Woningverkopers staan steeds meer open voor internetverkoop en Virtual Reality

Huizenbezitters in Nederland zien een goede toekomst in online woningverkoop. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van vastgoedexpert DamBorg en onderzoeksbureau Panel Inzicht onder circa 1000 huizenbezitters in Nederland.

De onderzoeksresultaten wijzen erop dat een toekomst met een sterk online karakter niet ondenkbaar is. Sterker nog: de ondervraagden geven aan dat ze een internetmakelaar een goede toevoeging vinden aan de vastgoedhandel en ook virtual reality mag hierbij niet ontbreken.

Marc van Elk van DamBorg: “Uit het onderzoek van Panel Inzicht blijkt dat huizenwebsite funda veel naamsbekendheid heeft; huizenbezitters weten de site ook regelmatig te vinden. Ruim een derde van de respondenten geeft aan meer dan eens per maand huizen te bekijken. Vergelijk het met shoppen of social media: huizen kijken op internet is een vorm van vermaak geworden. Moest je twee decennia geleden nog telefonisch contact opnemen met een makelaarskantoor voor een afspraak, tegenwoordig vraag je een bezichtiging aan via funda en bekijk je woningen op afstand.”

Internetmakelaar welkom
Het bekijken van woningwebsites lijkt ook te leiden tot zelfstandig handelen. Het merendeel van de ondervraagden geeft aan dergelijke websites relevant te vinden. Hoewel de meeste ondervraagden hun huidige woning hebben gekocht met behulp van een makelaar, blijkt uit het onderzoek dat ze een deel van de taken zelfstandig uitvoerden. Zoals het zelf verspreiden van informatie over het huis en het zelf organiseren van bezichtigingen.

De respondenten in het onderzoek geven daarom aan dat zij een internetmakelaar, in de vorm van online ondersteuning op het gebied van huizen kopen, een goede toevoeging vinden bij woningverkoop. Een voorbeeld van een bedrijf dat hierop inspeelt is vastgoedexpert DamBorg. Dit is een van de bedrijven in Nederland die verkoop van woningen aanbieden zonder tussenkomst van een makelaar aan de hand van online formulieren die huizenbezitters zelf kunnen invullen.

“Hiermee laten dit soort bedrijven zien dat zaken zoals transacties of contact tussen makelaars en kopers in de toekomst eenvoudig online kunnen gebeuren”, stelt Van Elk.

Virtual reality rap tempo werkelijkheid
Ook online bezichtiging is een ontwikkeling die in rap tempo terrein wint. Dit dankzij de komst van virtual reality. Aan de hand van een 360-graden beeld en volledig driedimensionale beleving, kunnen kopers op afstand al ervaren hoe een woning eruit ziet van binnen. Alsof ze er middenin staan.

Hoewel nu nog slechts een klein groepje huizenbezitters een woning durft te kopen aan de hand van een VR-bezichtiging, zijn de meeste ondervraagden van mening dat deze groep in de toekomst veel groter zal zijn. “Dergelijke onderzoeksresultaten wijzen op een bijzondere ontwikkeling in de huizenmarkt: een toekomst met huizenwebsites en met online ondersteuning van de makelaar”, aldus Van Elk.

High lights van onderzoek
-Funda is Top of Mind bij 80% van de respondenten. Ze weten allemaal dat je via funda naar koopwoningen kunt zoeken.

-Wanneer men een woning gaat kopen, laat ruim de helft (een deel van) de koop over aan de makelaar.

-Bij het verkopen van een woning wordt vaker een makelaar ingeschakeld. 70% laat de verkoop geheel aan de makelaar over.

-Bij de verkoop van een woning neemt de makelaar bijna altijd de waardebepaling van de woning voor zijn rekening.

-Het organiseren van bezichtigingen en de informatieverspreiding over de beschikbaarheid van de woning onder buurtbewoners doen verkopers het vaakst zelf.

-62% van de mensen vindt woningwebsites een goed alternatief voor makelaars. Ze doelen hierbij waarschijnlijk vooral op het bekijken van het woningaanbod en het krijgen van een eerste indruk van woningen.

-1 op de 2 mensen verkoopt hun huis het liefst zonder verkoopmakelaar. Dat geldt meer voor doorstromers, dan voor starters.

-35% zit minstens 1 keer per maand op een woningwebsite. Dus niet alleen wanneer men zich oriënteert op een woning. Het bezoeken van woningwebsites is een redelijk alledaagse onlineactiviteit. In ieder geval net zo alledaags als het bezoeken van sommige websites in fashion en sport.

-De helft verwacht dat de handel in vastgoed binnen 10 – 15 jaar volledig online gaat. 23% vindt een VR-bezichtiging betrouwbaar. 9% zou op basis van enkel een VR-bezichtiging een huis kopen.

Reacties