Zeg wat je doet, doe wat je zegt!

Hoe zorg je er als opdrachtgever voor dat je optimale kwaliteit krijgt, bijvoorbeeld bij onderhoudscontracten, zonder dat je voortdurend bezig bent de gangen na te gaan van de opdrachtnemer? Eén van de manieren waarop dit kan is door middel van Systeemgerichte Contract Beheersing, kortweg SCB. Een concept dat de de afgelopen jaren steeds meer opgang maakt, zo is te lezen in deze bijdrage van Koers Groep. 

Bij Systeemgerichte Contract Beheersing is de zaak eigenlijk omgedraaid: in plaats van dat de opdrachtgever controleert of de opdrachtnemer zijn werk goed uitvoert, moet de opdrachtnemer zelf aantonen dat het werk voldoet aan de kwaliteitseisen die in het contract zijn geformuleerd. Hij, de opdrachtnemer dus, is verantwoordelijk voor de uitvoering van het project, de manier van werken en het kwaliteitsmanagementsysteem.

De opdrachtgever op zijn beurt monitort het project op afstand, en maakt om de kwaliteit te toetsen gebruik van het managementsysteem van de opdrachtnemer. De achterliggende gedachte van Systeemgerichte Contract Beheersing is dat de samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer op projecten efficiënter verloopt, dat onnodige discussies worden voorkomen en dat faal- en correctiekosten terug worden gebracht.

Veranderende rollen
Systeemgerichte Contract Beheersing heeft een flinke invloed op zowel de rol van de opdrachtgever als op die van de opdrachtnemer. Zo vraagt het van de opdrachtnemer dat hij proactief denkt, dat hij rekening houdt met risicobeheersing, problemen op tijd signaleert en hier ook naar handelt. De opdrachtnemer moet bovendien zijn kwaliteitsmanagementsysteem op orde hebben. Want daarmee laat hij, simpel gezegd, zien hij zien dat hij zijn zaakjes op orde heeft en in staat is zijn afspraken na te komen.

Aan de andere kant moet de opdrachtgever in staat zijn een adequate risico-inventarisatie uit te voeren om te toetsen of afspraken nagekomen worden. Maar er is meer aan de hand. Zo vraagt Systeemgerichte Contract Beheersing ook om andere vaardigheden van de contractpartners. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat er bij beiden een duidelijk beeld bestaat van het te realiseren werk.

Ervaringen
Eén van de partijen die al langer werkt met Systeemgerichte Contract Beheersing is het Rijksvastgoedbedrijf. Zij ziet het als een belangrijk middel om de gebruikers van de gebouwen en terreinen optimaal van dienst te zijn. Of zoals ze het zelf formuleert: “Met SCB sturen we de contracten op basis van risico’s en vanaf het begin, in plaats van dat we achteraf de prestaties controleren.” Ook technisch dienstverlener Koers ziet grote voordelen in SCB.

Edwin de Kruijff, Operationeel Manager Beheer, Onderhoud & Calamiteiten van Koers: “Wij zijn bij Koers een groot voorstander van SCB en adviseren onze opdrachtgevers om te kiezen voor deze wijze van kwaliteitsbeheersing en monitoring. Het systeem zorgt ervoor dat onze samenwerking met opdrachtgevers soepeler verloopt en dat we faal- en correctiekosten terug kunnen brengen.”

Proactief optreden
De proactieve opstelling en het tijdig signeren en opvolgen van problemen, die inherent zijn aan Systeemgerichte Contract Beheersing, vormen ook een belangrijk aspect van het concept Predictief Onderhoud dat Koers hanteert.

De Kruijff: “Je zou Predictief Onderhoud kunnen zien in het verlengde van, of als onderdeel van, Systeemgerichte Contract Beheersing. Met predictief onderhoud monitoren we in opdracht van een klant op afstand het functioneren van een gebouw. Door middel van de achterliggende geavanceerde techniek kunnen we voorspellingen kunnen doen over de levensduur van een installatie en over de noodzaak van het vervangen van bepaalde onderdelen. Daarmee acteren we proactief en kunnen we storingen vóór zijn.”

Meer weten?
Bent u als eigenaar of gebruiker geïnteresseerd in de onderhoudsaanpak van Koers Groep? Neem dan contact op met Edwin de Kruijff. U kunt hem bereiken op 088-0990220 of via de mail op: edwindekruijff@koers.com.



Reacties


Laatste nieuws