Column: Hospitality verhoogt verhuurbaarheid vastgoed

Het aantal vastgoedtransacties van de afgelopen periode is veelbelovend voor de branche. Het opnameniveau blijft echter significant achter op deze ontwikkeling. Is dit slechts een kwestie van tijd of moet er meer voor gebeuren? Afgaande op de veranderingen in de samenleving is dat laatste het geval.

De ontwikkeling van tijd- en plaatsonafhankelijk werken en de toename van het aantal ZZP-ers stelt organisaties voor dilemma’s. Om talent aan een organisatie te binden, wordt steeds meer nagedacht over waar en de manier waarop dit talent wil werken. De organisaties die hier zo flexibel mogelijk op inspelen, maken grote kans dit talent aan zich te binden en hiervan lijken zij zich steeds meer bewust. Locaties die goed met het openbaar vervoer te bereiken zijn en een hoog voorzieningen-niveau kennen, hebben de grootste aantrekkingskracht op de werkenden van de toekomst, de generatie Z. Deze nieuwe generatie wordt gekenmerkt door de drang naar zingeving, beleving en gemak en zoekt dit ook in hun werkomgeving.

Derde keuzefactor
Naast locatie en de huurprijs wordt het aanbod van de faciliteiten in het pand zodoende de derde keuzefactor. Het juiste aanbod van faciliteiten creëert een aangename beleving van de werkomgeving en draagt bij aan hogere productiviteit, minder ziekteverzuim en niet onbelangrijk; een beter imago van het bedrijf bij bezoekers.

Hospitality
Veelal wordt in dit verband gesproken over hotelservices, waarbij Hospitality het kernwoord is. Een gastvrije ontvangst, een divers aanbod van eten, drinken en aanvullende faciliteiten in een inspirerende omgeving zijn bij uitstek hét middel om beleving te creëren en toegevoegde waarde te realiseren. Vandaar ook dat er binnen kantooromgevingen steeds meer conform een ‘horecamatige’ aanpak te werk wordt gegaan. Dat wil zeggen: gastgericht, omzet gedreven en maximaal flexibele inzet in een omgeving met de juiste look & feel. Zo draagt deze dienstverlening significant bij aan de aantrekkelijkheid van een bedrijfspand waarbij daarmee de verhuurbaarheid significant vergroot wordt.

In hoeverre kunnen de hospitality voorzieningen, zoals het inzetten van hosts, een á la carte restaurant of vergadercentrum in ieder pand bijdragen aan deze verhuurbaarheid? En wie draagt de kosten voor deze faciliteiten?

In het artikel ‘Hospitality verhoogt verhuurbaarheid vastgoed’ geeft HTC Advies antwoord op deze vragen en  een aanpak om Hospitality te integreren in uw bedrijfspand.

Wilt u meer weten dan kunt u contact met mij opnemen via m.vannoort@htcadvies.nl of op 036 30 30 500.

Een column van Michiel van Noort, senior adviseur HTC Advies - Hospitality adviesbureau, onderdeel van Question Mark Group.



Reacties


Laatste nieuws