Gaat de reputatie van Brink Groep stijgen?

Brink Groep staat al een paar jaar heel constant achtste van de tien onderzochte adviesbureaus in de Building Business Reputatie Monitor. De reputatie verschilt maar weinig van nummer zeven, Royal HaskoningDHV, een wereldwijde onderneming met een zevenduizend medewerkers. Met 250 man is Brink Groep heel veel kleiner, maar qua reputatie zit Brink deze grote speler op de hielen; prima dus.

Eigenlijk zijn beide ondernemingen nauwelijks vergelijkbaar. HaskoningDHV is een internationaal ingenieurs- en projectmanagementadviesbureau. Brink Groep bestaat uit vier bedrijven gespecialiseerd in management, advies en automatisering, die klanten ondersteunen bij bouw-, huisvestings- en vastgoedopgaven. Op sommige terreinen concurreren HaskoningDHV en Brink Groep echter wel met elkaar. Maar voor HaskoningDHV zijn vooral de ingenieursbureaus Arcadis en Grontmij de ondernemingen die ze echt goed in de gaten houden. Al zou dat alleen maar zijn omdat de reputaties van de laatste twee al jaren ver voor liggen op die van HaskoningDHV. Kleinere, nationale spelers zoals Brink Groep hebben het lastiger dan deze multinationals als het gaat om naamsbekendheid en communicatievraagstukken.

Daar staat tegenover dat hun dienstenpakket meer afgebakend is en dus meer herkenbaar. Maar zij ondervinden op hun beurt weer concurrentie van nog kleinere en nog meer gespecialiseerde adviesbureaus die groot zijn op slechts één terrein. In dit licht is Brinks achtste reputatieplek van de tien grote onderzochte adviesbureaus lang niet slecht. Kijk je echter naar de verschillende scores op de zeven reputatieaanjagers, dan zou Brink Groep in de totaalscore best nog wat kunnen stijgen in de komende jaren.

Met name op de drie reputatieaanjagers die voor adviesbureaus goed zijn voor driekwart van de reputatie, te weten ‘servicegerichtheid’, ‘bedrijfsmatige werkwijze’ en ‘innovatief’ moet het voor Brink Groep mogelijk zijn hogere posities te bemachtigen. Of dat dit jaar al gebeurt, weten we binnenkort. Het veldwerk start spoedig, in het voorjaar worden de uitslagen bekend. Reputaties zijn voor bedrijven in de diensten- en adviessector het belangrijkste onderscheid. Verschillen in diensten en adviezen zijn voor klanten vaak moeilijk waar te nemen. Gedegen reputatiemanagement is voor adviesbureaus daarom heel zinvol. 

 



Reacties


Laatste nieuws