‘Persoonlijk contact hoeft niet per se een fysieke ontmoeting te zijn, in tegendeel’

“Je hoeft elkaar niet in levende lijve te ontmoeten om persoonlijk contact te hebben”, zegt Ronald de Nas tegen VJ. Hij doelt hiermee op het online verhuurplatform Wooove dat hij in maart 2016 heeft opgestart. Hoe gaat dit in zijn werk?

Wooove is een platform dat online het gehele verhuurproces van nieuwbouwwoningen begeleidt. Het is een volledig pakket dat bestaat uit verschillende systemen die samen een geheel vormen. Per deel van het proces wordt er gekeken naar welke partij op dat moment het voordeligste is, dus Wooove heeft zich nergens aan gecommitteerd. Daarnaast wordt er alleen gebruik gemaakt van bestaande systemen. Zo weet De Nas de kosten interessant te houden voor opdrachtgevers.

Klantreis
“Alles online regelen in het verhuurproces is niet alleen efficiënter dan de traditionele manier, maar ook ligt alles vast in een dossier waardoor de opdrachtgever veel meer op de hoogte is van alles. Het gebruikelijke verhuurproces is met de modernste techniek geïntegreerd in Wooove, het is echt een klantreis van het eerste contact tot en met de sleuteloverdracht”, vertelt De Nas.

Hij vervolgt: “We werken vanuit het project en niet vanuit Wooove. Naast het gebruik van Funda hebben we voor elk project een eigen mailadres, een eigen Facebookpagina en projectwebsite. Klanten weten dus niet dat ze met een overkoepelde organisatie te maken hebben. Het contact is hierdoor heel persoonlijk en gericht. Naast mailen kunnen mensen ook chatten op de projectsites met één van onze medewerkers. Wij willen ook het contact zoveel mogelijk digitaliseren, dan ligt het en meteen vast in het dossier en je kunt veel meer tegelijk doen. Chatten kun je in 10 gesprekken tegelijk, telefoneren niet.”

Uniek concept
Volgens De Nas zijn er op dit moment geen andere bedrijven die op deze manier een geheel nieuwwoningproject verhuren. Hij benadrukt dat het een misvatting is dat je bij online processen geen persoonlijk contact hebt. “Contact op afstand kan ook heel persoonlijk zijn, juist. Bij de traditionele manier wordt er een aankondiging gedaan van een nieuw project waarop geïnteresseerden kunnen reageren, bijvoorbeeld door het aanmelden voor een nieuwsbrief. Vaak duurt het dan zomaar een jaar voordat er meer concreet is en al die tijd horen geïnteresseerden niets, of hooguit krijgen ze één mailtje. Dat is bij ons anders. Wij zetten een project in de markt en gaan direct actief aan de slag met het werven van kandidaten. We onderhouden intensief contact met geïnteresseerden. Bij een start verhuur hebben wij al een hele lijst met optanten en reserves, inclusief hun papieren.”

Klantwensen
De Nas benadrukt nog een voordeel van het online verhuren van woningen. “We hebben veel contact met de kandidaten en kunnen op die manier ook al in een vroeg stadium de klantwensen inventariseren, zodat hier op ingespeeld kan worden. Een makelaar komt bijvoorbeeld pas in beeld bij de start van de verhuur. Bij ons is dan al bekend wie de kandidaten zijn en zijn zelfs de papieren al gecheckt.”

Dit is natuurlijk ook interessant voor een ontwikkelaar, want bij verkoop van een project aan een belegger kan hij deze lijst met geïnteresseerden mee verkopen. De Nas: “Wij werken op een database van de opdrachtgever en die blijft dit in zijn bezit, ook na het project.”

Fysieke contactmomenten
Waren er bij de traditionele manier van verhuren nog een heleboel daadwerkelijke face-to-face contactmomenten (denk aan start verhuur, toewijzen van de woning, documentenoverdracht en acceptatie, contract tekenen, sleuteloverdracht), bij Wooove is dat er maar eentje, of hooguit twee als er een open kijkdag is. “In het online proces is alles al rond. We weten wie de kandidaten zijn, hebben hun papieren gekregen en gecheckt en hebben voor elke woning een optant en reservekandidaten. Risico op leegstand is er dus zo goed als niet, want mocht een kandidaat ergens in het proces een andere keuze maken of afvallen, dan zijn de opvolgende kandidaten snel geselecteerd”, vertelt De Nas. “Het lijfelijke contactmoment is bij ons de sleuteloverdracht. Vooraf hebben mensen al hun papieren laten zien en via Ideal €0,01 overgemaakt, dus we weten al veel van de kandidaat. Bij de sleuteloverdracht moeten zij persoonlijk komen met hun originele id-kaart. Wij checken deze door het uitlezen van de chip en weten dan zeker dat het de juiste kandidaat is. Hierdoor is bij het online proces de mogelijkheid tot fraude tot een minimum gereduceerd.”

Ook interesse in verkoopbegeleiding
Nu werkt De Nas volledig digitaal, maar dat is wel anders geweest. “Wij zijn niet vanuit digitalisering gestart, maar ook vanuit de traditionele manier. Jaren hebben we op de ‘standaard’ manier verhuur gedaan en ik merkte toen dat dit echt anders moest. Het kon allemaal veel efficiënter en hierdoor ben ik op Wooove gekomen. Op dit moment wordt Wooove alleen ingezet voor verhuur van nieuwbouw, maar we zijn ook in gesprek met partijen om de verkoop te gaan begeleiden. We staan open voor allerlei partijen, maar het is wel nodig dat het een echte nieuwbouwspecialist is.”

Vliegende start
Wooove is in maart 2016 begonnen en kende een vliegende start. “We hebben vorig jaar zo’n 300 nieuwbouwwoningen verhuurd via ons platform en voor dit jaar zitten er 1000 woningen in de pijplijn”, zegt De Nas. In 2016 heeft Wooove onder andere zaken gedaan met grote namen als Altera, Amvest, Bouwinvest, CBRE gi, Maarsen Groep/Brouwershoff en Wonam. “Het platform leent zich ook uitstekend voor het voeren van de communicatie voor woningcorporaties. Hoewel de concentratie voornamelijk op de Randstad ligt is heel Nederland onze markt. We hebben nog flinke groeiambities”, zegt De Nas tot besluit.

Wilt u ook uw nieuwbouwproject op een snelle en efficiënte manier verhuren? U kunt contact opnemen met Ronald de Nas op ronald@wooove.nl.



Reacties


Laatste nieuws