'Pop-up store is blijvertje'
De afgelopen jaren openden wereldwijd veel pop-up stores hun tijdelijke deuren in leegstaande winkelpanden. De huur is vaak lager dan voor permanente winkels en de verhuurder hoopt dat het een structurele huurder zal aantrekken. De pop-up stores slaan goed aan en zijn daarom waarschijnlijk een blijvertje. De pop-up store is gestart als reactie op lege winkelruimte, maar is uitgegroeid tot een legitieme strategie menen retaildeskundigen. Werd met de pop-up retail in 2003 nog nul dollar omgezet, vandaag de dag is deze industrie goed voor acht miljard dollar (6,1 miljard euro).
Merkintroductie
De strategie kan voor meerdere doeleinden worden gebruikt. Steeds meer etailers gebruiken het concept om een fysieke band met de klanten aan te gaan. Het is een mooie manier voor kleine bedrijven om hun onderneming op te bouwen, producten te tonen en consumenten te ontmoeten. Een pop-up winkel kan ook gebruikt worden om bewustzijn te creëren of een idee te testen. Vooral in dat laatste geval is het prettig als een pand voor korte duur gehuurd kan worden. Planoloog Joop de Boer van Golfstromen zei al eerder op Wikistedia dat het voor bepaalde modemerken een trend is om voor een aantal dagen een ruimte te huren om hun kleding tegen lage prijzen aan te bieden. In de Kalverstraat in Amsterdam is het mogelijk om een pand voor een week te huren. "Wat mij betreft super marketing: een week lang jouw favoriete nieuwe product aanprijzen op een top locatie. Deze winkel verandert iedere week van merk", zegt De Boer.
Webshops in winkelpand
Ook permanente winkels hebben baat bij pop-up stores. In winkelcentra kan het zorgen voor opwinding en daardoor meer traffic veroorzaken. Zo moet de lancering van een pop-up shop in winkelgebied de Gooische Brink in Hilversum het hele winkelgebied nieuw elan geven. Vijf webwinkels trokken eind vorige maand gezamenlijk voor vijftien dagen in een leegstaand winkelpand in het Hilversumse winkelgebied. Het aanbod van de deelnemende webshops varieert van kinderkleding en woonaccessoires tot een etailer die Instagramfoto's afdrukt in fotoalbums.
Met het pop-up project hoopt initiatiefneemster Josine Bolland een 'buzz' te creëren die meer publiek naar het winkelgebied trekt. De Gooische Brink is saai, vindt ze. "Er zitten alleen de standaardketens. Voor bijzondere winkeltjes moet je ergens anders zijn." Bovendien baarde de stijgende leegstand in het winkelcentrum haar zorgen.
Deze blog werd ook gepubliceerd op Wikistedia. Auteur Mirjam Brinks is redacteur bij Scripa Communicatie.
Laatste nieuws
- 02-11-2024 06:00 ‘Overbieden blijft toenemen door opzettelijk te lage vraagprijzen’
- 01-11-2024 17:30 Koblox Bouwmaterialen huurt bedrijfsgebouw van ProHuis in Sliedrecht
- 01-11-2024 15:55 Staatssecretaris Idsinga stapt op na kritiek op geheimhouden van zakelijke belangen
- 01-11-2024 15:34 Oud-wethouder Rijswijk Van de Laar wordt directeur programma rijk-regio bij gemeente Amsterdam
- 01-11-2024 15:08 Ceo Blokker ontkent aanvraag voor uitstel van betaling
- 01-11-2024 14:12 Directeur Rebelgroup Hans Broere wordt hoofd programmering en regie bij ministerie van VRO
- 01-11-2024 13:11 Michiel Brinksma over de overname van Blue-Mountain: 'De juiste stap op het juiste moment'
- 01-11-2024 12:02 Massaclaim tegen EuroParcs vanwege misleidende verkooppraktijken
- 01-11-2024 11:13 Codebesluit prioriteringsruimte bij transportverzoeken biedt kansen om woningbouw sneller te realiseren
- 01-11-2024 11:01 Momentum Leisure benoemt chief marketing officer en chief financial officer
- 01-11-2024 10:35 Damesmodeketen Paprika sluit drie winkels in Nederland
- 01-11-2024 10:26 Detailhandel zet 2,6 procent meer om in september
- 01-11-2024 10:03 Themamaand november in het teken van retail
- 01-11-2024 09:46 Topvacature: Taxateur commercieel vastgoed (RT) bij KRK Taxaties & Advies
- 01-11-2024 09:37 Janssen de Jong Bouw opent nieuwe vestiging in Utrecht
- 01-11-2024 09:33 Vastgoed Belang roept op tot herziening bedrijfsopvolgingsregeling
- 01-11-2024 09:06 BWT Congres 2024: Certificering en versnelling van bouwprocessen centraal
- 01-11-2024 08:57 Hawaiian huurt horecaruimte in AIR gebouw in Rotterdam
- 01-11-2024 08:50 'Veranderende e-commercemarkt zorgt voor nog meer logistieke groei'
- 01-11-2024 08:49 Infin huurt kantoorruimte in Landmark Arnhem
- 01-11-2024 08:43 Lidl verkoopt voormalig distributiecentrum in Zwaag aan ARC Real Estate
- 31-10-2024 16:58 Zo gaat Ton Hillen (Heijmans) woningzoekenden een stem geven in procedures
- 31-10-2024 16:49 CityLink verhuurt 16.000 m2 bedrijfsruimte aan vier huurders in Nederland en Duitsland
- 31-10-2024 16:44 Lievaart Expeditie koopt 27.000 m2 bouwrijpe grond voor realisatie bedrijfsruimte in Honselersdijk
- 31-10-2024 13:40 Peter Koppers benoemd tot investment management director bij Achmea Real Estate
- 31-10-2024 13:30 CBS: Nieuwe vrijstaande woning leidt tot vrijkomen van drie andere woningen
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.