'Pop-up store is blijvertje'
De afgelopen jaren openden wereldwijd veel pop-up stores hun tijdelijke deuren in leegstaande winkelpanden. De huur is vaak lager dan voor permanente winkels en de verhuurder hoopt dat het een structurele huurder zal aantrekken. De pop-up stores slaan goed aan en zijn daarom waarschijnlijk een blijvertje. De pop-up store is gestart als reactie op lege winkelruimte, maar is uitgegroeid tot een legitieme strategie menen retaildeskundigen. Werd met de pop-up retail in 2003 nog nul dollar omgezet, vandaag de dag is deze industrie goed voor acht miljard dollar (6,1 miljard euro).
Merkintroductie
De strategie kan voor meerdere doeleinden worden gebruikt. Steeds meer etailers gebruiken het concept om een fysieke band met de klanten aan te gaan. Het is een mooie manier voor kleine bedrijven om hun onderneming op te bouwen, producten te tonen en consumenten te ontmoeten. Een pop-up winkel kan ook gebruikt worden om bewustzijn te creëren of een idee te testen. Vooral in dat laatste geval is het prettig als een pand voor korte duur gehuurd kan worden. Planoloog Joop de Boer van Golfstromen zei al eerder op Wikistedia dat het voor bepaalde modemerken een trend is om voor een aantal dagen een ruimte te huren om hun kleding tegen lage prijzen aan te bieden. In de Kalverstraat in Amsterdam is het mogelijk om een pand voor een week te huren. "Wat mij betreft super marketing: een week lang jouw favoriete nieuwe product aanprijzen op een top locatie. Deze winkel verandert iedere week van merk", zegt De Boer.
Webshops in winkelpand
Ook permanente winkels hebben baat bij pop-up stores. In winkelcentra kan het zorgen voor opwinding en daardoor meer traffic veroorzaken. Zo moet de lancering van een pop-up shop in winkelgebied de Gooische Brink in Hilversum het hele winkelgebied nieuw elan geven. Vijf webwinkels trokken eind vorige maand gezamenlijk voor vijftien dagen in een leegstaand winkelpand in het Hilversumse winkelgebied. Het aanbod van de deelnemende webshops varieert van kinderkleding en woonaccessoires tot een etailer die Instagramfoto's afdrukt in fotoalbums.
Met het pop-up project hoopt initiatiefneemster Josine Bolland een 'buzz' te creëren die meer publiek naar het winkelgebied trekt. De Gooische Brink is saai, vindt ze. "Er zitten alleen de standaardketens. Voor bijzondere winkeltjes moet je ergens anders zijn." Bovendien baarde de stijgende leegstand in het winkelcentrum haar zorgen.
Deze blog werd ook gepubliceerd op Wikistedia. Auteur Mirjam Brinks is redacteur bij Scripa Communicatie.
Laatste nieuws
- 06-03-2025 14:00 Corporatie en gemeente willen complex met 417 sociale huurwoningen kopen
- 06-03-2025 14:00 Topvacature: Woningstichting GoedeStede zoekt projectleider Nieuwbouw
- 06-03-2025 13:39 Glasproductiebedrijf verkoopt bedrijfscomplex in Enschede met sale-and-lease-back transactie
- 06-03-2025 12:17 Koningshof tweede acquisitie UMB Group in Amsterdam-West
- 06-03-2025 11:56 Interieurketen Casa vraagt faillissement aan
- 06-03-2025 11:23 Eres verkoopt wooncomplex in Venray
- 06-03-2025 11:02 Meeste nieuwe luxeretailers voor P.C. Hooftstraat van alle Europese high-end straten
- 06-03-2025 10:52 Green Real Estate sluit aannemingsovereenkomst en erfpachtovereenkomst voor The Hive
- 06-03-2025 10:38 Michiel de Wit partner van vastgoedteam AKD
- 06-03-2025 10:25 Sagax koopt bedrijfsverzamelgebouw in Amsterdam
- 06-03-2025 10:13 Hotels hebben in 2024 weer meer gasten ontvangen
- 06-03-2025 09:49 Otte (CTP): 'Trage verhuur Amsterdamse logistieke hub baart ons geen zorgen'
- 06-03-2025 09:46 Groothandel in levensmiddelen verlengt voor kantoorruimte in Breda
- 06-03-2025 09:00 Topvacature: Gemeente Delft zoekt assetmanager / portefeuillemanager Vastgoed
- 06-03-2025 08:56 Komst verzekeraar naar centrum Tilburg biedt plek voor 600 woningen
- 06-03-2025 08:38 NLTraining huurt kantoorruimte in Ganzenpoort Offices van APF International
- 06-03-2025 08:17 Van Draeckeburgh over actuele subsidiekansen in de woningbouw
- 05-03-2025 15:57 Werkkleding fabrikant huurt logistieke bedrijfscomplex in Dordrecht
- 05-03-2025 15:05 Utrechtse sociale woningbouw groeit, maar blijft achter op afspraken
- 05-03-2025 15:01 Gebrek aan fietsenstalling houdt wonen boven winkels tegen in Haarlem
- 05-03-2025 13:23 Synchroon koopt Zeepfabriek in Nieuwegein
- 05-03-2025 12:10 Softwareontwikkelaar huurt 1.500 m2 kantoorruimte in Smakkelaarsburgt in Utrecht
- 05-03-2025 12:10 Particuliere belegger koopt drie commerciële ruimtes aan Amsterdamse Bilderdijkstraat
- 05-03-2025 12:04 PingProperties verkoopt wasstraat in Ridderkerk
- 05-03-2025 11:04 RvS stelt procederende architect in het ongelijk
- 05-03-2025 10:48 Dual Benelux huurt kantoorruimte aan Westersingel in Rotterdam
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.