‘AM realiseert niet alleen een huis, maar ook een thuis’
Woningen en woonomgevingen bedenken en ontwikkelen zonder toekomstige bewoners daarbij actief te betrekken is niet meer van deze tijd. Daarom heeft gebieds- en vastgoedontwikkelaar AM enkele jaren geleden het businessmodel I AM YOU in het leven geroepen en werkt zij samen met belanghebbenden op basis van conceptuele kracht, innovatie en co-creatie. VJ sprak uitgebreid met Sander ter Beek, directeur marketing en verkoop van AM, naar aanleiding van de recent gehouden Friends & Family Dag.
Duidelijke communicatie vindt Sander ter Beek belangrijk. “Veel mensen weten niet wat de rol van ontwikkelaar inhoudt. Zijn we verantwoordelijk voor het ontwerp of juist de bouw?”. Daarom heeft AM op 4 juni een Friends & Family Dag georganiseerd om meer inzicht te geven in wat AM doet. Ter Beek: “Meer dan 1000 mensen waren op 3 locaties in Nederland aanwezig en we hebben zo een inkijkje kunnen geven in onze wereld. Bij onze projecten op de Zuidas Amsterdam, Enka Ede en Villapark Eikelenburg Rijswijk hebben we mensen uitgenodigd zodat ze rond konden lopen op de bouwlocatie en achtergrondinformatie konden krijgen over het project. Maar daarnaast was er ook ruimte voor bewoners en geïnteresseerden om elkaar te ontmoeten.”
Idee, concept, huis en thuis
De Friends & Family Dag past in de strategie van AM om de toekomstige bewoner centraal te stellen, namelijk met haar co-creatiemodel I AM YOU. Maar wat houdt dat in? Ter Beek: “Er zijn vier onderdelen van het model, namelijk idee, concept, huis en thuis. In iedere fase staat interactie met de klant centraal, want we willen in samenspraak met die klanten de juiste woningen en woonomgevingen creëren die passen bij hun wensen.” Het eerste onderdeel van het concept begint met marktonderzoek. “Door middel van crowdsourcing en het stellen van doelgerichte vragen, komen wij erachter wat klanten willen. Hoeveel slaapkamers moet het huis hebben? Hoe groot moet de tuin zijn? En wat willen ze ervoor betalen?”. Met deze concrete informatie gaat AM aan de slag en is het tijd voor stap twee, het concept. “We vertalen deze wensen naar een ontwerp. Van belang is dat we dit ontwerp toetsen zodat het blijft aansluiten op de wensen van de toekomstige bewoners.” Het derde stap is het overgaan tot het bouwen van het huis. “Door onze klanten constant op de hoogte te houden van alle stappen en duidelijk te communiceren, voelen ze zich gehoord en serieus genomen.”
En nadat het huis gebouwd is, is het tijd voor thuis. Ter Beek: “De doe-het-zelf-markt loopt terug, mensen willen minder klussen en geven de voorkeur aan een product dat al af is. Daarom willen wij een complete beleving bieden, niet alleen een casco huis.” Hoe gaat dat in z’n werk? “We werken samen met vtwonen om het huis verder aan te kleden, zodat het opleveren van een huis veel leuker wordt. In plaats van dat je een huis hebt, krijg je meteen een thuis.” Bij alle AM-woningen bestaat de mogelijkheid een interieurpakket te nemen, dat bestaat uit een keuken, wand- en vloerafwerking en raamdecoratie. Daar blijft het niet bij, zegt Ter Beek. “We blijven contact houden na de verkoop. We willen graag feedback zodat wij ons processen kunnen verbeteren. Maar we zijn ook een ‘voor later’ optie aan het ontwikkelen. Als klanten bijvoorbeeld één jaar na oplevering nog een dakkapel of een uitbouw willen toevoegen, dan is dit mogelijk via ons.”
Gemeenten profiteren
Waarom betrekt AM de klant bij alle stappen? “De reden dat we dit doen is omdat we onze klanten goed willen informeren en ze een huis willen bieden dat naadloos past bij hun wensen en eisen. Maar het creëert ook vertrouwen. Als bijvoorbeeld de planning uitloopt van een project, dan snappen klanten die doorlopend worden geïnformeerd beter waarom dat zo is, dan wanneer ze niets horen over het proces.” Klanttevredenheid is dus van belang. “We willen dat klanten positief praten over de aankoop van een huis bij AM. Een huis kopen moet als een feestje worden gezien.”
Niet alleen de eindgebruiker heeft er voordelen aan, ook gemeenten profiteren. Ter Beek: “I AM YOU zorgt ervoor dat het proces van A tot Z sneller gaat. Tevens is er een lager afzetrisico en kunnen we daarbij de fasegrootte beter bepalen. Ook is de kans op herontwikkeling nihil.”
Benaderbaar
Ter Beek kijkt tevreden terug op de Friends & Family Dag. “Het was een geslaagde dag, mogelijk maken we er een jaarlijks evenement van. De feedback was positief, mensen vonden het leuk om meer info over het project te krijgen en rond te lopen op de bouwplaats.” Toch voegt Ter Beek tot slot eraan toe: “De dag is niet een doel op zich. Het doel is juist de band met de bewoner op te bouwen en te versterken. Onze wereld kan ingewikkeld overkomen, maar de klant wil geen complex verhaal. We willen benaderbaar zijn en inzicht bieden op een leuke manier.”
Laatste nieuws
- 06-01-2025 15:47 Omgevingsvergunning bouw Van der Valk Hotel in Breda door rechter vernietigd
- 06-01-2025 15:10 Registreer uw organisatie voor WOCODA 2025: Jaarbeurs kloppend hart voor volkshuisvesting
- 06-01-2025 13:24 Friso de Zeeuw: ‘Hét moment om belemmerende regels te verbeteren is nu’
- 06-01-2025 12:51 Amsterdam test woningraden voor directe inspraak woningzoekenden
- 06-01-2025 12:26 Nicole Maarsen benoemd tot bestuurlijk aanjager Innovatie en Opschaling Woningbouw
- 06-01-2025 12:22 Tilburg Noord krijgt 5.000 woningen erbij
- 06-01-2025 12:20 Woningcorporatie Stek zoekt zes nieuwe collega's: Kom jij ons versterken?
- 06-01-2025 11:46 Makelaarsland ziet de woningmarkt iets afkoelen
- 06-01-2025 11:31 BPL Pensioen investeert 90 miljoen in ASR Dutch Farmland Fund
- 06-01-2025 11:16 Damesmodeketen Norah wil naamsbekendheid vergroten en opent vijf nieuwe winkels
- 06-01-2025 10:59 Siep Jan de Haan aan de slag bij Six advocaten
- 06-01-2025 10:54 Detailhandelsomzet: non-food groeit wel, food krimpt
- 06-01-2025 10:03 Doetinchem gaat 70 woningen realiseren in Gaanderen
- 06-01-2025 09:35 Lichte daling van hypotheekrente verwacht dit jaar, maar onzekerheid door Trump
- 03-01-2025 15:25 Newomij verkoopt supermarktportefeuille aan SynVest
- 03-01-2025 14:49 Winkelruimtes in Eindhoven verkocht
- 03-01-2025 14:39 Vertaalbureau huurt pentoffice van Arnhem Building
- 03-01-2025 12:21 Taxand Nederland verder als Borgen
- 03-01-2025 11:40 Reclamebureau huurt 295 m2 kantoorruimte in De Baarsjes in Amsterdam
- 03-01-2025 11:12 Bezwaren en procedures tegen tien projecten in gemeente Berg en Dal ingetrokken of beëindigd
- 03-01-2025 11:00 Aldi Vastgoed verkoopt ontwikkellocatie in Baarn
- 03-01-2025 10:36 Vastgoedinvesteringen in 2025
- 03-01-2025 10:14 MSPS Groep verlengt huurovereenkomst voor 3.500 m2 in Almere
- 03-01-2025 09:48 Plan voor ruim 250 appartementen in Alphen aan den Rijn definitief
- 03-01-2025 08:28 Rowin Tazelaar naar inspire* real estate
- 02-01-2025 16:23 Cédric Haselier naar Coral Capital als investment director
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.