Maxime Verhagen: Ondermaatse schoolgebouwen drukken prestaties'

"Leerlingen en leerkrachten kunnen zich moeilijker concentreren en hebben vaker ademhalingsproblemen. Ook scoort het algeheel welbevinden te laag. Dat is aan de orde van de dag in duizenden verouderde basisschoolgebouwen in Nederland. De oorzaak is de ondermaatse toestand van het gebouw", aldus Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland. "We roepen daarom op tot snelle verbetering. Een schoolgebouwrenovatie levert aantoonbaar betere leerprestaties op."

In de afgelopen jaren is bij gemeenten regelmatig geld op de plank blijven liggen voor noodzakelijk onderhoud van deze intensief gebruikte en vaak oude panden. Straks mogen de scholen het zelf gaan doen. Het Kabinet hevelt vanaf 1 januari 2015 per jaar 256 miljoen euro over naar schoolbesturen. Dan worden zij verantwoordelijk voor de binnenkant én de buitenkant van de gebouwen.

In de afgelopen jaren is bij gemeenten regelmatig geld op de plank blijven liggen voor noodzakelijk onderhoud van deze intensief gebruikte en vaak oude panden, aldus Verhagen. Straks mogen de scholen het zelf gaan doen. Het Kabinet hevelt vanaf 1 januari 2015 per jaar 256 miljoen euro over naar schoolbesturen. Dan worden zij verantwoordelijk voor de binnenkant én de buitenkant van de gebouwen.

Verbeterslag is hard nodig

"Met die miljoenen uit Den Haag kunnen heel veel scholen een flinke verbeterslag maken. En dat is hard nodig", benadrukt Verhagen. "Moeilijk is het niet. De onderwijsbesturen kunnen hun panden met een aantal simpele ingrepen aanzienlijk gezonder, energiezuiniger en comfortabeler laten maken."

"Omdat het nu nog een zaak is van de gemeenten en de schoolbesturen, brengen we dit nu onder de aandacht, in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. De vaak belabberde toestand van schoolgebouwen is schrikbarend. Meer aandacht is dus hard nodig. De problemen van het binnenklimaat op scholen zijn nog onvoldoende geland bij de politiek, bij de gemeenten en bij de schoolbesturen zelf. De toestand van het schoolgebouw heeft echt effect heeft op de leerprestaties. Terwijl we 'rugzakjes' geven aan leerlingen die minder presteren hebben we nauwelijks oog voor het effect van de gebouwen. Doe de dingen in de juiste volgorde. Zorg eerst voor een goede omgeving en kijk dan waarom sommigen minder presteren."

Scholen zijn verouderd en niet duurzaam

Bouwend Nederland heeft in 2013 onderzoek laten doen naar de kwaliteit van schoolgebouwen. "Ons land telt ongeveer 10.000 schoolgebouwen, waarvan 8.000 voor primair onderwijs. De gemiddelde leeftijd van de gebouwen ligt op veertig jaar, terwijl er nauwelijks nieuwe scholen gebouwd worden', somt Verhagen op. "Ook blijkt dat 75% van de scholen een energielabel heeft van hooguit C, maar vaak zelfs nog veel lager, rond F. Eén op de 4 heeft zelfs het allerlaagste G-label. Dat kost per school duizenden euro's per jaar aan onnodige stookkosten. In het onderwijs kan dat geld beter besteed worden, lijkt me."

"We wachten niet af, als bouwsector. We stappen zelf op de scholen af. Bouwend Nederland heeft voor de leden een database, waarin alle onderwijsgebouwen staan met daarbij hun locatie, vloeroppervlak, bouwjaar, plus contactgegevens van de schoolbesturen. Hiermee kunnen onze leden zelf actief scholen benaderen en met hen slimme voorstellen voor onderhoud, renovatie en verduurzaming bedenken."
"Als gemeente, schoolbestuur en bouwbedrijven slim samen werken dan kunnen we de komende jaren een enorme kwaliteitsslag maken. Raadsleden kunnen na de verkiezingen dus al meteen heel veel goeds doen voor alle leraren en schoolkinderen in hun gemeente."

In het toekomstbestendig maken van scholen zitten kansen voor business! Ook weten hoe en waar? Meld u snel aan voor het seminar 'Kansen voor de bouw' op 26 maart!



Reacties


Laatste nieuws