10 november: Jaarcongres Retailagenda, actueler dan ooit!

De detailhandel is een belangrijke economische sector in ons land. Er werken ruim 775.000 mensen in de detailhandel, waaronder veel jongeren die er hun eerste werkervaring op doen. De detailhandel is goed voor 110.000 bedrijven die een bijdrage van €93 miljard per jaar aan onze economie leveren. Daarnaast vormen winkels samen met horeca het hart van de binnensteden en kernen en zijn winkelstraten een belangrijke factor voor de aantrekkelijkheid, vitaliteit en leefbaarheid van steden en dorpen. Met de afspraken in de Retailagenda willen de ondertekenaars de retail toekomstbestendig maken.

Binnen de retail vinden grote, structurele veranderingen plaats. Door nieuwe technologie, veranderingen in bevolking en economische ontwikkelingen veranderen de wensen van de consument. Deze winkelt meer online, heeft meer informatie over producten, verandert zijn bestedingspatroon en hecht meer waarde aan gemak en beleving. Winkelen moet makkelijk en leuk zijn.
 

12:00 – 13:00 uur: Luxe netwerklunch

13:00 uur: Opening plenaire programma door dagvoorzitter Frank Quix, Managing Director Q&A Research & Consultancy

 

 

 

13:05 uur: Marijke van Hees, Voorzitter overleg Retailagenda Ministerie van Economische Zaken

Als voorzitter van de Retailagenda deelt zij de actuele stand van zaken omtrent dit belangrijke dossier. Met de afspraken in de Retailagenda willen de ondertekenaars de retail toekomstbestendig maken. In 2014 startte de Retailagenda. Waar staan we nu in deze belangrijke samenwerking tussen de overheid, retailers en vastgoedbeleggers?

  • Retailagenda; de binnenstad voorbij;
  • de klem van de krimp;
  • en ruimte voor innovatie!

13:35 uur: John Terra, Research Director Q&A Research and consultancy

Q&A Research & Consultancy  is uitgegroeid tot een leidende adviespartner in de retailbranche. Tijdens het Jaarcongres Retailagenda zal John Terra diverse onderzoeksresultaten delen die inzicht geven in de ontwikkelingen van de retailsector die volop in beweging is. 

  • De zes belangrijkste KPI’s voor een winkelgebied, belangrijk voor alle partijen
  • De impact van vergrijzing op non-food retail en hoe daarop in te spelen
  • Visie op de diverse sectoren, hoe presteert welke sector?

 

14:05 uur: Harry Bruijniks, CEO Euretco

Onder het motto 'De kracht achter zelfstandig retailend Nederland' biedt Euretco diensten, inkoopkracht, merken en formules aan om de ruim 2.000 aangesloten zelfstandig ondernemers binnen de retail met zo'n 2.900 winkels, dezelfde voordelen en concurrentiekracht te bieden als het grootwinkelbedrijf en de franchiseketens. Euretco zorgt voor een stevige backbone met Centraal Betalen, inkoopkracht, administratieve diensten, online services, merken en formules. 

  • De retailagenda van Euretco
  • Het belang van de zelfstandige retail detailhandel voor de vastgoedsector provincies en gemeentes, nu en in de toekomst

14:35 uur: Pauze

15:05 uur: Rogier Hendriks, Projectontwikkelaar a.s.r. Vastgoed Projecten

Het Leidsche Rijn Cetrum in Utrecht heeft een rumoerige start gekend. Zo zou er weinig vraag zijn naar winkelruimtes door retailers. Het plan zou eerst 48.000 m2 groot worden maar werd fors verkleind. Hoe staat het er nu voor met dit winkelcentrum en hoe hebben zij alle obstakels overwonnen?

  • Leidsche Rijn Centrum Utrecht: het compleet nieuwe stadshart voor 100.000 inwoners
  • Innovatieve ideeën voor een aantrekkelijk winkelgebied
  • Online en offline winkelen onlosmakelijk met elkaar verbonden

 

15:35 uur: Anneke de Vries, Senior Vice President Real Estate & Construction Albert Heijn

Anneke de Vries is directeur van Ahold Europe Real Estate & Construction. Met haar afdeling geeft zij ondersteuning aan vastgoed gerelateerde activiteiten binnen Ahold Europe. 

  • Bullitpoints komen binnenkort

 

16:05 uur: Jempi Moens, Chief Imagination Officer Fresh Forward

Jempi is opgeleid als psycholoog en MBA marketing en oprichter van Fresh Forward. Jempi ontdekte in de jaren ’90 dat creativiteit en verbeelding Jempi is opgeleid als psycholoog en MBA marketing. Vanaf zijn 25ste is hij al aan het ondernemen. Jempi ontdekte in de jaren ’90 dat creativiteit en verbeeldingskracht de sleutels zijn om tot impactvolle vernieuwing te komen…weg van de vergadertafels en spreadsheets dus. Als ‘Chief Imagination Officer’ is Jempi altijd op zoek naar echte vernieuwing. Hij zal zijn toekomstvisie delen over de retailsector.

  • Next level gebiedsontwikkeling
  • Werken vanuit een gezamenlijke droom, disruptie en verbeeldingskracht
  • Succesvolle samenwerking tussen alle centrum stakeholders Almere

 

16:35 uur: Jan Meerman, directeur INretail

INretail is de grootste brancheorganisatie in retail non-food en wil ondernemen makkelijker maken. Zij is internsief betrokken bij de actiepunten van de landelijke Retailagenda. De INretailprofessionals ondersteunen aangesloten ondernemers en adviseren bij marktontwikkelingen. INretails visie op de toekomst van het retaillandschap leidt tot vernieuwing en verbinding.

  • Bruisende binnensteden en vitale dorpskernen
  • Winkelstraat nieuwe stijl
  • De meerwaarde van duidelijk dna

 

17:05 uur: Afsluiting door dagvoorzitter

17:10 uur: Netwerkborrel

HIERONDER KUNT U ZICH AANMELDEN, BEKIJK DE FILM VAN JAARCONGRES RETAILAGENDA VAN VORIG JAAR.


  

Aanmelden?
Stuur een mail met daarin uw gegevens aan events@vastgoedjournaal.nl o.v.v. ''Jaarcongres Retailagenda 2016''. Vergeet niet uw contactgevens te vermelden. De kosten voor deze dag bedragen 295 euro excl. BTW. 



Reacties


Laatste nieuws