Krijgt Vestia zijn reputatie weer op de rails?

Dat de reputatie van Vestia vorig jaar in de Building Business Reputatie Monitor scherp terug viel, verbaasde niemand. Vestia zakte van plaats zes naar dertien van de vijftien onderzochte corporaties. Toch was die daling van de totaalscore met iets minder dan drie punten minder scherp dan de daling die Rochdale ondervond in 2009. Die zakte toen met 4,7 punten en is die klap nog steeds niet te boven. Reputatieherstel is vaak een kwestie van lange adem, maar uitzonderingen zijn mogelijk.

Woonbron had slechts twee jaar nodig om uit het reputatiedal na de ss Rotterdam te kruipen. Reputaties zijn het gevolg van het gedrag van een organisatie en van de manier waarop dat gedrag gemanaged en gecommuniceerd wordt. Sommige aspecten van dat gedrag jagen een reputatie veel sterker aan dan andere, zo blijkt uit de Reputatie Monitor. De respondenten vinden de reputatieaanjager ‘maatschappelijke verantwoordelijkheid tonen’ bijvoorbeeld een factor tien belangrijker voor corporaties dan ‘financiële prestatie’. Uit het nieuwe onderzoek, waarvan het veldwerk binnenkort start en waarvan de resultaten in januari gepresenteerd worden, zal blijken of Vestia de juiste reputatieaanjagers al gevonden heeft, of dat de reputatie nog verder wegzakt. En bij welk type respondenten. Verschilt de reputatie van Vestia bij collega-corporaties (die aan de heffing moeten meebetalen) bijvoorbeeld van de reputatie bij andere vastgoedprofessionals?

De vooruitzichten zijn niet zo gunstig: op de gedragsintentie ‘in de toekomst zaken doen met’ brokkelt de score van Vestia al sinds 2009 gestaag af. Dit is gewoonlijk een goede voorspeller van toekomstige reputatiescores. Ook qua communicatie moet Vestia veel andere corporaties laten voorgaan. Eigenlijk was de zesde plek waar Vestia in 2010 en 2011 stond – het tijdperk nog van Erik Staal – al enigszins beneden de standing van deze grootste corporatie van het land. Gedegen reputatiemanagement zal ongetwijfeld een belangrijk aandachtspunt voor de nieuwe leiding zijn, de Reputatie Monitor is daarvoor een handig benchmark.

 



Reacties


Laatste nieuws