'Horeca kan als uithangbord van kantoor fungeren'

Kantoorconcepten en traditionele kantoorruimte gaan steeds vaker hand in hand met vernieuwende inpandige horecaconcepten. Door de komst van third places verandert zelfs de bakker op de hoek in een werkplek. Een trend die altijd overal werken faciliteert. Horeca in kantoren dient hierdoor meer dan ooit onderscheidend, verrassend en vernieuwend te zijn om als uithangbord en imagoversterker van het gebouw te fungeren. Een bijdrage van Lotte Windey van HTC Advies.

Third Places
De flexibiliteit van werk en privé met elkaar afwisselen neemt steeds verder toe. Even sporten of een pakketje ophalen tijdens werktijd is steeds normaler. Naast dat men minder denkt in traditionele tijdskaders, verdwijnt ook het denken in traditionele plekken. Thuis vormt ‘the first place’, de werkplek op kantoor ‘second place’ en de genoemde ‘third place’ zijn locaties waar werk en eten en drinken samen komen.

"Door het verdwijnen van gekaderde momenten (werktijden, lunchtijd, vrije tijd) en het verdwijnen van gekaderde plekken (thuis en werk) ontstaan third places."

De vraag naar horeca
Deze trend maakt dat niet alleen meer de koffietent op de hoek een potentiële werkplek is, maar ook de bloemist, fietsenmaker en bibliotheek plekken zijn waar gewerkt kan worden. Hierbij staat één kenmerk altijd voorop: er is uitstekende horeca aanwezig.

Kwalitatief goede horeca trekt mensen naar je locatie die voor levendigheid en nieuwe klandizie zorgen. In wat voor gebouw de horeca zich bevindt maakt niet langer meer uit, deze smelt moeiteloos samen met een retail- of kantoorlocatie. Een sterk horecaconcept is een bestemming op zich.

Horeca als trekpleister
Het succes van een horecaconcept in een kantoorgebouw zit in vernieuwing en variatie. Gebouwgebruikers die elke dag lunchen zijn niet op zoek naar een ‘single line product formule’, maar willen verrast worden. Op maandag een verse paprikasoep en op woensdag een salade die je zelf kan samenstellen.

Een combinatie tussen een gevarieerd menu dat meebeweegt met seizoenen en evenementen, gastvrij ondernemerschap en een inspirerende ruimte waar gewerkt, ontspannen en gegeten kan worden zorgen ervoor dat de kantoorgebruiker langer en vaker gebruik maakt van de horeca binnen een kantoorgebouw dan ooit te voren.

Ontbijten op kantoor
Ondanks de verschuiving en vernieuwing in de kantorenmarkt en het verruimen van de werktijden door flexibiliteit beperkt de horeca zich nog grotendeels tot alleen het aanbieden van de lunch.

Waarom beperken tot de lunch en de vrijdagmiddagborrel? Een ontbijt met vers fruit, yoghurt en diverse toppings als kickstarter van de werkdag of bij werken tot in de late uurtjes een salade in het restaurant eten die je zelf kan samenstellen. Gemak en comfort staan hierbij altijd voorop, eigenschappen die tot de prioriteiten van millennials behoren. Kantoren ontwikkelen zich verder als creatieve, ontmoetingsbroedplaatsen. waar werken een onderdeel is van de activiteiten en niet langer de hoofdzaak.

Verlengen openingstijden vergroot succes
Door het aanbod en assortiment van de horeca te vergroten wordt naast de groep kantoorgebruikers een nieuwe doelgroep aangesproken. Voorwaarde hiervoor is dat de horeca makkelijk toegankelijk moet zijn voor externe gasten.

Een horecalocatie op de begane grond buiten de beveiligingsschil is de ideale locatie. Door constante röhring in de horeca en bij de entree van het gebouw ontstaat een nieuwe groep ambassadeurs die fungeren als ultieme adapters van het kantoor met al haar verschillende faciliteiten en mogelijkheden. Een gebouw waar mensen ontmoeten, werken, elkaar inspireren, ontspannen en natuurlijk eten en drinken.

Lotte Windey van HTC Advies

Voor Horecava in januari 2018 in de RAI Amsterdam is HTC Advies content partner. Op het Innovation & TrendLAB worden 4 metatrends uit de branche uitgelicht, waar Third places er één van is. Wilt u meer weten over dit onderwerp? Of wilt u eens sparren over horeca of hospitality binnen uw gebouw? Laat het mij weten via l.windey@htcadvies.nl of tel. 036-30 30 500.

Reacties
Dossier Horeca

Omzet horeca blijft maar onafgebroken toenemen

De omzet van hotels, restaurants en cafés steeg in het tweede kwartaal van 2017 met bijna 2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume, het aantal consumpties en overnachtingen, steeg met ruim 0,5 procent.

31 augustus 2017 om 09:27
leestijd 2 minuten

Dit zijn de vier grootste trends in horeca

Binnen de horeca en leisure zijn er verschillende veranderingen gaande, Michiel van Noort van HTC Advies zette de vier grootste trends op dit moment op een rij. Waar moet een succesvol horecaconcept rekening mee houden en wat geeft de doorslag voor consumenten om te kiezen voor bepaalde concepten?

15 augustus 2017 om 12:20
leestijd 4 minuten