Kantoorruimte huren ga je met chatbots doen!
Je mag het gerust de marketingtrend van 2017 noemen: chatbots. Al eens een pizzaatje besteld of een vliegticket geboekt met behulp van een chatbot? Het kan ‘gewoon’ al. Ook in de vastgoedwereld gaan chatbots een vlucht nemen. Bij het beantwoorden van vragen, het plannen van rondleidingen op locaties maar uiteindelijk ook bij het huren van kantoorruimte. Een bijdrage van SKEPP voor VJ.
Uit een onderzoek van Business Insider blijkt dat een aanzienlijk aantal bedrijfsleiders in de VS de verwachting hebben uitgesproken dat chatbots een cruciale rol gaan spelen in klantbeleving op gebieden als marketing, klantenservice en sales. Toch staan we nog maar aan het begin van het ‘chatbot-tijdperk’. In deze editie van ‘SKEPP tech’ zoomen we in op de werkwijze, de voordelen en de toekomst van chatbots.
Chatbots hip door ontwikkeling kunstmatige intelligentie
Kunstmatige intelligentie, beter bekend als Artificial Intelligence (AI) heeft een vlucht genomen, hierdoor zijn chatbots hip geworden. Chatbots werkten in het verleden op basis van een set regels, tegenwoordig is draait het voornamelijk om AI. Multinationals als Apple, Google, Microsoft, Philips, Facebook en Amazon investeerden al miljoenen in deze ontwikkeling. AI zorgt ervoor dat de chatbot antwoorden geeft op gestelde vragen, daarnaast leert het van de gesprekken en wordt het zodoende intelligenter. Echt waar! Chatbots zijn dus in staat om op eigen houtje opdrachten uit te voeren, NOS en Eneco experimenteren er al mee.
In de toekomst praat je met een chatbot net alsof je met een vriend praat
De chathype bereikt zijn top in 2016 met de aankondiging van Facebook om een eigen botplatform te starten. Bedrijven kunnen een eigen chatbot bouwen in Facebook Messenger. Tegenwoordig is het zo dat consumenten minder verschillende applicaties downloaden en dat de populariteit van de chatapps steeds meer toeneemt, blijkt uit een artikel van AG Connect. Snapchat, Whatsapp, Facebook Messenger, wie maakt er geen gebruik van minimaal één van deze chatapps?
Deze huidige ontwikkeling zorgt voor een nieuwe interface, namelijk de conversational interface. En juist daar spelen de nieuwe chatbots op in. De toekomst? Een gesprek met een chatbot is alsof je in real life met een vriend praat. Gaaf toch? Chatbots worden tegenwoordig voornamelijk nog gebruikt als een vorm van klantenservice, zo geeft KLM informatie en beantwoordt het vragen via Facebook Messenger.
Chatbots versus klantenservicemedewerkers
Wat onderscheidt chatbots van de menselijke klantenservice? Simpel, chatbots kunnen op ieder moment van de dag, of het nu ’s nachts of laat in de middag is, antwoord geven op vragen. Bijkomend voordeel is de besparing op de personeelskosten van klantenservicemedewerkers. En niet te vergeten: je hoeft bij chatbots niet ellenlang aan de telefoon te wachten totdat je eindelijk wordt geholpen door een beschikbare klantenservicemedewerker. We gaan bovendien naar een situatie dat chatbots slimmer zijn dan klantenservicemedewerkers. Nadeel? Het gaat banen kosten…
Chatbots in de vastgoedwereld
Op zoek naar een kantoorruimte in Rotterdam bijvoorbeeld? In de toekomst vind je deze ruimte via een chatbot. Hoe? Bijvoorbeeld door een geautomatiseerd boekingssysteem. De reisbranche loopt al voorop in deze ontwikkeling, online reisbureau Expedia is namelijk al gestart met een chatbot voor het boeken van hotelovernachtingen.
Een artikel van Jari Wesselink van SKEPP
Laatste nieuws
- 03-07-2024 14:10 Edge investeert in digital building operator TPEX International
- 03-07-2024 13:50 Amsterdams hoekpand verkocht aan particuliere belegger
- 03-07-2024 13:49 Heijmans en Poort6 gaan 154 woningen bouwen in Gorinchem
- 03-07-2024 13:20 Medikamente Die Grenze verlengt huurovereenkomst met tien jaar
- 03-07-2024 13:10 Hemingway koopt winkelruimte in Berkel en Rodenrijs
- 03-07-2024 13:00 Lingotto en Ouder-Amstel tekenen voor mixed-use gebouw Mate
- 03-07-2024 10:35 Raad van State: ASML mag hoofdvestiging in Veldhoven uitbreiden
- 03-07-2024 10:32 Twee nieuwe gezichten bij Adelaer Financial Architects
- 03-07-2024 09:58 Aantal bezichtigingen neemt toe: gemiddeld 11 per woning
- 03-07-2024 09:53 AFAS Innovatie Campus: transformatie met nadruk op duurzaamheid, hergebruik en innovatie
- 03-07-2024 09:26 Financiële impuls voor herontwikkeling Stadhuisplein in Eindhoven
- 03-07-2024 08:49 Mooiland verkoopt 629 woningen aan Alwel, Laurentius en WonenBreburg
- 03-07-2024 08:39 Gemeenteraad Alkmaar stelt bestemmingsplan voor maximaal 550 woningen vast
- 02-07-2024 16:34 Nova Capital verkoopt MediArena Studio’s aan Frans vastgoedfonds
- 02-07-2024 16:24 Peakside verkoopt kantoorgebouw op Schiphol-Rijk
- 02-07-2024 15:23 Garbe verkoopt rechtbank aan gemeente Almelo
- 02-07-2024 14:53 Accountantskantoor huurt bijna 500 m2 in Zoetermeer
- 02-07-2024 14:36 Dreef Beheer koopt voormalig badhuis in Amsterdam
- 02-07-2024 14:31 VanHaren huurt bijna 600 m2 in winkelcentrum Zuidplein
- 02-07-2024 14:10 UrbanLinx koopt bedrijfspand van 13.000 m2 in Doetinchem
- 02-07-2024 13:55 Eric Harmsen nieuwe directeur en mede-eigenaar IJver
- 02-07-2024 13:49 Progam koopt kantoor en opslagruimte in Dordrecht
- 02-07-2024 12:14 Verhuurplatforms: 'Makelaars verantwoordelijk voor illegale vraaghuurprijzen met Wet betaalbare huur'
- 02-07-2024 12:02 Amsterdam wil borgingsplafond verhogen met 750 miljoen per corporatie
- 02-07-2024 11:39 NVM wil graag met eigen expertise bijdrage leveren aan Nota Ruimte
- 02-07-2024 11:31 M7 verkoopt kantoorgebouw in Dordrecht aan ER Capital
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.