‘Snel en betaalbaar individuele woonwensen realiseren’

De moderne woonconsument wil keuzevrijheid en eigenheid. De TBI-ondernemingen ERA Contour, Hazenberg Bouw en Koopmans Bouwgroep voorzien in die vraag door de introductie van ‘lekkerEIGENhuis’. De best denkbare en complete conceptwoning van ons land, zegt Jeroen Heijdra, directeur van het gezamenlijke TBI WOONlab in Building Business. 

Heijdra: “Met een veelheid aan concepten, stijlen en smaken kunnen we snel en betaalbaar tegemoet komen aan alle mogelijke individuele woonwensen.”

De drie TBI-bedrijven constateerden vorig jaar dat ze niet konden voorzien in de groeiende marktvraag naar conceptwoningen. “Die hadden ze simpelweg nog niet in de aanbieding. Dan is het slim de krachten te bundelen en dergelijke producten samen te ontwikkelen”, zo zegt Heijdra. Volgens hem speelde daarbij nog een andere overweging. “Veel bedrijven bieden conceptwoningen aan. Alleen als we belangrijke innovaties weten te realiseren, dan kunnen we ons onderscheiden van de concurrentie. Dat vraagt om een duidelijke focus. En dat is bij ons de wens van de consument.”

Eerste concepten
Heijdra geeft sinds begin dit jaar als directeur van het TBI WOONlab leiding aan het ontwikkelen van nieuwe concepten, producten en processen. De eerste concepten zijn gereed. Het eerste concept betrof het ‘beterBASIShuis’: een eenvoudige grondgebonden nieuwbouwwoning voor corporaties en starters op de koopwoningmarkt. En recent is daar het goed aangeklede ‘lekkerEIGENhuis’ aan toegevoegd: een middensegmentwoning voor de koop- en beleggersmarkt.

“We bouwen geen standaardwoningen, maar bouwen vanuit de standaard. Het ‘lekkerEIGENhuis’ is een soort doos met LEGO: bouwstenen waarmee we snel en betaalbaar kunnen bouwen. De woning kan helemaal naar de smaak van de woonconsument worden ontworpen. Eigenlijk kan alles. Daarmee onderscheiden we ons nadrukkelijk van andere aanbieders. We kennen zeven verschillende vormtypes (van één tot vier bouwlagen), vier verschillende standaardplattegronden en tien architectuurstijlen of woonsmaken. De breedte loopt van 4,80 meter tot 6,60 meter. En de diepte varieert van negen tot twaalf meter. Bovendien bieden we een scala aan materialen en opties. In totaliteit bieden we meer dan tienduizend variaties. Dat doet niemand ons na. “

Woonconsument
Bij de ontwikkeling van het ‘lekkerEIGENhuis’ heeft het WOONlab nadrukkelijk een beroep gedaan op de mogelijk toekomstige gebruikers. “We zien de woonconsument als co-producent. We willen hen veel invloed geven aan de voorkant van het proces. ERA Contour heeft al veel ervaring met het uitvragen van gebruikers. Dat doen zij doorgaans bij concrete bouwprojecten. Nu doen we dat ook op conceptniveau. Samen met SmartAgents hebben we een klantenpanel georganiseerd. Met belangrijke uitkomsten. Consumenten willen niet twee jaar op hun woning wachten. En de woning moet betaalbaar zijn. Maar tegelijkertijd willen zij wel hun unieke woonwensen realiseren. Al hun opmerkingen hebben wij in het definitieve concept verwerkt.”

De TBI-woonbedrijven lanceerden het ‘lekkerEIGENhuis’ afgelopen najaar op de Woonbeurs 2014 in Amsterdam, de bruisende opening van het woonseizoen. In de gezamenlijke ‘leukeWOONwinkel’ konden bezoekers een woonsmaaktest doen, woonwensen achterlaten en kregen ze het glossy magazine over ‘lekkerEIGENhuis’ mee. Ruim vijftienhonderd mensen maakten hun wensen kenbaar. Zevenhonderd bezoekers hebben zich aangemeld voor het WOONlab-klantenpanel. Voor Heijdra is die informatie van onschatbare waarde. “Het is belangrijk dicht op de klant te zitten. We hebben er ook bewust voor gekozen onze concepten niet op de vastgoedbeurs Provada, maar op een belangrijke consumentenbeurs te presenteren. Bouwbedrijven zijn niet gewend zich te richten op woonbeleving. Maar het past wel bij onze opvatting dat wonen weer leuk moet zijn. En het levert een bijdrage aan het onderscheidende karakter van ons concept.”

Maximale prijstransparantie
De TBI-ondernemingen bieden maximale prijstransparantie. “Op onze website hebben we voor de professionele markt aan elk woningconcept een zogeheten woonplanner gekoppeld. De klant kan zo heel eenvoudig uitrekenen wat de financiële consequenties van bepaalde keuzes zijn. En de vraag beantwoorden of het gewenste project haalbaar is. Ook kan een offerte worden opgevraagd.” De woonplanner is volgens hem zo ingericht dat de vraag van de klant voor zeker negentig procent op standaardwijze kan worden beantwoord. De rest is projectspecifiek. “Als een opdrachtgever aanvullende wensen heeft, dan moeten we die afzonderlijk bespreken. Ook kan het zijn dat op een bepaalde bouwlocatie aanvullende maatregelen nodig zijn, denk aan speciale geluidsvoorzieningen. Dat vraagt maatwerk, maar over het veruit grootste deel van de bouwkosten bieden we vooraf alle duidelijkheid”, aldus Heijdra.

Vooraf duidelijkheid over de prijs valt volgens hem ook goed bij ontwikkelaars en beleggers. “We bieden voor die prijs een complete oplossing. Ons ‘lekkerEIGENhuis’ is zodanig aangekleed, dat er niet veel aan hoeft te worden toegevoegd. Het voldoet met standaard vloerverwarming, houten binnenkozijnen, mooie deuren, in de badkamer een extra toilet en tegels tot aan het plafond aan de wensen van de gemiddelde belegger.” Hij verwacht dat op korte termijn de eerste ‘lekkerEIGENhuis’-woningen in aanbouw kunnen worden genomen.

Snel bouwen
De bouw van een ‘lekkerEIGENhuis’ duurt drie maanden. Nog veel sneller bouwen, dat hoeft volgens hem niet. “De afnemers van koopwoningen starten vaak een project als zeventig procent is verkocht. Voor de rest wordt gedurende de bouw een afnemer gezocht. Maar als die bouwtijd zo kort is, dan lukt dat niet. En nutsbedrijven kunnen dat hoge tempo ook nog niet bijbenen.”

De reeds ontwikkelde concepten staan volgens Heijdra niet stil. “Net zoals in de automobielindustrie zullen we ieder jaar in het vierde kwartaal onze ontwerpen updaten. Daarin verwerken we uiteraard de reacties van woonconsumenten en klanten. En de EPC-norm wordt conform bouwregelgeving verder verlaagd.” Bij conceptueel bouwen hoort volgens Heijdra ook een bepaald werkproces. “We zijn nadrukkelijk bezig met de vormgeving van een uniform bouwproces. De betrokken bedrijven hebben ons daar nadrukkelijk om gevraagd. Anders lukt het niet tijdig het juiste product voor de aangeboden marktprijs te leveren.”

Gestapelde bouw
In het WOONlab wordt aan een aantal nieuwe concepten gewerkt. “Onze drie bouwbedrijven zijn samen eigenaar van Groothuis, een producent van cataloguswoningen. De komende tijd wordt onder de noemer ‘mooiGROOThuis’ de catalogus geactualiseerd. Ook bij die vernieuwing betrekken we ons klantenpanel. Bovendien werken we aan een concept voor de bouw van appartementen. Ons technisch team denkt na over oppervlaktes, ontsluiting en al die andere vragen waar een antwoord op moet worden gevonden. Dat duurt nog wel even, maar we denken uiteindelijk ook bij gestapelde bouw voldoende variatie te kunnen bieden.”

Bert Pots



Reacties


Laatste nieuws