Wat gaat de reputatie van Eigen Haard doen?

Vorig jaar zette de reputatie van Eigen Haard een lichte stijging in bij de Building Business Reputatie Monitor. Deze Amsterdamse corporatie met zo’n 62.000 verhuureenheden steeg van plaats dertien naar elf. Mooi, maar eigenlijk toch een beetje beneden de stand van deze grote corporatie die goed bezig is op het gebied van verduurzaming van zijn bezit.

Nieuwe wegen zijn ingeslagen met het prijswinnende programma Go-Green, waarbij in co-creatie met een aantal andere partijen gewerkt wordt aan een klimaatneutrale wijk. Ook het renovatieproject Koningsvrouwen van Landlust viel in de prijzen. Dit voorjaar verscheen de televisieserie De Wooncorporatie op het publieke net, waarin Eigen Haard wekenlang de kijkers een inkijkje bood in het dagelijks werk van corporatiemedewerkers. In de reputatiescores kwam dit alles echter nauwelijks tot uitdrukking. Eigen Haard schommelde de laatste vijf jaren op en neer tussen plaats zes en dertien, vorig jaar plaats elf dus.

De reputatie van Eigen Haard werd als het ware naar beneden getrokken op de reputatieaanjagers ‘maatschappelijk verantwoordelijkheid tonen’ en ‘bedrijfsmatige aanpak’, terwijl je juist zou verwachten dat deze zouden stijgen. Volgens de respondenten in het onderzoek zijn deze twee reputatieaanjagers samen net zo belangrijk als de vijf overige bij elkaar.

Hoewel Eigen Haard financieel bijzonder gezond is, was de score op de reputatieaanjager ‘financiële prestatie’ in 2012 ook betrekkelijk matig. Dat alles kan iets met de manier van communiceren te maken hebben; de respondenten in het onderzoek zien Eigen Haard als nogal gesloten. Dat is een flinke uitdaging voor de communicatieafdeling. Aan hen ligt het meestal niet. Dat zijn professionals die best willen. Het gaat er om die honderden andere medewerkers zo ver te krijgen dat zij zich een stuk opener opstellen, een reputatiemanagementuitdaging dus.

Want Eigen Haard heeft verder alles in huis dat een beduidend hogere plek op de reputatieranglijst bij corporaties rechtvaardigt. Misschien zet de stijging van het afgelopen jaar ook dit jaar door. We zullen het spoedig weten, want het veldwerk start binnenkort, waarna de uitslagen van 2013 gepubliceerd zullen worden.

In de komende dagen geven wij in deze serie aandacht aan de reputatie van onder meer Staedion, Dura Vermeer, Van Wijnen, AT Osborne, Ballast Nedam, ERA Contour en VORM. Voorgaande afleveringen gingen over de reputaties van WonenBreburg, Havenstede en de Alliantie.



Reacties


Laatste nieuws