er veel tijd besteed aan het verzamelen van gegevens en documenten die nodig zijn bij het vastgoedbeheer. Ordners, mailbox(en), mappen op de computer, Excel-bestanden; ongemerkt kan het aantal ‘bronnen’ behoorlijk oplopen. Niet alleen inefficiënt voor u als vastgoedbeheerder, maar zeker ook voor collega’s die taken moeten overnemen wanneer u niet aanwezig bent. Kies daarom voor een systeem waarin gegevens en documenten centraal toegankelijk zijn voor iedereen die ze nodig heeft.
Heeft dit artikel u aan het denken gezet en wilt u uw eigen vastgoedadministratie ook optimaliseren? BRIXXonline is gebruiksvriendelijke en betaalbare vastgoedbeheersoftware, speciaal ontwikkeld voor kleine en middelgrote vastgoedbeheerders. De punten uit dit artikel zijn met BRIXXonline al vanaf €69 per maand optimaal geregeld. Voor een vrijblijvende demo afspraak mailt u naar info@brixxonline.nl of belt u 0320-286334. Kijk voor meer informatie op de website van BRIXXonline.
Laatste nieuws
- 06-01-2025 15:47 Omgevingsvergunning bouw Van der Valk Hotel in Breda door rechter vernietigd
- 06-01-2025 15:10 Registreer uw organisatie voor WOCODA 2025: Jaarbeurs kloppend hart voor volkshuisvesting
- 06-01-2025 13:24 Friso de Zeeuw: ‘Hét moment om belemmerende regels te verbeteren is nu’
- 06-01-2025 12:51 Amsterdam test woningraden voor directe inspraak woningzoekenden
- 06-01-2025 12:26 Nicole Maarsen benoemd tot bestuurlijk aanjager Innovatie en Opschaling Woningbouw
- 06-01-2025 12:22 Tilburg Noord krijgt 5.000 woningen erbij
- 06-01-2025 12:20 Woningcorporatie Stek zoekt zes nieuwe collega's: Kom jij ons versterken?
- 06-01-2025 11:46 Makelaarsland ziet de woningmarkt iets afkoelen
- 06-01-2025 11:31 BPL Pensioen investeert 90 miljoen in ASR Dutch Farmland Fund
- 06-01-2025 11:16 Damesmodeketen Norah wil naamsbekendheid vergroten en opent vijf nieuwe winkels
- 06-01-2025 10:59 Siep Jan de Haan aan de slag bij Six advocaten
- 06-01-2025 10:54 Detailhandelsomzet: non-food groeit wel, food krimpt
- 06-01-2025 10:03 Doetinchem gaat 70 woningen realiseren in Gaanderen
- 06-01-2025 09:35 Lichte daling van hypotheekrente verwacht dit jaar, maar onzekerheid door Trump
- 03-01-2025 15:25 Newomij verkoopt supermarktportefeuille aan SynVest
- 03-01-2025 14:49 Winkelruimtes in Eindhoven verkocht
- 03-01-2025 14:39 Vertaalbureau huurt pentoffice van Arnhem Building
- 03-01-2025 12:21 Taxand Nederland verder als Borgen
- 03-01-2025 11:40 Reclamebureau huurt 295 m2 kantoorruimte in De Baarsjes in Amsterdam
- 03-01-2025 11:12 Bezwaren en procedures tegen tien projecten in gemeente Berg en Dal ingetrokken of beëindigd
- 03-01-2025 11:00 Aldi Vastgoed verkoopt ontwikkellocatie in Baarn
- 03-01-2025 10:36 Vastgoedinvesteringen in 2025
- 03-01-2025 10:14 MSPS Groep verlengt huurovereenkomst voor 3.500 m2 in Almere
- 03-01-2025 09:48 Plan voor ruim 250 appartementen in Alphen aan den Rijn definitief
- 03-01-2025 08:28 Rowin Tazelaar naar inspire* real estate
- 02-01-2025 16:23 Cédric Haselier naar Coral Capital als investment director
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.