Beklijft de reputatie van De Key?

Vorig jaar klom de Amsterdamse corporatie De Key naar de hoogste score en hoogste positie – nummer zes van de vijftien onderzochte corporaties –  sinds de start van de Building Business Reputatie Monitor zo’n tien jaar geleden. Slechte publiciteit rond een aantal vertrokken bestuurders bezorgde De Key in 2010 nog een scherpe reputatieterugval. Maar in 2011 werd het reputatieherstel al zichtbaar, hetgeen in 2012 verder doorzette en uitmondde in de hoogste reputatiepositie ooit.

De vraag is of dat dit jaar beklijft. Het veldwerk van het nieuwe onderzoek start in december, de resultaten worden in januari bekend gemaakt. Hoe dit uitpakt voor De Key is moeilijk te voorspellen. Nieuwe bestuurder Leon Bobbe kan zijn tanden stukbijten op deze uitdaging. Op de zeven reputatieaanjagers scoorde De Key vorig jaar nogal wisselend, op sommige hoog, op andere juist niet. Op de twee belangrijkste daarvan voor corporaties ‘servicegerichtheid’ en ‘maatschappelijke verantwoordelijkheid tonen’, samen volgens de respondenten goed voor ongeveer twee derde van de totale reputatie, scoorde De Key beneden gemiddeld.

Dat betekent dat de reputatie niet sterk verankerd is en het reputatiemanagement niet echt consistent is; op ‘maatschappelijke verantwoordelijkheid tonen’ steeg de reputatie overigens weer wel. Maar op de gedragsintentie ‘in de toekomst zaken doen met’ scoorde De Key niet sterk. Dit is een voorpeller van toekomstige reputatiescores. Afwachten dus hoe De Key uit het nieuwe onderzoek tevoorschijn komt. De Building Business Reputatie Monitor is een handig benchmark, dat organisaties aangeeft aan welke knoppen zinvol gedraaid zou moeten worden.

 



Reacties


Laatste nieuws