Ontvang gratis ons onderzoeksrapport over retailvastgoed
Regelgeving, online winkelen en ingeslapen binnensteden en winkelcentra hebben gezorgd voor meer leegstand van winkelvastgoed. Er wordt veel gepraat en geschreven over de oorzaken en mogelijke oplossingen, maar wat is er nu echt aan de hand?
Na het zien van de eerste uitkomsten van ons marktonderzoek ben ik blij verrast en durf ik te stellen: hoe meer leegstand, hoe dichter een winkelcentrum of binnenstad komt bij het ‘tipping point’ voor een complete transformatie en hoe groter de kans op een kwalitatief beter winkelgebied.
Tipping point en transformatie, wat heeft dat te maken met leegstaand vastgoed? In het onderzoek vroegen wij de sector om de aspecten gemak, prijs, product, beleving en service te rangschikken op het belang dat ze hebben voor huidige en toekomstige winkelgebieden. De uitkomsten spreken voor zich: de retailsector gaat op z'n kop.
Prijs en product
Decennialang domineerden aanplakbiljetten de winkelruiten met ‘sale’ en ‘tot wel 70% korting’. In de etalages staan paspoppen met de nieuwste of juist meest afgeprijsde producten. Zo lang ik leef draaien bijna alle retailconcepten om prijs en product. Iets wat de sector erkent in het onderzoek. Zo geeft 85% aan dat prijs en product de twee belangrijkste aspecten zijn voor een retailconcept. De beleving wordt juist binnen de huidige concepten door de helft van de respondenten als het minst belangrijk beoordeeld.
E-commerce
Een van de gevolgen hiervan is dat substitutiekanalen zoals e-commerce voor de consument een makkelijk alternatief zijn. Het is moeilijk concurreren tegen services zoals ‘gratis retourneren’, ‘veilig betalen’ en ‘zelfde dag bezorgd’. Waarom zou je in de rij staan voor een pashokje of kassa wanneer je het online kunt bestellen, veilig kunt betalen, de volgende dag geleverd krijgt en gratis kunt retourneren.
Beleving
De oplossing zit hem in het centraal stellen van de beleving. Kijkend naar toekomstige concepten stelt 64% van de sector dat beleving centraal gaat staan en 55% noemt de prijs als minst belangrijk in toekomstige concepten. Dat betekent dat alles 100% anders moet. De invulling van beleving bepaalt ineens het succes!
Geen ‘sale’ meer in de etalages maar ruimte om te laten zien hoe het maatpak opgemeten wordt of hoe je hamburger bereid wordt. Zo krijgen geuren, kleuren en identiteit een dominante rol en wisselt de inrichting zo vaak als een paar sokken.
Gemak
Een onderdeel wat altijd belangrijk is geweest en wat ook altijd belangrijk zal blijven is gemak, een zogenaamde ‘licence to operate’. Voldoende parkeerfaciliteiten, toiletten, kinderopvang en een snelle hap zijn een must. Voorwaarden waarop je je niet kunt onderscheiden maar het wel op kunt verliezen. Het is een van de belevingscomponenten van het totale winkelgebied en daarom is het zaak om dit goed op orde te hebben.
Tipping point
Daar waar leegstand hoog is, doet zich een tipping point voor. Een omslagpunt waarbij ondernemers, gemeenten, belegger en ontwikkelaar intrinsiek gemotiveerd zijn om de kwaliteit van het winkelgebied drastisch te verbeteren. Het onderzoek laat zien dat dit omslagpunt een grote kans is. Want hoe hoger de nood (gedreven door percentage leegstand), hoe groter het effect van een transformatie en hoe groter het te behalen resultaat. En dat is een win-win voor alle stakeholders en bewoners.
Daadkracht
Maar wie dient er nou de leiding te nemen? Wie is er verantwoordelijk? En hoe ziet die toekomstige beleving er dan uit? Allemaal randvoorwaarden die terug zullen komen in het rapport. Nieuwsgierig naar het rapport? Meld u hier aan en ontvang gratis het rapport.
Foto: Created by Phduet - Freepik.com.
Laatste nieuws
- 07-10-2024 17:17 PGIM: 'Amsterdam blijft dé markt voor core kantoren, terwijl woningrendementen te laag zijn'
- 07-10-2024 16:47 Leiden vestigt voorkeursrecht op panden Schuttersveld voor opvang vluchtelingen en gebiedsontwikkeling
- 07-10-2024 16:08 MBO Utrecht verlengt huur in Dalton Office Park in Utrecht
- 07-10-2024 15:57 Verhuurders hebben 700.000 euro tegoed van failliet Bristol
- 07-10-2024 15:12 Tijdelijke verhuur in Demkade Business Centre in Utrecht
- 07-10-2024 15:01 Voormalige Febo in Arnhem verhuurd
- 07-10-2024 14:44 Particuliere belegger koopt bedrijfspand op Nudepark Wageningen
- 07-10-2024 13:53 ‘Drie jaar geleden was de logistieke markt paradijs op aarde, nu een mager zesje’
- 07-10-2024 13:32 NederRealEstate wordt mede-eigenaar van marketingbureau voor nieuwbouwwoningen By James
- 07-10-2024 13:13 Omgevingswet maakt Nederlandse vastgoedmarkt transparanter
- 07-10-2024 12:56 Mart Bekhuis aangesteld als manager regio Noord/Oost bij Janssen de Jong Onderhoudplus
- 07-10-2024 11:43 Start kaartverkoop WOCODA 2025
- 07-10-2024 10:44 Marktlink verhuist naar kantoorgebouw CitySide in Amsterdam
- 07-10-2024 10:26 SNV verlengt huurovereenkomst in Haagsche Hof
- 07-10-2024 09:39 Renée van Hoof aan de slag bij Focus on Impact in Eindhoven
- 07-10-2024 09:23 Opname 20 procent hoger maar alleen de beste kantoren op de beste locaties zijn in trek
- 07-10-2024 09:04 Segro koopt logistiek warehouse van 75.000 m2 in Oosterhout
- 07-10-2024 06:00 Corporaties worstelen met duurzaamheidstaboes ‘Politieke zelfmoord als je erover begint’
- 04-10-2024 20:18 Adelaer breidt internationaal uit: Verdere groei in Duitsland
- 04-10-2024 14:48 Handtekening onder verdere ontwikkeling centrum Heerenveen
- 04-10-2024 14:33 GXO Logistics huurt 64.000 m2 van Heylen op XL Businesspark in Almelo
- 04-10-2024 14:23 Uniqlo huurt 92.000 m2 warehouse in Puttershoek van Heylen
- 04-10-2024 14:09 Dronten haalt realisatie 300 woningen vier jaar naar voren
- 04-10-2024 12:01 Meerdervoort koopt zorgvastgoed in Lelystad
- 04-10-2024 11:31 Thomas Ummels nieuw managing director en hoofd ontwikkeling en bouw voor Hines Nederland
- 04-10-2024 10:46 Plaats voor 2.500 woningen en 130.000 m2 kantoorruimte rond Den Haag Centraal
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.