De digitale revolutie: gewoon doen, het is nog niet te laat

“Het is geen kwestie meer van durven, maar van doen”, zegt Jurjen Thomas. VJ ging in gesprek met de oprichter van OSRE over de digitale transformatie in de sector. “Wie niet pro-actief meegaat, blijft straks achter.”

Jurjen Thomas legt uit dat digitalisering pas het begin is van de digitale transformatie. “De vastgoedbranche heeft een behoorlijke slag gemaakt op het gebied van digitalisering. De sector is van papier naar digitaal gegaan. De website is standaard geïntegreerd in het verkoopproces, de excelsheets worden langzaam verwisseld voor digitale applicaties. Maar de echte digitale transformatie omvat veel meer en de digitale (r)evolutie gaat verder. Daarom is het noodzaak om naar manieren te zoeken om digitale ontwikkelingen in kansen om te zetten.”

Durven voorbij
Thomas vervolgt: “We zijn het durven voorbij. Er is geen keuze meer. Het is tijd om te doen. Niet voor niets hebben wij onlangs de taken van de twee zusterbedrijven Realmark & OSRE op organisatorisch niveau verdeeld om de bedrijfsprocessen te optimaliseren en in te spelen op de digitale transformatie. OSRE focust zich nu volledig op de doorontwikkeling van de software van het WoningDossier en het KantoorDossier. Realmark heeft alle digitale marketing en website ontwikkeling voor haar rekening genomen. Waarbij Realmark nu naast de kantorenmarkt, ook in de woningmarkt actief is.”

Digitaal transformeren
“In het kader van digitaal transformeren hebben wij een complete agile scrum methodiek gebouwd. Dat de nodige voeten in aarde heeft gehad. En dat was met een team van 15 mensen. Hierdoor snappen we nu beter de struggle van grote organisaties om bijvoorbeeld 200+ mensen mee te krijgen in deze mindset. Deze learnings van de transformatie van ons eigen team hebben we direct vertaald naar de trainingen die onze business consultants geven voor de grotere partijen waar onze software draait. We hebben het niet meer over digitaliseren, maar over transformeren als je ook je organisatie mee wilt krijgen," zegt Thomas. 

Digitalisering versus digitale transformatie
Thomas legt uit dat digitalisering de omslag van papier naar digitaal is. "De digitale transformatie daarentegen gaat veel verder en omvat alle zakelijke functies, de interne organisatie, partner ecosystemen, klantinteracties, interne processen, de veranderende rol van vastgoedpartijen, het gebruik van smart data en zelflerende algoritmes." 

“Het is een ingrijpend fenomeen, waar we niet meer omheen kunnen. Disruptieve technologieën en applicaties schieten ook in de vastgoedmarkt als paddenstoelen uit de grond. Het OSRE WoningDossier, Bloqhouse en Office App zijn daar enkele voorbeelden van. Maar kijk ook naar de andere innovatieve start-ups die zijn aangesloten bij het netwerk van Holland PropTech. De vastgoedprofessional die niet meebeweegt en niet proactief op zoek gaat naar manieren om de digitale transformatie te omarmen, blijft straks alleen achter," concludeert Thomas. 

Nog niet te laat
Tot slot geeft Thomas een aantal tips mee aan de sector.

  • Selecteer binnen je organisatie de mensen die openstaan voor verandering en die de juiste mindset hebben. Bied dit team de mogelijkheid om de figuurlijke speedboat vooraan in je organisatie te bouwen die niet belemmert wordt door bestaande structuren.
  • Wees niet bang om meerdere ‘disruptieve’ technologieën in te zetten om je huidige business model te optimaliseren of opnieuw uit te vinden.
  • Stel budget beschikbaar om pilots te draaien en om zelf technologie te bouwen.

Thomas zegt tot besluit: “Vertrouw erop dat elke stuiver zich terugbetaalt. Ook al zijn het alleen de learnings ter optimalisatie van je huidige werkwijze. Het is nog niet te laat. Durf te doen.”

Reacties
Dossier Realmark-OSRE Group

Vastgoedsector: luister naar de consument

Een van de belangrijkste ontwikkelingen in het verkoop- & verhuurproces is de digitalisering. In een wereld die digitaal al lange tijd in beweging is, blijft de vastgoedsector nog altijd vasthouden aan een traditionele visie op het verkoop & verhuurproces. Maar is het niet de klant die koning is? Een bijdrage van Stefan de Kock van OSRE.