Van saaie zichtlocatie naar sexy werkplek

Enige tijd geleden was het simpel: wanneer je als onderneming kantoorruimte had die vanaf de snelweg zichtbaar was, kon je in je handen knijpen. Want een zichtlocatie was allesbepalend voor succes. Vandaag de dag kom je daar niet meer mee weg. Werknemers anno nu willen een sexy werkplek die inspirerend is. Want de werkomgeving bepaalt de sfeer op de vloer en de arbeidsproductiviteit.

Vraag is hoe je er voor kunt zorgen dat werkruimte niet alleen aansluit bij de wensen van je werknemers maar ook bij het gewenste imago van je onderneming? Om de werksituatie te optimaliseren bestaan er diverse kantoorconcepten. Volgens kenners vormen inspiratie en beleving daarbij kernbegrippen.

Nieuwe kantoorconcepten
Als reactie hierop ontwikkelen partijen kantoorconcepten met prachtig ingerichte werkplekken, vergaderruimten vol met inspiratie en een centrale entree met retail concepten. Echter; daarmee wordt slechts gedeeltelijk ingespeeld op de specifieke wensen en eisen van een nieuwe generatie eindgebruiker. We hebben het dan over generatie Z, de jongste generatie werknemers. Zeg maar de mensen die geboren zijn na 1992. Om generatie Z blijvend te binden is het creëren van emotionele betrokkenheid noodzakelijk.

Volgens een Amerikaans onderzoek gedaan door cloud communicatiespecialist 8x8 stelt elke generatie werknemers zijn eigen specifieke eisen aan de werkomgeving. Enzo Signore, CMO van 8x8, legt uit: “We ontdekten dat mensen van generatie Y hebben gezorgd voor een werkomgeving die meer technologisch geavanceerd is en werken op afstand toestaat, terwijl mensen van generatie Z zullen zorgen voor meer balans op de werkvloer door middel van persoonlijke, directe communicatie en tools die hen helpen meer effectief te communiceren. De impact van deze ontwikkeling zal komend jaar steeds duidelijker worden.”

Make-over bestaande kantoorruimte
Bij de ontwikkeling van nieuwe kantoorruimte is er volop gelegenheid om in te spelen op nieuwe kantoortrends. Maar wat doe je met bestaande kantoren? Die kun je toch moeilijk allemaal af gaan schrijven of in de staat laten waarin ze zijn. Want dan loop je als werkgever de kans dat je minder aantrekkelijk wordt gevonden voor (potentiële) werknemers en als gebouw-eigenaar dat je gebouw minder makkelijk wordt verhuurd en waarschijnlijk ook tegen een lagere vierkante meter prijs. Kortom, juist bij bestaande kantoren ligt er een mooie uitdaging.

Eén van de partijen die daar in de afgelopen jaren goed op in heeft gespeeld, is technisch dienstverlener Koers. Zij houdt veelvuldig bezig met renovatie en herinrichting van kantoorruimtes. Zo werkte ze in Capelle aan den IJssel in opdracht van AIG Europa Limited in samenwerking met IDEAL Projects aan een uitgebreide renovatie en herinrichting van 1400 m2 kantoorruimte. Koers zorgde hier niet alleen voor een complete make-over van het interieur, inclusief de elektrische en luchtbehandelingsinstallatie, maar realiseerde ook een nieuw datacenter. En zo werden er de afgelopen tijd meerdere projecten door Koers gerealiseerd, waarbij de gebouweigenaar samen met Koers zorgt voor een eigentijdse comfortabele werkomgeving die aansluit bij de wensen en behoeften van de gebruikers in deze tijd.

Meer weten?
Bent u als eigenaar of gebruiker geïnteresseerd in de aanpak van Koers Groep? Neem dan contact op met Edwin de Kruijff. U kunt hem bereiken op 088-0990220 of via de mail op: edwindekruijff@koers.com.

Reacties
Dossier Kantoorconcepten