Blog: De klant leren kennen is een feestje!
Mensen die met (big) data werken, dat zijn toch enorme nerds met brillen die zich urenlang verschansen achter vier of meer computerschermen? Van die types die wars zijn van interpersoonlijk contact, die het daglicht schuwen als vleermuizen en die vooral in een virtuele wereld leven? Een prikkelende blog van Christiaan Tuyl, datamarketeer bij Blauwhoed.
Ondanks dat ik een bril heb, durf ik toch het tegendeel te bewijzen: big data maakt de projectontwikkeling juist persoonlijk.
Francis Bacon, Engels staatsman en filosoof, wist al eeuwen terug dat hij waardevol kon zijn voor zijn land door kennis te vergaren over wat er speelt in de maatschappij. Eind 16e eeuw werd Francis Bacon daarom ook bekend door zijn uitspraak: ‘knowledge is power’. Bacon bedoelde met deze woorden dat je met kennis van zaken bij machte bent om jezelf en jouw organisatie positief te ontwikkelen. Kennis stelt je in staat te verbinden met mens en omgeving. Hoe kun je anders ooit waardevol zijn voor de maatschappij als je niet weet wat hierbinnen speelt?
Het is vanzelfsprekend dat kennis erg belangrijk is binnen de projectontwikkeling. Kennis over kostenstructuren, architectuur, financieringen, beleid, wetgeving en nog veel meer. Maar kennis over de consument wordt helaas nog vaak vergeten. Zo niet bij Blauwhoed. We analyseren bij elk project consumentendata, transactiedata en CBS cijfers. Toch is data analyse alleen niet afdoende om huizen en buurten te ontwikkelen die voldoen aan de persoonlijke wensen van toekomstige bewoners. Daarom combineren we data analyse met co-creatie. Zo leren wij de omgeving, (toekomstige) bewoners en hun wensen pas écht kennen.
Deze werkwijze is vergelijkbaar met een verjaardagsfeestje. Tijdens zo’n feestje kom je met de mensen die je vooraf al kende al snel tot een dieper, meer inhoudelijk gesprek dan met de mensen die je voor het eerst de hand schudt. Klinkt logisch toch? Zo werkt het bij Blauwhoed ook. We kennen de doelgroep al goed dankzij data analyses, waardoor we tijdens co-creatiesessies meteen de juiste vragen kunnen stellen om de ‘blind spots’ in te vullen. Zo kunnen we projecten ontwikkelen die persoonlijk en waardevol zijn voor bewoners en omgeving. Hoe leert u uw klant beter kennen?
Christiaan Tuyl, geboren in het jaar dat Oranje Europees kampioen werd, is datamarketeer bij projectontwikkelaar Blauwhoed. Hij is gedreven om een impact te maken binnen de vastgoedwereld. In zijn blog neemt hij je mee in zijn wondere wereld van cijfers en data.
Laatste nieuws
- 08-05-2024 16:20 Raad van State fluit Amsterdam in zes zaken rond Huisvestingswet terug
- 08-05-2024 15:44 Raad van State geeft groen licht voor realisatie 77 woningen in Koog aan de Zaan
- 08-05-2024 14:55 Van Wijnen, Van Agtmaal en Bergen op Zoom tekenen voor 94 woningen
- 08-05-2024 14:43 Zweden verlaagt rente naar 3,75 procent
- 08-05-2024 14:13 Noord-Holland wil kleinschalige woningbouw in MRA weer toestaan
- 08-05-2024 13:33 Inflatie daalt naar 2,7 procent in april
- 08-05-2024 13:26 Kwartaalcijfers JLL: Investeringsvolume op jaarbasis met 22 procent gestegen
- 08-05-2024 12:37 Rotterdam koopt winkels in strijd tegen leegstand
- 08-05-2024 12:08 Overzicht Amerikaanse kantorenmarkt: prijsdalingen van 70 procent inmiddels heel normaal
- 08-05-2024 10:30 Bax Music huurt 2.400 m2 winkelruimte in Woonmall Villa Arena Amsterdam
- 08-05-2024 09:10 1,5 miljard euro nodig om kantorensector aan klimaatdoel 2030 te laten voldoen
- 08-05-2024 08:51 Montea Nederland ziet logistieke beleggingsmarkt weer aantrekken
- 08-05-2024 08:39 Coolblue opent flagshipstore in Rotterdam
- 08-05-2024 08:36 Nieuwe bestuursleden voor DWIRE
- 07-05-2024 16:24 Winkelplint aan de Grote Markt in Dordrecht verkocht
- 07-05-2024 16:24 ScheerSanders Advocaten huurt in kantoorvilla aan de Javastraat in Den Haag
- 07-05-2024 16:12 Arnhem zet in op 1.700 permanente opvangplekken voor asielzoekers
- 07-05-2024 15:20 'Overgangsrecht middenhuurwet hogere wiskunde, regel energielabel daarom nu'
- 07-05-2024 14:30 Meerdere huurders huren 6.000 m2 kantoorruimte in Tower Ten op de Zuidas
- 07-05-2024 14:20 Snel inzicht in uitpondscenario's met nieuwe tool van Stellax en DatHuis
- 07-05-2024 14:10 De Sleutels en Green Real Estate tekenen realisatieovereenkomst voor 275 woningen
- 07-05-2024 14:00 Michiel Meijer nieuwe commercieel directeur bij Ingage Franchise
- 07-05-2024 13:27 Stimuleringsfonds luidt alarm: Starters krijgen het steeds moeilijker op de woningmarkt
- 07-05-2024 12:00 Jan Joost Bloemendal ontwikkelingsmanager bij Blauwhoed
- 07-05-2024 11:34 Peter Ankerstjernes nieuwe ceo van Planon Groep
- 07-05-2024 11:31 Samen naar de top: onze klanten verdienen Goud!
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.