Duurzaamheid het thema, crisis het gesprek

Nu de Nederlandse vastgoedbeurs PROVADA alweer achter de rug is wordt het tijd om erop terug te blikken en te evalueren wat drie dagen beurs de markt nu eindelijk heeft opgeleverd. Als we naar onszelf kijken mogen we wel zeggen dat we Vastgoedjournaal duidelijk naar de bezoekers hebben weten te positioneren. Die positionering hebben we op meerdere manieren gerealiseerd: via een eigen stand en doordat we permanent allerlei vastgoedpartijen op hun stands hebben bezocht en naar hun commentaar hebben gevraagd over actuele ontwikkelingen. Maar daarover straks meer.

Vast staat dat Vastgoedjournaal zich heeft gemanoeuvreerd als een online vastgoedmedium dat een eigen plek heeft opgeëist in een medialandschap dat vooral wordt gedomineerd door 'geprinte' vastgoedmedia. Dat tot nu toe print de voornaamste drager is van vastgoedinformatie blijkt wel dat sommige partijen zelfs dachten dat wij 'naast' onze online activiteiten ook nieuwsbrieven op print rondsturen. Onnodig om te zeggen dat ik die partij heb uitgelegd hoe wij ons nieuws verspreiden. Dat Vastgoedjournaal zich steeds beter in de vastgoedmarkt manifesteert bleek ook al op de PROVADA waarbij sommige traditionele vastgoedmedia niet moe waren om te verkondigen hoe digitaal zij wel niet waren. Sterker nog: wie een langjarig abonnement nam op de printversie, die kreeg een Ipad met internet cadeau. In feite benadrukken ze met deze actie dat zij maar niet af kunnen stappen van hun papieren businessmodel. Maar goed, mijn collega John heeft deze spagaat al in zijn eigen column van afgelopen vrijdag treffend onder woorden gebracht.

Terug naar de beurs: als we het aantal bezoekers van de PROVADA afzetten tegen de nu al ruim twee jaar durende vastgoedcrisis dan heeft deze vastgoedbeurs de crisis goed doorstaan. Dat bleek uit de vrijgave van de bezoekersaantallen: de editie van vorige week trok 21.243 geregistreerde bezoekers, een jaar eerder (editie 2009) was dat maar een procentje meer met 21.401 bezoekers. Maar het is altijd nog meer dan in 2008 toen de PROVADA 20.542 bezoekers trok. Vooral de woensdagmiddag bleek erg druk bezocht te zijn met de talloze borrels bij de netwerkspecialisten in de sector: de grote vastgoedadviseurs in hal 10, oftewel de makelaarshal.



Reacties


Laatste nieuws