‘Parkeren en winkelomzet zijn nog steeds communicerende vaten’
‘No parking no business’. Dat is een uitspraak uit de jaren vijftig. Door velen toegeschreven aan Bernardo Trujillo. Een Amerikaans/Colombiaanse retail- en marketingexpert. Het komt erop neer dat een winkelcentrum of –gebied uitstekende parkeervoorzieningen moet kennen. Er is namelijk een sterke relatie tussen parkeervoorzieningen en winkelomzet. Tot een jaar of vijf geleden trok vrijwel niemand dit in twijfel. Ook autohaters niet.
Maar ‘the times they are a changin’. In Nederland althans. Publicaties van Hans Voerknecht en Giuliano Mingardo vinden gretig aftrek. Zij doen dat uit naam van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer, het CROW en de Erasmus Universiteit. Mingardo is zelfs op ‘parkeren’ gepromoveerd in 2016. En heeft daarbovenop onlangs de zogenaamde ‘British Parking Award 2017’ toegekend gekregen.
De boodschap van Mingardo
In veel publicaties probeert Mingardo aan te tonen dat ‘gratis parkeren’ niet bestaat. Dat klopt op zich, al bestaat gratis parkeren voor de consument wél. Verder beweert Mingardo dat mensen die met de voet of fiets komen, belangrijker zijn voor de winkelomzet dan mensen die met de auto komen. En dat je eigenlijk prima afkunt met minder parkeerplekken op winkellocaties. Dat dat dus geen klanten kost. Veel mensen geloven hem. Mingardo baseert zich op eigen onderzoek. Twee mini-onderzoekjes om precies te zijn. In de omgeving van een buurtsuper in Leiden. En in de winkelstraat de Meent in Rotterdamse binnenstad. Geen representatieve voorbeelden zeg ik dan. Kwalijker is dat hij de bestedingen van fietsers en voetgangers met een veelvoud vermenigvuldigt. Zodat het net lijkt alsof voetgangers en fietsers belangrijker zijn voor de winkelomzet dan bezoekers die met de auto komen. Een rekenfout.
Je zou het ook ‘alternatieve feiten’ kunnen noemen
Strabo bv verricht bezoekersonderzoek in winkelcentra en winkelgebieden. In totaal hebben wij meer dan 500 winkelcentra en winkelgebieden onderzocht. Wij brengen bezoekerstotalen in kaart. Maar leveren dus ook informatie over daadwerkelijk gerealiseerde omzet. Strabo kan door middel van een telling en een enquête de omzet en vloerproductiviteit van een winkelgebied nauwkeurig vaststellen. Onze methode geldt als dé standaard en daar waar er een ‘check’ plaatsvindt op werkelijke omzet, blijkt onze schatting vaak opmerkelijk nauwkeurig. Let wel: wij registreren feitelijk gedrag. Door waarneming.
De echte feiten van Strabo
Wij weten dus ook wat het werkelijke omzetaandeel is van consumenten die met de auto zijn gekomen. In september 2014 verscheen het artikel ‘Het gigantische belang van het aandeel parkeren in de winkelomzet’. Het artikel is tevens hoofdstuk 4 van #WatNouEindeVanWinkels.
Over een periode van drie jaar hebben wij 31 willekeurige winkelcentra geselecteerd die een dwarsdoorsnede vormen van het Nederlands winkellandschap. Een mix van wijkwinkelcentra, stadsdeelcentra, complete kernwinkelgebieden en delen van kernwinkelgebieden. Het zijn onderzoeken met een hoge betrouwbaarheid. Zowel qua passantentellingen als qua geregistreerde gedragskenmerken, die op basis van een ruime en betrouwbare steekproef met bezoekersenquêtes zijn vergaard.
Uit dit artikel blijkt het volgende:
-44% van alle bezoekers aan winkelgebieden komt met de auto (in binnensteden ligt dit percentage wat lager, in stadsdeelcentra wat hoger en wijkwinkelcentra scoren gemiddeld).
-De automobilist is goed voor 60% van de totale winkelomzet (in binnensteden ligt dit percentage wat lager, in stadsdeelcentra wat hoger en wijkwinkelcentra scoren gemiddeld).
-Bezoekers per auto besteden gemiddeld ongeveer twee keer zoveel als bezoekers die lopend komen of per fiets.
-In een aantal stadsdeelcentra (met geheel of gratis parkeren) ligt het aandeel ‘auto’ in de winkelomzet vaak nog hoger dan 60% en betreft het soms wel 80%.
-Het parkeertarief (als er geen sprake is van gratis parkeren voor de consument) heeft weinig invloed, is dus in-elastisch, het maakt niet uit of je bijvoorbeeld € 1,80 of € 2,30 per uur moet betalen.
-Stadsdeelcentra of wijkwinkelcentra waar betaald parkeren is ingevoerd (nadat er eerst sprake was van gratis parkeren voor de consument) kampen met een verlies aan bezoekers en een verlies aan omzet tot wel 30%.
Lesson to be learned: no parking no business
OK, zult u denken, het gaat toch om veel meer dan parkeren? En in de Amsterdamse en Utrechtse binnenstad gaat het toch juist goed met de winkels?
Eens, zeg ik dan, ‘goed parkeren’ is een van de variabelen voor een goed draaiend winkelcentrum of winkelgebied. Aanbod, locatie, kwaliteit, bereikbaarheid, horeca, trekkers, ondernemerschap: het zijn allemaal belangrijke issues. Leest u vooral hoofdstuk 9 van #WatNouEindeVanWinkels eens, daar worden deze allemaal opgenoemd en uitgewerkt.
Maar: het belang van parkeren is groot. Heel groot. En bezoekers per auto zijn goed voor het leeuwendeel van de winkelomzet. En de binnenstad van Amsterdam dan? En van Utrecht? Ik ben het met u eens dat dat goed draaiende winkelgebieden zijn. Dat ligt inderdaad aan die ‘andere’ factoren. Maar zelfs hier leiden betere parkeervoorzieningen tot extra bezoek. En extra winkelomzet. Al is dat in ‘pretpark Amsterdam’ misschien wel onwenselijk. En moet je zelfs bezoekers weren om te veel drukte tegen te gaan.
Maar voor de meeste winkelgebieden geldt het nog steeds: no parking no business. Of in ieder geval: een hoop minder winkelbezoek en winkelomzet. Bent u overtuigd inmiddels? Prima. En indien niet? In een vervolgartikel over het grote belang van de ‘auto in de winkelomzet’ kom ik binnenkort terug op het onderwerp. Met nog meer feiten dan in het eerste artikel. Onder andere over winkelcentra die fors hebben geplust nadat gratis parkeren is ingevoerd. Een artikel met de meest recente data. Waardenvrij. Representatief. En controleerbaar.
Hans van Tellingen is directeur/eigenaar van winkelcentrumonderzoeker Strabo bv, www.strabo.nl. Hij is hoofdauteur van de bestseller #WatNouEindeVanWinkels. vantellingen@strabo.nl / 020-6260817 06-54348080/ Twitter: @hansvtellingen. Bovenstaande blog verscheen eerder in Stadszaken.nl.
Grote foto is designed by Bedneyimages / Freepik
Laatste nieuws
- 04-10-2024 20:18 Adelaer breidt internationaal uit: Verdere groei in Duitsland
- 04-10-2024 14:48 Handtekening onder verdere ontwikkeling centrum Heerenveen
- 04-10-2024 14:33 GXO Logistics huurt 64.000 m2 van Heylen op XL Businesspark in Almelo
- 04-10-2024 14:23 Uniqlo huurt 92.000 m2 warehouse in Puttershoek van Heylen
- 04-10-2024 14:09 Dronten haalt realisatie 300 woningen vier jaar naar voren
- 04-10-2024 12:01 Meerdervoort koopt zorgvastgoed in Lelystad
- 04-10-2024 11:31 Thomas Ummels nieuw managing director en hoofd ontwikkeling en bouw voor Hines Nederland
- 04-10-2024 10:46 Plaats voor 2.500 woningen en 130.000 m2 kantoorruimte rond Den Haag Centraal
- 04-10-2024 10:25 Pandora opent nieuwe winkel in de Kalverstraat in Amsterdam
- 04-10-2024 10:02 Wethouder Almere pleit voor publiek-private samenwerking voor aanleg IJmeerverbinding
- 04-10-2024 10:00 Holland Casino sluit volgend jaar oudste vestiging
- 04-10-2024 09:46 IJsselstein stemt in met plan voor 145 appartementen
- 04-10-2024 09:29 Klaeser capital koopt woningportefeuille van institutionele belegger
- 04-10-2024 09:28 Stichting Alpha Nederland huurt 720 m2 kantoorruimte in Bunnik
- 04-10-2024 09:18 Bijna 84 procent meer nieuwbouwkoopwoningen verkocht in tweede kwartaal 2024
- 04-10-2024 09:06 OneXillium huurt bedrijfsgebouw in De Meern
- 04-10-2024 08:40 ‘Wij dichten de kloof tussen zorg en huisvesting’
- 03-10-2024 16:56 Necron en Borghese sluiten forward funding deal voor 55.600 m2 in Ridderkerk
- 03-10-2024 16:44 Vrouwen voelen zich vaak onveilig in steden omdat die meestal worden ontworpen door mannen
- 03-10-2024 16:29 Ikea opent kleinste vestiging in Leeuwarden
- 03-10-2024 16:15 Bluebump verhuist van Den Haag naar Schiecentrale Rotterdam
- 03-10-2024 16:05 Nieuwe medewerkers voor Capital Value Taxaties
- 03-10-2024 15:59 Particuliere belegger koopt voormalig klooster op Curaçao
- 03-10-2024 15:52 Daniëlle Schoonbrood neemt stokje over van Ellen Daelmans als algemeen directeur Daelmans
- 03-10-2024 15:37 Zzp-wet tegen schijnzelfstandigheid: ‘Niet direct reden voor grote zorgen’
- 03-10-2024 13:24 Vooral rijkskantoren van Defensie nog niet groen
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.