Wie heeft de beste reputatie in de sector? Dit is een van de grote winnaars van de Building Business Reputatie Monitor!

De Building Business Reputatie Monitor is al jaren een begrip in de branche. Wie hebben de beste reputaties? Welke corporatie, ontwikkelaar en adviseur springt eruit, en heeft ondanks moeilijke tijden een uitmuntende naam bij stakeholders en in de sector? Het veldwerk is voltooid, de resultaten worden volgende week bekendgemaakt! Building Business ligt alvast een tipje van de sluier op. Wie is een van de verassend grote winnaars? Lees snel verder... 

Dit jaar is de Building Business Reputatie Monitor voor de tiende keer uitgevoerd. De reputaties van de grootste woningcorporaties, adviesbureaus, ontwikkelaars/bouwondernemingen op het gebied van bouwen en wonen zijn in kaart gebracht. De reputaties worden gemeten aan de hand van zeven hoofddimensies van reputatie (Servicegerichtheid, Bedrijfsmatige werkwijze, Innovatief, Goed werkgeverschap, Transparantie, Maatschappelijk verantwoord en Financiële prestatie). Gemiddeld is elke organisatie door 115 respondenten beoordeeld, welke onder te verdelen zijn in drie cruciale stakeholdergroepen, namelijk Adviseurs, Ontwikkelaars en Overheid. Deze respondenten zijn werkzaam in specialistische bouw- en wonen functies bij de overheid, bij ontwikkelaars en bij adviesbureaus.
 
Grootste stijger
 
De nummers 1,2 en 3 in de verschillende categorieën maken we volgende week bekend, maar een tipje van de sluier wordt al opgelicht: de grootste stijger en daarmee een grote winnaar in de ranglijsten is dit jaar Woonstad Rotterdam! Deze woningcorporatie wist, onder leiding van directievoorzitter Maria Molenaar, haar reputatiescore met maar liefst 2,5 punten te verhogen ten opzichte van 2012. Toens stond Woonstad nog op de twaalfde plaats in de Reputatie Monitor. Door de opmerkelijke verbetering van haar reputatie lanceert deze Rotterdamse corporatie zichzelf dit jaar maar liefst zes plaatsen omhoog. 
 
Maatschappelijk
 
Hoe deed Woonstad dat? Ronald Provoost, directeur en onderzoeker van USP Marketing Consultancy: "Woonstad Rotterdam is misschien wel de meest bedrijfsmatige corporatie."  Uit zijn onderzoek blijkt dat de meeste verbetering is in het afgelopen jaar opgetreden ten aanzien van de aanjagers Innovatief en Bedrijfsmatige werkwijze. Op alle aanjagers scoort Woonstad Rotterdam daarop beter dan vorig jaar. Met name goed scoort Woonstad op maatschappelijk gebied: inzet voor lagere inkomensklassen, het bijdragen aan leefbaarheid in de wijk, kennis en invloed op lokaal niveau en zorg voor betaalbare huren. 
 
Een welverdiende stijging dus. Meer weten over de stijgers, dalers in reputatie? Volgende week maakt Building Business de winnaars van de Reputatie Monitor bekend!
 
Monitor als hulpstuk
 
De monitor wordt door veel communicatieprofessionals als een hulpmiddel beschouwd bij het maken van beleidsplannen voor de korte- en de lange termijn. Daarnaast is het een uitstekend middel voor het monitoren van de reputatie onder belangrijke stakeholders. Dit jaar konden de organisaties – net als in 2012 - ook hun eigen klanten en stakeholders aandragen als respondent, met als voordeel dat de doelgroep bestaat uit de meest relevante respondenten.


Reacties


Laatste nieuws