Samen-renoveren app verbindt bewoners met bouwer en corporatie

Bewonerscommunicatie bij een renovatie is altijd ‘een ding’. Bewoners hebben verschillende wensen en het is soms lastig om aan ieders behoefte te voldoen. Wellicht zijn deze perikelen voorbij want in de Eindhovense wijk ‘t Ven is het eerste groote onderhoudsproject gestart waarbij een app wordt ingezet die door de bewoners mede-ontworpen is.

Een stap vooruit binnen de bewonerscomunicatie.

24/7
De bewoners staan op elk moment van de dag in contact met de aannemer en de corporatie dankzij de 'samen-renoveren app'. Via de app is ondermeer per woning te zien wanneer, welke werkzaamheden op de planning staan. Ook kunnen er keuzes worden doorgegeven en persoonlijke berichten verstuurd en ontvangen worden. Deze mobiele oplossing is in opdracht van de Eindhovense corporatie Woonstichting 'thuis in nauwe samenwerking met een aantal bewoners ontwikkeld.

Katalysator
Corporatie 'thuis zag kansen om bewonerscommunicatie slimmer en beter te laten verlopen via een app. Omdat zowel het vroegtijdig betrekken van bewoners als een soepel projectverloop belangrijke succesfactoren zijn voor het slagen van dit soort projecten werden beide concepten gebundeld met de 'samen-renoveren app' als resultaat. Ook werd de potentie van de app erkend: Enerzijds kan het proces efficiënter doorlopen worden en anderzijds is het een kans om bewoners meer te betrekken wat uiteindelijk tot een hogere klanttevredenheid zal leiden. Tot slot is de verwachting dat het ingrijpende groot onderhoudsproject als een katalysator fungeert in het versterken van de onderlinge band tussen de wijkbewoners.

‘We konden meedenken’
Woonstichting 'thuis ziet dit project als een goed voorbeeld van innovatieve bewonersparticipatie. "Wij wilden ruim voordat het project van start ging met bewoners onderzoeken hoe de onderlinge communicatie tijdens zo'n ingrijpend traject verbeterd kon worden. Gezien het gemak en toegenomen gebruik van smartphones en tablets bleek de voorkeur al snel richting een app te gaan," vertelt Irene Neggers, sociaal projectleider bij 'thuis.

Na een eerste informatieavond met bewoners volgden sessies waarbij bewoners en medewerkers van 'thuis de functies en vormgeving van de app samen bedachten. De bewoners waren aangenaam verrast door deze aanpak: "We konden meedenken en zelf aangeven wat ons nou handig leek i.p.v. dat iemand achter een bureau bedenkt wat de mensen wel leuk zullen vinden". De betrokken bewoners hebben niet alleen een belangrijke rol gehad tijdens het ontwerpproces. Ook bij het in gebruik nemen van de app in de wijk lopen ze voorop. Ze gaan medebewoners informeren hoe deze werkt en wat de voordelen zijn om de app te gebruiken tijdens het aanstaande project.

Doorontwikkelen
Tijdens de brainstormsessies is een aantal functionaliteiten op tafel gekomen. Die zijn echter nog niet allemaal in de app verwerkt. Bewoners gaven zelf aan welke functionaliteiten zij graag terug zagen in deze eerste versie. De volgende stap is de 'samen-renoveren app' verder te ontwikkelen met geïnteresseerde partijen. Voor corporaties en bouwbedrijven die ook op zoek zijn naar innovatieve oplossingen om met bewoners te communiceren en hen te betrekken bij dergelijke projecten is de bewonersapp in de huidige vorm direct beschikbaar. Het is de bedoeling om deze op korte termijn uit te breiden met nieuwe functionaliteiten.



Reacties


Laatste nieuws