Een Airbnb-corporatie: de consument vraagt erom

Wat hebben Airbnb, Uber en SnappCar met elkaar gemeen, behalve dat het succesvolle bedrijven zijn? Het zijn internetplatformen die fungeren als bemiddelaars. Ze hebben zelf geen vastgoed of auto’s in hun bezit, maar brengen mensen met elkaar in contact die hun bezit willen delen. Zal dit businessmodel ook voet aan de grond krijgen binnen de corporatiesector? Moeten we ons voorbereiden op ‘de sociale huurwoningbemiddelaar’?

Ik denk dat veel professionals in de corporatiesector zich geen zorgen maken over een dergelijke ontwikkeling. Want er is nog altijd meer vraag dan aanbod binnen de sector. En bovendien, zo’n disruptieve innovatie past helemaal niet bij de van oudsher conservatieve branche. Maar laten we eerlijk zijn: dat dachten taxicentrales en hoteluitbaters een aantal jaren geleden ook. En toch zijn deze sectoren compleet op z’n kop gezet door Uber en Airbnb, en is het bestaansrecht van ‘traditionele’ bedrijven in het gedrang. Best dus naïef om te denken dat een bepaalde sector immuun zou zijn voor dit soort ontwikkelingen. 

Bezit is ballast
Ongeveer tien jaar geleden was bezit nog een essentiële maatstaf voor succes. Had een bedrijf veel goederen, machines of voorraad? Dan was je een grote jongen waar men met nog grotere bewondering naar keek. Tegenwoordig ligt dat anders. Airbnb bijvoorbeeld - het grootste verhuurbedrijf van accommodaties ter wereld – heeft een indrukwekkende lijst van bezittingen: 0 hotels, 0 appartementen, 0 kamers en 0 vakantiehuizen. En toch biedt dit platform zo’n anderhalf miljoen accommodaties aan voor meer dan 40 miljoen klanten. Wat een ballast zou het zijn om al die ruimtes zelf te onderhouden, daar personeel rond te hebben lopen en voor alle gasten een eitje te koken. Nee, anno 2015 is fysiek kapitaal meer een kostenpost en lastpost. Bezit werkt vertragend in een tijd waarin alles razendsnel verandert.

Dit verandert de manier waarop we leven én de manier waarop we zakendoen. Want de grote bedrijven van nu en de beloften van de toekomst zijn allemaal aanhangers van het bezit-is-ballast gedachtegoed. Het zijn bemiddelaars pur sang die vraag en aanbod van mensen op elkaar afstemmen.

De consument vraagt erom
Zou dit kunnen gebeuren in corporatieland? Ja, ik denk het wel. Er zou zomaar een partij tot de markt kunnen toetreden die geen eigen woningen bezit, maar die vraag en aanbod van goedkope huurwoningen samenbrengt. Voor een huurder maakt het immers niet zoveel uit van wie het huis is, als ze er maar prettig kunnen wonen. De consument vraagt om deze nieuwe manier van leven (blijkt wel uit het gigantische klantenbestand van Airbnb en Uber), dus het zou gek zijn als woningcorporaties niet op deze trend zouden inspelen.    

Een Airbnb-corporatie?
Hiermee wil ik niet stellen dat uw corporatie zich moet ontwikkelen tot de Airbnb binnen de sector, en dat u dan vanzelf über groot gaat worden. Maar in ‘bezit is ballast’ schuilen zeker goede, kostenbesparende ideeën voor corporaties. Denk bijvoorbeeld aan het delen van assets tussen corporaties onderling; kennis, gereedschap, monteurs, servicemedewerkers of eigen vastgoed. Consumenten doen dat zelf ook al via Peerby bijvoorbeeld.

Wat ik wil meegeven is: blijf alert op nieuwe ontwikkelingen. En vraag uzelf eens af met welke diensten u het bestaansrecht van uw corporatie kunt verzekeren, ook over vijf jaar. Want als u niet op zoek gaat naar een manier om onderscheidend te zijn – om in te spelen op de wensen van de huidige generatie – dan doet een ander dat wel. Dus ga innoveren, laat u inspireren door nieuwe businessmodellen en zorg ervoor dat uw organisatie flexibel genoeg is om met de tijd mee te bewegen. Want hoe meer bezit en hoe ingewikkelder uw infrastructuur, hoe minder snel u kunt anticiperen op de ontwikkelingen van morgen.

Door: Nico AndressenPartner Business Director at SAP Nederland

Nico werkt al meer dan 25 jaar voor verschillende IT-bedrijven die als kenmerk hebben dat ze hun klanten helpen om beter te presteren. Het begrijpen en verbeteren van de bedrijfsprocessen met geavanceerde softwareoplossingen staat daarbij centraal. In zijn werk is Nico voortdurend bezig met innovaties en nieuwe technologieën. Nico: "Dat maakt niet alleen het werk leuk, maar leidt ook tot de beste resultaten voor de klanten die ik adviseer." Zijn motto: 'Together We Each Achieve More’.



Reacties


Laatste nieuws