Ontvang gratis ons onderzoeksrapport over retailvastgoed
Regelgeving, online winkelen en ingeslapen binnensteden en winkelcentra hebben gezorgd voor meer leegstand van winkelvastgoed. Er wordt veel gepraat en geschreven over de oorzaken en mogelijke oplossingen, maar wat is er nu echt aan de hand?
Na het zien van de eerste uitkomsten van ons marktonderzoek ben ik blij verrast en durf ik te stellen: hoe meer leegstand, hoe dichter een winkelcentrum of binnenstad komt bij het ‘tipping point’ voor een complete transformatie en hoe groter de kans op een kwalitatief beter winkelgebied.
Tipping point en transformatie, wat heeft dat te maken met leegstaand vastgoed? In het onderzoek vroegen wij de sector om de aspecten gemak, prijs, product, beleving en service te rangschikken op het belang dat ze hebben voor huidige en toekomstige winkelgebieden. De uitkomsten spreken voor zich: de retailsector gaat op z'n kop.
Prijs en product
Decennialang domineerden aanplakbiljetten de winkelruiten met ‘sale’ en ‘tot wel 70% korting’. In de etalages staan paspoppen met de nieuwste of juist meest afgeprijsde producten. Zo lang ik leef draaien bijna alle retailconcepten om prijs en product. Iets wat de sector erkent in het onderzoek. Zo geeft 85% aan dat prijs en product de twee belangrijkste aspecten zijn voor een retailconcept. De beleving wordt juist binnen de huidige concepten door de helft van de respondenten als het minst belangrijk beoordeeld.
E-commerce
Een van de gevolgen hiervan is dat substitutiekanalen zoals e-commerce voor de consument een makkelijk alternatief zijn. Het is moeilijk concurreren tegen services zoals ‘gratis retourneren’, ‘veilig betalen’ en ‘zelfde dag bezorgd’. Waarom zou je in de rij staan voor een pashokje of kassa wanneer je het online kunt bestellen, veilig kunt betalen, de volgende dag geleverd krijgt en gratis kunt retourneren.
Beleving
De oplossing zit hem in het centraal stellen van de beleving. Kijkend naar toekomstige concepten stelt 64% van de sector dat beleving centraal gaat staan en 55% noemt de prijs als minst belangrijk in toekomstige concepten. Dat betekent dat alles 100% anders moet. De invulling van beleving bepaalt ineens het succes!
Geen ‘sale’ meer in de etalages maar ruimte om te laten zien hoe het maatpak opgemeten wordt of hoe je hamburger bereid wordt. Zo krijgen geuren, kleuren en identiteit een dominante rol en wisselt de inrichting zo vaak als een paar sokken.
Gemak
Een onderdeel wat altijd belangrijk is geweest en wat ook altijd belangrijk zal blijven is gemak, een zogenaamde ‘licence to operate’. Voldoende parkeerfaciliteiten, toiletten, kinderopvang en een snelle hap zijn een must. Voorwaarden waarop je je niet kunt onderscheiden maar het wel op kunt verliezen. Het is een van de belevingscomponenten van het totale winkelgebied en daarom is het zaak om dit goed op orde te hebben.
Tipping point
Daar waar leegstand hoog is, doet zich een tipping point voor. Een omslagpunt waarbij ondernemers, gemeenten, belegger en ontwikkelaar intrinsiek gemotiveerd zijn om de kwaliteit van het winkelgebied drastisch te verbeteren. Het onderzoek laat zien dat dit omslagpunt een grote kans is. Want hoe hoger de nood (gedreven door percentage leegstand), hoe groter het effect van een transformatie en hoe groter het te behalen resultaat. En dat is een win-win voor alle stakeholders en bewoners.
Daadkracht
Maar wie dient er nou de leiding te nemen? Wie is er verantwoordelijk? En hoe ziet die toekomstige beleving er dan uit? Allemaal randvoorwaarden die terug zullen komen in het rapport. Nieuwsgierig naar het rapport? Meld u hier aan en ontvang gratis het rapport.
Foto: Created by Phduet - Freepik.com.
Laatste nieuws
- 22-07-2024 16:42 Amvest en Adriaan van Erk gaan 800 woningen realiseren in nieuwe Leidse stadswijk
- 22-07-2024 16:18 M7 verkoopt kantoorgebouw in Almere
- 22-07-2024 15:35 Woningbouw Zandvoort: grote torens op zee of een wijk op het circuit?
- 22-07-2024 13:40 Amsterdams bedrijventerrein Muyskenkwartier wordt woon-werkwijk; aanbesteding eerste kavel gestart
- 22-07-2024 13:12 Twee nieuwe commissarissen bij Habion op voordracht van huurdersorganisaties
- 22-07-2024 11:41 Advies aan Hoge Raad over indexatiebedingen is voornamelijk gunstig voor verhuurders
- 22-07-2024 11:02 Urban Industrial vergroot aanwezigheid in Haarlemse Waarderpolder
- 22-07-2024 10:04 Logicor ontwikkelt logistiek warehouse van 25.000 m2 in Roosendaal
- 22-07-2024 09:40 Aedes verheugd met nieuwe woningmarktplannen van de Europese Commissie
- 22-07-2024 09:21 Prijzen van koopwoningen weer boven piekniveau van zomer 2022
- 22-07-2024 08:00 Clarion koopt logistieke ontwikkeling van 32.000 m2 van Next Level
- 22-07-2024 06:00 Bentley naast de ingang
- 19-07-2024 15:25 Haarlem stelt eisen vast voor 350 woningen op Delftplein
- 19-07-2024 13:27 Provincie Noord-Holland verhoogt subsidie voor verbeteren verouderde bedrijventerreinen en winkelgebieden
- 19-07-2024 12:48 Avignon Capital verkoopt Staybridge Suites Hotel in Den Haag
- 19-07-2024 12:40 Een glijbaan en friends-appartementen: Is de Stadsveteraan het antwoord op de broodnodige vernieuwing in ouderenhuisvesting? (+video)
- 19-07-2024 12:18 Advies aan Hoge Raad: opslagbeding met maximaal 3 procent opslag is niet oneerlijk
- 19-07-2024 10:06 Proef met woningdelen: slechts veertien van de honderd geïnteresseerden vragen vergunning aan
- 19-07-2024 09:28 Kunstgalerie huurt winkelruimte in centrum Haarlem
- 19-07-2024 09:24 Logistieke dienstverlener huurt 11.500 m2 op Maasvlakte
- 19-07-2024 09:11 Maak kennis met: David van Haaster
- 19-07-2024 08:35 Storage Share neemt 22.000 m2 opslag over van failliet Boxx
- 19-07-2024 08:07 'Grote verhuurders: geen grote verkoopplannen door regulering middenhuur'
- 19-07-2024 07:50 BTT Real Estate koopt 20.000 m2 distributiecentrum in Bergen op Zoom
- 18-07-2024 16:47 Dura Vermeer en Woonhave tekenen voor 28 huurwoningen in Vlaardingen
- 18-07-2024 16:05 Drie nieuwe huurders voor monumentaal kantoorgebouw aan Amsterdamse Keizersgracht
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.